Ga direct naar: inhoud

Uw bankspaarrekening wijzigen

Heeft u een bankspaarrekening? Hieronder leest u wat u moet doen als een wijziging aan ons wilt doorgeven.

Contactgegevens wijzigen

Onderstaande gegevens kunt u zelf direct wijzigen in mijn.nn:

  • Uw woonadres
  • Uw e-mailadres
  • Uw telefoonnummer

Log in op mijn.nn en kies 'Mijn gegevens'. Wijzig vervolgens uw gegevens. Uw wijziging wordt direct verwerkt.

Ga naar mijn.nn

Tegenrekening wijzigen

Voor het wijzigen van uw tegenrekening hebben wij onderstaande documenten van u nodig:

  • Een kopie van een geldig paspoort of identiteitskaart (voor- en achterzijde). Géén kopie van een rijbewijs.
  • Een kopie bankafschrift of schermafdruk uw online omgeving van uw tegenrekening met daarop duidelijk te zien het rekeningnummer, naam van de rekeninghouder(s) en voorzien van een datum (niet ouder dan drie maanden na ontvangst van uw verzoek).

U kunt uw verzoek aan ons doorgeven door een e-mail te sturen naar banksparen@nn.nl met het e-mailadres dat gekoppeld is aan uw bankspaarrekening. Maak een foto van de documenten of scan de documenten en voeg deze aan de e-mail toe.

Wijzigen rekeningnummer incasso BankSpaar Plus

Voor het wijzigen van uw tegenrekening hebben wij onderstaande documenten van u nodig:

  • Een kopie van een geldig paspoort of identiteitskaart (voor- en achterzijde). Géén kopie van een rijbewijs.
  • Een kopie bankafschrift of schermafdruk uw online omgeving van uw tegenrekening met daarop duidelijk te zien het rekeningnummer, naam van de rekeninghouder(s) en voorzien van een datum (niet ouder dan drie maanden na ontvangst van uw verzoek).
  • Een door alle rekeninghouders ondertekend verzoek.

U kunt uw verzoek aan ons doorgeven door een e-mail te sturen naar bancaireservices@nn.nl met het e-mailadres dat gekoppeld is aan uw bankspaarrekening. Maak een foto van de documenten of scan de documenten en voeg deze aan de e-mail toe.

Bankspaarrekening beëindigen

U kunt het verzoek om uw bankspaarrekening te beëindigen per e-mail aan ons doorgeven. Deze wijziging heeft fiscale en financiële gevolgen. Nadat wij uw verzoek hebben ontvangen, brengen wij u per e-mail op de hoogte van deze gevolgen. Mocht u, ondanks deze gevolgen, uw rekening willen beëindigen? Dan geeft u per e-mail uw akkoord. Na het akkoord maken wij uw saldo en de opgebouwde rente waar u recht op heeft, na mindering van de wettelijke verplichte inhoudingen, over naar uw vaste tegenrekening.

Onze contactgegevens

Saldo verdelen als u uit elkaar gaat

Er zijn verschillende mogelijkheden om het saldo van uw bankspaarrekening te verdelen als u uit elkaar gaat. U kunt de rekening:

  • Beëindigen of een gedeelte van het saldo opnemen
  • Geheel of gedeeltelijk overdragen aan uw ex-partner
  • Ongewijzigd laten doorlopen

Beëindigen of een gedeelte van het saldo opnemen

  • U betaalt belasting en wettelijke heffingen over het saldo dat u van de rekening opneemt. Deze heffingen en belasting betaalt u omdat het door u gespaarde bedrag eigenlijk bedoeld is voor een lijfrenterekening waarvan de uitkeringen belast zijn. Als u dit bedrag ineens opneemt, wordt het bedrag dat u opneemt dus ook belast. Wilt u een indicatie van welk bedrag u aan belasting en heffingen zou moeten betalen? Stuur ons dan een e-mail. Geef bij uw verzoek uw rekeningnummer(s) door.
  • Als u Aanvullend PensioenSparen of een Aanvullende Pensioen Uitkering heeft, dan kan de Belastingdienst naast de wettelijke inhoudingen ook nog een ‘revisierente’ in rekening brengen. Revisierente is een soort boete en bedraagt maximaal twintig procent van de bruto uitkering.
  • Als u een deposito of een reeks aan uitkering beëindigt voor de einddatum, dan berekenen we opnamekosten. U kunt een deposito of uitkeringreeks alleen in zijn geheel beëindigen. Lees hier hoe wij de opnamekosten berekenen.

Wilt u de rekening beëindigen of een deel van het saldo opnemen? Dan vragen wij u de volgende gegevens te vermelden bij uw wijzigingsverzoek:

  • Bruto opnamebedrag, of percentage, van het bruto saldo.

Geheel of gedeeltelijk overdragen aan uw ex-partner

U kunt het saldo van uw (bank)spaarrekening geheel of gedeeltelijk overdragen naar een lijfrenterekening of gouden handdruk rekening op naam van uw ex-partner. Dit kan bij Nationale-Nederlanden via de Banksparen Ontslag Vergoeding. Draagt u een (gedeelte) van het saldo van een deposito of uitkeringsreeks over? Dan moet u de gehele deposito of uitkeringsreeks beëindigen. Hierbij berekenen we opnamekosten. In de productvoorwaarden leest u hoe wij deze opnamekosten berekenen.

Draagt u het saldo over aan uw ex-partner? Dan vragen wij u de volgende gegevens te vermelden bij uw wijzigingsverzoek:

  • Naam en adres van uw ex-partner
  • Geboortedatum van uw ex-partner
  • Burgerservicenummer van uw ex-partner
  • (Iban)rekeningnummer van de lijfrentespaarrekening of het polisnummer van de lijfrenteverzekering (of gouden handdruk spaarrekening)
  • Naam van de bank of verzekeraar waar de rekening of verzekering is afgesloten
  • Bedrag van gehele of gedeeltelijke overdracht.

Ongewijzigd laten doorlopen

In dit geval hoeft u niets te doen. U hoeft ons ook niet te informeren.

Hoe geeft u een wijziging aan ons door als u uit elkaar gaat?

U stuurt ons via e-mail of uw adviseur een wijzigingsverzoek. Als u deze e-mail aan ons stuurt, dan verzoeken we u dat te doen met het e-mailadres dat bij ons bekend is. Draagt u het saldo van de rekening gedeeltelijk over aan uw ex-partner? Dan is het belangrijk dat uw ex-partner een lijfrentespaarrekening opent of een verzekering afsluit voordat u het wijzigingsverzoek aan ons stuurt.

Onze contactgegevens

Scheiding regelen

Heeft u Aanvullend Pensioensparen, een Aanvullende Pensioenuitkering of een Banksparen Ontslagvergoeding? Dan raden we u aan om u goed te laten adviseren, omdat wijzigingen fiscale gevolgen kunnen hebben.

Bekijk de veelgestelde vragen over banksparen en echtscheiding

Meer informatie over advies en onze dienstverlening

Heeft u nog andere producten bij Nationale-Nederlanden? We helpen u graag op weg met wat u bij een scheiding nog meer moet regelen.

Lees meer

Overlijden melden

U kunt een overlijden melden via de Nabestaandendesk. Onze medewerkers helpen u bij het afhandelen van het overlijden voor de producten die de overledene bij Nationale-Nederlanden heeft lopen.

Overlijden melden

Andere wijziging doorgeven?

Wilt u een andere wijziging op uw bankspaarrekening doorgeven dan bovengenoemde onderwerpen? Neem dan contact met ons op.

Onze contactgegevens

Wilt u wijzigingen doorgeven voor een ander spaarproduct?


Kunnen wij u helpen?