Een aangepaste stoel is een stoel die is aangepast aan functiebeperkingen. De stoelen zijn voorzien van een of meer van de volgende functies of aanpassingen: specifieke polstering, abductiebalk, arthrodese zittingen en/of pelottes voor zijwaartse steun.
Je komt in aanmerking voor vergoeding als je problemen hebt bij het zitten en je geen gebruik kunt maken van een stoel die voldoet aan de normale ergonomische eisen. Je komt niet in aanmerking voor vergoeding als er alleen sprake is van vetzucht (obesitas), reuzen- of dwerggroei, problemen bij staan, problemen bij lopen of rugpijn in de lage rug.
Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering.
De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:
Vergoeding aangepaste stoel | Zorg Vrij (combinatiepolis) | Zorg Voordelig (naturapolis) |
---|---|---|
Zorgverlener met contract | 100% | 100% |
Zorgverlener zonder contract | 100% | 70% |
Klik hieronder je basisverzekering aan. Bekijk daarna hoeveel je vergoed krijgt vanuit je aanvullende verzekering:
Aanvullende verzekering | Vergoeding |
---|---|
Alle aanvullende verzekeringen | Geen vergoeding |
Aanvullende verzekering | Vergoeding |
---|---|
Alle aanvullende verzekeringen | Geen vergoeding |
Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.
Je hebt geen eigen risico.
Je kiest zelf jouw leverancier. Vind een leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: aangepaste stoelen.
Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je altijd 100% vergoed. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Bekijk hieronder het verschil:
Wij vergoeden de zorg 100%. Het maakt niet uit of deze zorg wordt geleverd door een gecontracteerde of door een niet-gecontracteerde zorgverlener. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Je leent dit hulpmiddel.
Een sta-op stoel is geen aangepaste stoel. Voor een sta-op stoel is geen vergoeding mogelijk. Wel kun je als klant van Nationale-Nederlanden profiteren van korting bij de aanschaf van een sta-op stoel. Zie hiervoor de afspraken die wij hebben met Medipoint.
Jouw leverancier moet eerst toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden.
Als je geen goede aangepaste stoel meer hebt, kun je deze laten vervangen. Laat dan eerst jouw leverancier een akkoordverklaring aanvragen bij Nationale-Nederlanden. Je hebt een offerte van jouw leverancier nodig met een toelichting op de reden van vervanging. Als de aanvraag anders is dan de vorige aanvraag, moet je er een ergotherapeutisch verslag bij doen met de reden van vervanging. Als het om een kinderstoel gaat, moet de medisch specialist de reden van vervanging aangeven.
Als je de stoel niet meer nodig hebt, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen en Zorgservice van Nationale-Nederlanden, telefoonnummer 013 593 82 25. De stoel wordt dan weer bij je opgehaald.
Verzekering | Vergoeding |
---|---|
Basisverzekering | 100% Wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. |
Alle aanvullende verzekeringen | Geen vergoeding |
Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.
Je hebt geen eigen risico.
Je kiest zelf jouw leverancier. Vind een leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: aangepaste stoelen.
Nationale-Nederlanden maakt afspraken met leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Als je naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, ben je verzekerd van:
Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Je leent dit hulpmiddel.
Een sta-op stoel is geen aangepaste stoel. Voor een sta-op stoel is geen vergoeding mogelijk. Wel kun je als klant van Nationale-Nederlanden profiteren van korting bij de aanschaf van een sta-op stoel. Zie hiervoor de afspraken die wij hebben met Medipoint.
Jouw leverancier moet eerst toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden.
Als je geen goede aangepaste stoel meer hebt, kun je deze laten vervangen. Laat dan eerst jouw leverancier een akkoordverklaring aanvragen bij Nationale-Nederlanden. Je hebt een offerte van jouw leverancier nodig met een toelichting op de reden van vervanging. Als de aanvraag anders is dan de vorige aanvraag, moet je er een ergotherapeutisch verslag bij doen met de reden van vervanging. Als het om een kinderstoel gaat, moet de medisch specialist de reden van vervanging aangeven.
Als je de stoel niet meer nodig hebt, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen en Zorgservice van Nationale-Nederlanden, telefoonnummer 013 593 82 25. De stoel wordt dan weer bij je opgehaald.
Verzekering | Vergoeding |
---|---|
Basisverzekering | 100% Wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. |
Alle aanvullende verzekeringen | Geen vergoeding |
Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.
Je hebt geen eigen risico.
Je kiest zelf jouw leverancier. Vind een leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: aangepaste stoelen.
Nationale-Nederlanden maakt afspraken met leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Als je naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, ben je verzekerd van:
Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Je leent dit hulpmiddel.
Een sta-op stoel is geen aangepaste stoel. Voor een sta-op stoel is geen vergoeding mogelijk. Wel kun je als klant van Nationale-Nederlanden profiteren van korting bij de aanschaf van een sta-op stoel. Zie hiervoor de afspraken die wij hebben met Medipoint.
Jouw leverancier moet eerst toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden.
Als je geen goede aangepaste stoel meer hebt, kun je deze laten vervangen. Laat dan eerst jouw leverancier een akkoordverklaring aanvragen bij Nationale-Nederlanden. Je hebt een offerte van jouw leverancier nodig met een toelichting op de reden van vervanging. Als de aanvraag anders is dan de vorige aanvraag, moet je er een ergotherapeutisch verslag bij doen met de reden van vervanging. Als het om een kinderstoel gaat, moet de medisch specialist de reden van vervanging aangeven.
Als je de stoel niet meer nodig hebt, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen en Zorgservice van Nationale-Nederlanden, telefoonnummer 013 593 82 25. De stoel wordt dan weer bij je opgehaald.
Terug naar het overzicht van vergoedingen