Ga direct naar inhoud

Een vernieuwend verdienmodel: hoe werkt dat?

Ondernemers zien vaak kansen in de trends van nu. Hier passen ze hun verdienmodel op aan. Denk bijvoorbeeld aan het verduurzamen van het bedrijf. Of aan een deel van de winkel online regelen en het aanbieden van een abonnement. In dit artikel lees je over verschillende verdienmodellen en hoe je er een kiest voor je bedrijf. En, hoe bedrijven zoals Swapfiets, Auping en metaalbewerkingsbedrijf Suplacon al werken met een vernieuwend verdienmodel.

Het verdienmodel is een belangrijk onderdeel van je businessmodel. Hierin staan de verschillende onderdelen van de onderneming. Het gaat over je strategie om geld te verdienen. Wie zijn de klanten? Hoe is het onderscheidend van concurrenten? En komen de inkomsten in één keer of in fases binnen?

Met slimme verdienmodellen ga je met je tijd mee én maak je winst.

Een verdienmodel kiezen

Er bestaan verschillende verdienmodellen. Denk aan het servicemodel waar het geld verdiend wordt met een onderhoudscontract. Daarnaast heb je de verkoop van goederen. Ook kun je kiezen voor een abonnementsmodel. Hierbij kunnen klanten producten of diensten gebruiken tegen een maandelijkse betaling. Welk verdienmodel er uiteindelijk bij een bedrijf past, kun je uitwerken met het Business Model Canvas*. Ook hangt het af van de markt, de branche en de concurrenten. Er zijn heel wat bedrijven die al een succesvol verdienmodel hebben. We hebben er een paar voor je op een rij gezet.

1. Swapfiets: een abonnement als verdienmodel

Een abonnement op maaltijden, muziek of op een matras. Tegenover een periodieke betaling staat gemak en zekerheid voor de klant. Abonnementen als verdienmodel zijn populair. Dat komt door een belangrijke trend in consumentengedrag. Mensen willen tegenwoordig niet per se een product hebben, zoals een fiets. Nee, ze willen producten of diensten gebruiken die hun probleem oplossen. Kortom: een fiets die het altijd doet.

Inspelen op consumentengedrag

Een bedrijf als Swapfiets speelt slim in op die trend. Per maand betaalt de consument een vast bedrag waar je een abonnement op een fiets voor krijgt. Naast de fiets ontvang je ook onderhoud en reparaties. Dit speelt in op het gemak van de consument. Daarnaast hoef je als klant geen groot bedrag in één keer te betalen. Je betaalt periodiek een lager bedrag.

Bedrijven met abonnementen als verdienmodel doen het goed in crisistijd.

Zekerheid van vaste omzet

Een abonnement als verdienmodel kan ondernemers veel bieden. Ten eerste omdat er zekerheid is van inkomsten. De klanten betalen een vast bedrag voor het product of service. Zo blijft de omzet stabiel. Veel bedrijven met dit verdienmodel deden het dan ook goed tijdens de coronapandemie.

2. Auping: een circulair business- en verdienmodel

Steeds meer bedrijven willen en moeten iets doen voor het milieu. En kiezen daarom voor een circulair businessmodel. Met zo’n bedrijfsmodel gebruikt de onderneming zo min mogelijk grondstoffen voor het product. Want minder grondstoffen betekent minder afval. En dus ook minder kosten. Daarnaast is het bij een circulair model een streven om zo veel mogelijk te recyclen.

Je hoeft niet in één dag circulair te worden, doe het stap voor stap.

Stap voor stap naar een circulair model

Een bedrijf dat stap voor stap bezig is met circulaire innovatie is beddenleverancier Koninklijke Auping. In 2011 begon dit bedrijf met het ‘Take Back System’. Als werknemers een nieuw matras bij de klant bezorgden, namen ze het oude matras weer mee terug. Met de bedoeling om die zo goed mogelijk te recyclen. In de jaren erna volgde het eerste recyclebare bed. Ook werden er kussens gemaakt van het restmateriaal. Een ander hoogtepunt is de lancering van het eerste circulaire matras ter wereld, in 2018. Dit matras bestaat uit materialen die 100% recyclebaar zijn.

Producten lenen en leasen

Verder past Auping het circulaire businessmodel Product As Service (PAS) toe. Als bedrijf verkoop je dan geen product. Maar alleen de diensten of het gebruik van het product. Bij Auping kun je bijvoorbeeld een circulair matras ‘leasen’. Je sluit voor vijf jaar een abonnement af. Daarna halen werknemers het oude matras weer bij je op. Je krijgt er dan een nieuwe voor terug. Van alle onderdelen van het oude matras wordt een nieuw matras gemaakt.

Het circulaire verdienmodel

Het verdienmodel achter PAS is interessant. Klanten betalen niet voor het product zelf, maar voor de dienstverlening. Je bent als onderneming dus zelf verantwoordelijk voor de materialen die je gebruikt. En voor de grondstoffen. Die kosten geld, dus daar wil je zo min mogelijk van nodig hebben. Zo worden ondernemers gestimuleerd zo min mogelijk grondstoffen en materialen te produceren. En een goed product met een lange levensduur te ontwikkelen.

3. Suplacon: digitale service als verdienmodel

Er kan en gebeurt steeds meer digitaal. Veel bedrijven zijn daarom bezig met digitalisering. Dat betekent dat analoge werkzaamheden plaatsmaken voor digitale processen. Denk aan een online chat voor de klantenservice.

Het werk makkelijker maken

Een bedrijf dat grote digitale stappen zet, is metaalbewerkingsbedrijf Suplacon. Deze onderneming bewerkt metalen platen voor bijvoorbeeld bruggen. Suplacon zag kansen om het werk makkelijker te maken. Werknemers waren veel tijd kwijt aan offertes maken en bestellingen plaatsen bij leveranciers. Daarom koos Suplacon ervoor dit deel van het werk te digitaliseren.

Online platform voor klanten

Het resultaat is Plaatwerk365: een digitaal platform, speciaal voor klanten. Zij kunnen hier 24 uur per dag hun bestelling plaatsen. Klanten uploaden een digitale tekening van hun plaatwerk. Ze geven aan hoe de plaat moet worden bewerkt. En wanneer ze het plaatwerk nodig hebben. Software controleert of de tekening klopt. Zijn alle eisen haalbaar? Dan krijgt de klant automatisch een offerte. En is de klant akkoord? Dan wordt de bestelling geplaatst en het plaatwerk geleverd.

Winst in tijd en geld

Deze aanpak heeft Suplacon veel winst opgeleverd. In tijd én in geld. Suplacon kan veel meer offertes versturen, zonder dat er extra werknemers nodig zijn. Ook haalt het bedrijf nu 20% van het werk binnen via het platform. Dat wordt in de toekomst alleen nog maar meer.

*De negen bouwstenen van het Business Model Canvas

Het Business Model Canvas bestaat uit negen bouwstenen. Dat zijn negen stappen die je doorloopt om je businessplan vorm te geven of bij te sturen.

De negen bouwstenen zijn:


1. Wie is mijn klant? (klantsegment)
2. Waarom zouden klanten voor mij kiezen? (waardepropositie)
3. Hoe vinden klanten mijn bedrijf? (kanalen)
4. Hoe heb ik contact met mijn klanten? (klantrelaties)
5. Wie betaalt mij wat? (verdienmodellen)
6. Welke hulpbronnen heb ik nodig om verder te komen? (key resources)
7. Wat doet mijn bedrijf precies? (kernactiviteiten)
8. Met wie werk ik samen? (partners)
9. Hoe ziet mijn bedrijf er financieel uit? (kostenstructuur)




    Ondernemen doe je samen