Ga direct naar inhoud

Een verdienmodel: hoe werkt dat?

Met een verdienmodel maak je als ondernemer een keuze hoe je geld verdient. Dat kan met een eenvoudige verdienmodel zoals de verkoop van een bepaald product of dienst, uurtje factuurtje of met een servicemodel. Denk als ondernemer goed na over hoe je zorgt voor terugkerende inkomsten.

Wat is een verdienmodel? En waarom heb je er een nodig?

Een verdienmodel (revenue model) gaat over hoe je geld verdient. Je kunt een uniek product ontwikkelen of de beste zijn met een bepaalde service. Maar hoe zorg je dat gebruikers afrekenen? Betalen ze voor het aantal gewerkte uren? Kopen je klanten hetzelfde product telkens opnieuw? Of bestaat je omzet vooral uit grote eenmalige transacties?

Een verdienmodel is dus een belangrijk onderdeel van je businessmodel om succesvol te worden. Om een model te kiezen zijn er een aantal vragen die je eerst helder moet hebben. Want wie zijn je klanten? Welke onderscheidende waarde bied je ten opzichte van concurrenten? Wil je de inkomsten in één keer of in fases binnen krijgen?

Met een slim verdienmodel ga je met je tijd mee én maak je winst.

Verschillende verdienmodellen om uit te kiezen

Als ondernemer zijn er meerdere manieren hoe je geld verdient. Denk aan:

1. Abonnementsmodel
2. Circulair model
3. Digitale service model
4. Servicemodel

Je kunt prima tegelijkertijd meerdere soorten verdienmodellen hebben.

1. Abonnementsmodel

Een abonnement als verdienmodel kan ondernemers veel bieden. Het zijn namelijk terugkerende inkomsten. De klant betaalt een vast bedrag voor het product of dienst voor een bepaalde periode. Hoe langer, hoe beter. Tegenover een periodieke betaling staat een bepaald gemak en zekerheid voor de klant. Is de klant tevreden? Dan zit je als ondernemer met zo'n langdurige relatie gebakken.

Abonnementen als verdienmodel zijn populair. Dat komt door een belangrijke trend in consumentengedrag. Mensen willen tegenwoordig niet per se een product hebben, zoals een fiets. Nee, ze willen producten of diensten gebruiken die hun probleem oplossen. Denk aan een abonnement op maaltijden, muziek, elektronische apparatuur of een fiets. Dit zijn vormen van modernere lidmaatschappen.

Traditionele abonnementen zijn bijvoorbeeld een abonnement op een krant of tijdschrift maar ook alle verzekeringen en een energiecontract zijn vormen van een abonnementsmodel.

Hoe Swapfiets inspeelt op consumentengedrag

Een bedrijf als Swapfiets speelt slim in op de trend om niet alles meer zelf te bezitten. Per maand betaal je een vast bedrag en je krijgt daarvoor een abonnement op een fiets. Naast de fiets ontvang je ook onderhoud en reparaties. Je hoeft als klant geen grote investering meer te doen.

2. Circulair verdienmodel

Product as a Service: producten lenen en leasen

Product as a Service (PaaS) is een circulair verdienmodel. Klanten betalen niet voor het product zelf, maar voor de dienstverlening. De spullen blijven eigendom van het bedrijf. Steeds meer bedrijven willen en moeten iets doen voor het milieu. En kiezen daarom voor een circulair businessmodel.

Je bent als onderneming dus zelf verantwoordelijk voor de materialen die je gebruikt. En voor de grondstoffen. Die kosten geld, dus daar wil je zo min mogelijk van nodig hebben. Zo word je gestimuleerd zo min mogelijk grondstoffen en materialen te produceren. En een goed product met een lange levensduur te ontwikkelen.

Auping: circulaire innovatie

Een bedrijf dat stap voor stap bezig is met circulaire innovatie is beddenleverancier Koninklijke Auping. Ze hebben een PaaS verdienmodel, maar Auping biedt producten aan die ook goed recyclebaar of gerecycled zijn. Bij Auping kun je bijvoorbeeld een circulair matras ‘leasen’. Je sluit voor vijf jaar een abonnement af. Daarna halen werknemers het oude matras weer bij je op. Je krijgt er dan een nieuwe voor terug.

In 2011 begon dit bedrijf met het aanbieden van het ‘Take Back System’. Als werknemers een nieuw matras bij de klant bezorgden, namen ze het oude matras weer mee terug. Met de bedoeling om die zo goed mogelijk te recyclen.

In de jaren erna volgde het eerste recyclebare bed. Ook werden er kussens gemaakt van het restmateriaal. Een ander hoogtepunt is de lancering van het eerste circulaire matras ter wereld in 2018. Dit matras bestaat uit materialen die 100% recyclebaar zijn.

3. Digitale service als verdienmodel

Er kan en gebeurt steeds meer digitaal. Veel bedrijven zijn daarom bezig met digitalisering. Dat betekent dat analoge werkzaamheden plaatsmaken voor digitale processen. Denk aan het aanbieden van een online chat voor de klantenservice.

Suplacon: Makkelijker offertes maken door digitalisatie

Een bedrijf dat grote digitale stappen zet, is metaalbewerkingsbedrijf Suplacon. Zij maken metalen platen voor bijvoorbeeld bruggen. Suplacon zag kansen om het werk makkelijker te maken. Werknemers waren veel tijd kwijt aan offertes maken en bestellingen plaatsen bij leveranciers. Daarom koos Suplacon ervoor dit deel van het werk te digitaliseren.

Online platform offerteaanvragen voor klanten

Het resultaat is Plaatwerk365: een digitaal platform, speciaal voor klanten. Zij kunnen hier 24 uur per dag hun bestelling plaatsen. Klanten uploaden een digitale tekening van hun plaatwerk. Ze geven aan hoe de plaat moet worden bewerkt. En wanneer ze het plaatwerk nodig hebben. Software controleert of de tekening klopt. Zijn alle eisen haalbaar? Dan krijgt de klant automatisch een offerte. En is de klant akkoord? Dan wordt de bestelling geplaatst en het plaatwerk geleverd.

Deze aanpak heeft Suplacon veel winst opgeleverd. In tijd én in geld. Suplacon kan veel meer offertes versturen, zonder dat er extra werknemers nodig zijn. Ook haalt het bedrijf nu 20% van het werk binnen via het platform.

Hoe kan je een verdienmodel opstellen?

Welk model er uiteindelijk bij een bedrijf past, kun je uitwerken met het Business Model Canvas. Ook hangt het af van de markt, de branche en de concurrenten.

Bepaal je verdienmodel met het Business Model Canvas

Het Business Model Canvas bestaat uit negen bouwstenen. Dat zijn negen stappen die je doorloopt om je businessplan vorm te geven of bij te sturen.

De negen bouwstenen zijn:
1. Wie is mijn klant? (klantsegment)
2. Waarom zouden klanten voor mij kiezen? (waardepropositie)
3. Hoe vinden klanten mijn bedrijf? (kanalen)
4. Hoe heb ik contact met mijn klanten? (klantrelaties)
5. Wie betaalt mij wat? (verdienmodellen)
6. Welke hulpbronnen heb ik nodig om verder te komen? (key resources)
7. Wat doet mijn bedrijf precies? (kernactiviteiten)
8. Met wie werk ik samen? (partners)
9. Hoe ziet mijn bedrijf er financieel uit? (kostenstructuur)

Meer lezen over innovatie

Heb je een verdienmodel gevonden dat bij jou onderneming past? Lees dan verder over innovatie:

Zo stimuleer je innovatieve medewerkers