Aangepaste tafel

Een aangepaste tafel is een in hoogte verstelbare tafel voor rolstoelgebruikers. Je komt in aanmerking voor vergoeding van een verstelbare tafel als je chronisch bedlegerig bent, dus niet meer in staat bent om zelf uit bed te komen. Waardoor je gedwongen bent om in bed te blijven liggen.

2026

Vergoeding aangepaste tafel in 2026

Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering.

Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of er een contract is met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding aangepaste tafel Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen.

Heb ik een eigen bijdrage?

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.

Heb ik een eigen risico?

De vergoeding valt niet onder het eigen risico. Lees meer over het vrijwillige en verplichte eigen risico.

Waar kun je terecht?

Jaarlijks worden afspraken gemaakt met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en de tarieven. Vind een gecontracteerde zorgverlener of leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: aangepaste tafels.

Wil je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dat kan. Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Check het stappenplan: welke zorgkosten krijg ik vergoed?

Wat je verder moet weten

  • Je moet vooraf toestemming vragen.
  • Als het hulpmiddel niet goed meer is, kun je deze laten vervangen. Je moet hiervoor eerst toestemming vragen. Hiervoor moet je een offerte hebben van de leverancier met een toelichting over de reden van de vervanging. Als de aanvraag anders is dan je vorige aanvraag, moet je een schriftelijke toelichting van de ergotherapeut toevoegen, waarin de reden van vervanging wordt genoemd.
  • Je leent dit hulpmiddel.
  • Om voor een vergoeding in aanmerking te komen, moet je toestemming vragen. Je moet een medische diagnose hebben van de arts die jou behandelt, waarbij is aangegeven wat jouw beperkingen zijn en wat je nodig hebt. Dit moet worden aangevuld met een uitgebreide motivatie van de ergotherapeut. Als het gaat om een niet-standaard aangepaste tafel, moet je ook een offerte van de leverancier opsturen.

Wat moet je regelen?

  • Vraag je arts om een medische diagnose waarin staat wat jouw beperkingen zijn en welke voorziening je nodig hebt.
  • Vraag eventueel een ergotherapeut om een motivatie.
  • Vraag de leverancier om een offerte bij een niet-standaardtafel ook als het gaat om een vervolgaanvraag.
  • Vraag toestemming door de informatie te sturen naar:

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische beoordelingen
Postbus 4016
5004 JA Tilburg

Als je de tafel niet meer nodig hebt, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen op telefoonnummer 013 593 82 25. De tafel wordt dan weer bij je opgehaald.

2025

Vergoeding aangepaste tafel in 2025

Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering.

Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of er een contract is met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding aangepaste tafel Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen.

Heb ik een eigen bijdrage?

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.

Heb ik een eigen risico?

De vergoeding valt niet onder het eigen risico. Lees meer over het vrijwillige en verplichte eigen risico.

Waar kun je terecht?

Jaarlijks worden afspraken gemaakt met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en de tarieven. Vind een gecontracteerde zorgverlener of leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: aangepaste tafels.

Wil je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dat kan. Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Check het stappenplan: welke zorgkosten krijg ik vergoed?

Wat je verder moet weten

  • Je moet vooraf toestemming vragen.
  • Als het hulpmiddel niet goed meer is, kun je deze laten vervangen. Je moet hiervoor eerst toestemming vragen. Hiervoor moet je een offerte hebben van de leverancier met een toelichting over de reden van de vervanging. Als de aanvraag anders is dan je vorige aanvraag, moet je een schriftelijke toelichting van de ergotherapeut toevoegen, waarin de reden van vervanging wordt genoemd.
  • Je leent dit hulpmiddel.
  • Om voor een vergoeding in aanmerking te komen, moet je toestemming vragen. Je moet een medische diagnose hebben van de arts die jou behandelt, waarbij is aangegeven wat jouw beperkingen zijn en wat je nodig hebt. Dit moet worden aangevuld met een uitgebreide motivatie van de ergotherapeut. Als het gaat om een niet-standaard aangepaste tafel, moet je ook een offerte van de leverancier opsturen.

Wat moet je regelen?

  • Vraag je arts om een medische diagnose waarin staat wat jouw beperkingen zijn en welke voorziening je nodig hebt.
  • Vraag eventueel een ergotherapeut om een motivatie.
  • Vraag de leverancier om een offerte bij een niet-standaardtafel ook als het gaat om een vervolgaanvraag.
  • Vraag toestemming door de informatie te sturen naar:

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische beoordelingen
Postbus 4016
5004 JA Tilburg

Als je de tafel niet meer nodig hebt, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen op telefoonnummer 013 593 82 25. De tafel wordt dan weer bij je opgehaald.

lay8fe3c0e092b646e58cc7eb482c9c4bf5

Terug naar het overzicht van vergoedingen

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact