Ga direct naar inhoud

Aangepaste tafel

Een aangepaste tafel is een in hoogte verstelbare tafel voor rolstoelgebruikers. Je komt in aanmerking voor vergoeding van een verstelbare tafel als je chronisch bedlegerig bent, dus niet meer in staat bent om zelf uit bed te komen. Waardoor je gedwongen bent om in bed te blijven liggen.

2024

Vergoeding aangepaste tafel in 2024

Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering.

Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding aangepaste tafel Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen.

Heb ik een eigen bijdrage?

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.

Heb ik een eigen risico?

De vergoeding valt niet onder het eigen risico. Lees meer over het vrijwillige en verplichte eigen risico.

Waar kun je terecht?

Je kiest zelf jouw leverancier. Vind een leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: aangepaste tafels.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en de tarieven. Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je altijd 100% vergoed. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Lees meer over niet-gecontracteerde zorg.

Wat je verder moet weten

  • Je moet vooraf toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden.
  • Als het hulpmiddel niet goed meer is, kun je deze laten vervangen. Je moet hiervoor eerst een akkoordverklaring vragen aan Nationale-Nederlanden. Hiervoor moet je een offerte hebben van de leverancier met een toelichting over de reden van de vervanging. Als de aanvraag anders is dan je vorige aanvraag, moet je een schriftelijke toelichting van de ergotherapeut toevoegen, waarin de reden van vervanging wordt genoemd.
  • Je leent dit hulpmiddel.
  • Om voor een vergoeding in aanmerking te komen, moet je toestemming vragen aan Nationale-Nederlanden (akkoordverklaring). Je moet een medische diagnose hebben van de arts die jou behandelt, waarbij is aangegeven wat jouw beperkingen zijn en wat je nodig hebt. Dit moet worden aangevuld met een uitgebreide motivatie van de ergotherapeut. Als het gaat om een niet-standaard aangepaste tafel, moet je ook een offerte van de leverancier opsturen.

Wat moet je regelen?

  • Vraag je arts om een medische diagnose waarin staat wat jouw beperkingen zijn en welke voorziening je nodig hebt.
  • Vraag eventueel een ergotherapeut om een motivatie.
  • Vraag de leverancier om een offerte bij een niet-standaardtafel ook als het gaat om een vervolgaanvraag.
  • Vraag Nationale-Nederlanden om toestemming als volgt: stuur de informatie op naar:

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische beoordelingen
Postbus 4016
5004 JA Tilburg

Als je de tafel niet meer nodig hebt, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van Nationale-Nederlanden op telefoonnummer 013 593 82 25. De tafel wordt dan weer bij je opgehaald.

2023

Vergoeding aangepaste tafel in 2023

Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering. 


Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding aangepaste tafel Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% 70%

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Klik hieronder je basisverzekering aan. Bekijk daarna hoeveel je vergoed krijgt vanuit je aanvullende verzekering:

Zorg Vrij (combinatiepolis)
Aanvullende verzekering Vergoeding
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding
Zorg Voordelig (naturapolis)
Aanvullende verzekering Vergoeding
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.


Eigen risico

Je hebt geen eigen risico.


Waar kun je terecht?

Je kiest zelf jouw leverancier. Vind een leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: aangepaste tafels.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je altijd 100% vergoed. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Bekijk hieronder het verschil:

Zorg Vrij (combinatiepolis)

Wij vergoeden de zorg 100%. Het maakt niet uit of deze zorg wordt geleverd door een gecontracteerde of door een niet-gecontracteerde zorgverlener. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Zorg Voordelig (naturapolis)
Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Kies je voor een zorgverlener waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde zorgverlener)? Dan vergoedt Nationale-Nederlanden 70% van de rekening, maar niet meer dan het maximumtarief.

Wat je verder moet weten

  • Je moet vooraf toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden.
  • Als het hulpmiddel niet goed meer is, kun je deze laten vervangen. Je moet hiervoor eerst een akkoordverklaring vragen aan Nationale-Nederlanden. Hiervoor moet je een offerte hebben van de leverancier waarbij een toelichting zit over de reden van de vervanging. Als de aanvraag anders is dan je vorige aanvraag, moet je een schriftelijke toelichting van de ergotherapeut bijvoegen waarin de reden van vervanging wordt toegelicht.
  • Je leent dit hulpmiddel.
  • Om in aanmerking te komen voor vergoeding moet je toestemming vragen aan Nationale-Nederlanden (akkoordverklaring). Je moet een medische diagnose hebben van de arts die jou behandelt, waarbij is aangegeven wat jouw beperkingen zijn en welke voorziening je nodig hebt. Dit moet worden aangevuld met een uitgebreide motivatie van de ergotherapeut. Als het om een niet-standaard aangepaste tafel gaat, moet je ook een offerte van de leverancier opsturen.

Wat moet je regelen?

  • Vraag je arts om een medische diagnose waarin staat wat jouw beperkingen zijn en welke voorziening je nodig hebt.
  • Vraag eventueel een ergotherapeut om een motivatie.
  • Vraag de leverancier om een offerte bij een niet-standaardtafel ook als het gaat om een vervolgaanvraag.
  • Vraag Nationale-Nederlanden om toestemming als volgt: stuur de informatie op naar: 

Nationale-Nederlanden 
t.a.v. Medische beoordelingen 
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg

Als je de tafel niet meer nodig hebt, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van Nationale-Nederlanden op telefoonnummer 013 593 82 25. De tafel wordt dan weer bij je opgehaald.

layae4cd413b4c3437f9623d324d0ade424

Terug naar het overzicht van vergoedingen

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact