Ga direct naar inhoud

Pruik of haarwerk

Je hebt recht op een vergoeding voor haarwerk of pruik bij langdurige, gehele of gedeeltelijke kaalhoofdigheid als gevolg van een medische aandoening of behandeling. Als het haarwerk of de pruik duurder is dan de maximale vergoeding, moet je de rest zelf betalen. Dit heet een eigen bijdrage.

Klassieke mannelijke kaalheid is geen medische aandoening zoals hier bedoeld. Als deze vorm van kaalhoofdigheid voorkomt bij vrouwen, dan is het wel een medische aandoening. Een pruik of haarwerk komt dan wel voor een (gedeeltelijke) vergoeding in aanmerking.

2023

Vergoeding pruik of haarwerk in 2023

Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering. 


Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding pruik of haarwerk Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% tot € 454,50 100% tot € 454,50
Zorgverlener zonder contract 100% tot € 454,50 70% tot € 454,50

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Klik hieronder je basisverzekering aan. Bekijk daarna hoeveel je vergoed krijgt vanuit je aanvullende verzekering:

Zorg Vrij (combinatiepolis)
Aanvullende verzekering Vergoeding
Start Geen vergoeding
Extra € 200,- **
Compleet € 500,- **
Jij & Gemak Geen vergoeding
Jij & Jonge kinderen € 250,- **
Jij & Pubers € 250,- **
Jij & Vitaal € 250,- **
Comfort* € 600,- **
Top* € 750,- **

* Let op: Deze verzekering kun je niet meer afsluiten. Heb je deze verzekering al, dan geldt bovenstaande vergoeding.

** Let op: Deze vergoeding geldt voor de eigen bijdrage van alle hulpmiddelen samen. Nationale-Nederlanden vergoedt € 75,- in de aanvullende verzekeringen Extra t/m Top voor hoofdbedekking anders dan een haarwerk.

Zorg Voordelig (naturapolis)
Aanvullende verzekering Vergoeding
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Als het haarwerk duurder is dan de wettelijke vergoeding kun je wel voor extra kosten komen te staan.


Eigen risico

De vergoeding vanuit de basisverzekering valt onder het eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2023 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. De kosten van jouw zorg of van jouw hulpmiddel betaalt je eerst zelf via jouw verplicht eigen risico. Heb je in een jaar het totale eigen risico betaald? Dan hoef je het in hetzelfde jaar niet nog een keer te betalen. Jouw basisverzekering vergoedt dan de zorg of het hulpmiddel.

Heb je gekozen voor een vrijwillig eigen risico?  Voor het vrijwillig eigen risico gelden dezelfde regels als voor het verplichte eigen risico. Je betaalt dan per maand minder premie. Let op: het is mogelijk dat je bij een grote ingreep veel kosten maakt.

Hoe weet je hoeveel er nog over is van jouw eigen risico?  In Mijn NN Zorgverzekering regel je online al jouw verzekeringszaken. Daar zie je ook de stand van jouw eigen risico.


Waar kun je terecht?

Je kiest zelf jouw leverancier bij je in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: haar en pruik. Wil je de vergoeding uit de aanvullende verzekering gebruiken voor een andere vorm van hoofdbedekking, dan kun je daarvoor zelf een winkel uitkiezen.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je altijd 100% vergoed. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Bekijk hieronder het verschil:

Zorg Vrij (combinatiepolis)

Wij vergoeden de zorg 100%. Het maakt niet uit of deze zorg wordt geleverd door een gecontracteerde of door een niet-gecontracteerde zorgverlener. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Zorg Voordelig (naturapolis)
Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Kies je voor een zorgverlener waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde zorgverlener)? Dan vergoedt Nationale-Nederlanden 70% van de rekening, maar niet meer dan het maximumtarief.

Wat je verder moet weten

  • Als je gebruikmaakt van een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden afspraken heeft hoef je geen contact op te nemen met Nationale-Nederlanden. Je kunt direct contact opnemen met de leverancier. Daarbij heb je een voorschrift nodig van de medisch-specialist, waarin staat welke voorziening je nodig hebt.
  • Ga je naar een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft? Dan moet je vooraf toestemming (een akkoordverklaring) aanvragen bij Nationale-Nederlanden.
  • Dit hulpmiddel wordt jouw eigendom. Heb je geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een leverancier waar Nationale-Nederlanden afspraken mee heeft gemaakt. De leverancier beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel. Bij dagelijks gebruik gaat een haarwerk of pruik minimaal één jaar mee, als je deze natuurlijk goed verzorgt.
  • Een haarwerkspecialist waarmee Nationale-Nederlanden afspraken heeft gemaakt, brengt de totale kosten van het haarwerk in rekening bij Nationale-Nederlanden. Nationale-Nederlanden brengt het bedrag dat buiten de dekking van de basis- en aanvullende verzekering valt in rekening bij jou.

Wat moet je regelen?

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je altijd toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden. Stuur hiervoor deze documenten naar onderstaand adres:

  • een medisch voorschrift van jouw specialist,
  • een offerte van de leverancier,
  • en een kopie van een geldig ANKO diploma of SEMH certificaat van de leverancier.

Nationale-Nederlanden 
t.a.v. Medische Beoordelingen 
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg

2022

Wat krijg je vergoed in 2022?

Verzekering Vergoeding
Basisverzekering € 457,50 bij een gecontracteerde leverancier;
€ 457,50 bij een niet-gecontracteerde leverancier
Aanvullende verzekering:
Start Geen vergoeding
Extra € 200,- *
Compleet € 500,- *
Jij & Gemak*** Geen vergoeding
Jij & Jonge kinderen € 250,-*
Jij & Pubers € 250,-*
Jij & Vitaal € 250,-*
Comfort** € 600,- *
Top** € 750,- *

* Let op: Deze vergoeding geldt voor de eigen bijdrage van alle hulpmiddelen samen. Nationale-Nederlanden vergoedt € 75,- in de aanvullende verzekeringen Extra t/m Top voor hoofdbedekking anders dan een haarwerk.

** Let op: Deze verzekering kun je niet meer afsluiten. Heb je deze verzekering al, dan geldt bovenstaande vergoeding.

*** Let op: De aanvullende verzekering Jij & Gemak heette eerst Combi. 

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Als het haarwerk duurder is dan de wettelijke vergoeding kun je wel voor extra kosten komen te staan.

Eigen risico

De vergoeding vanuit de basisverzekering valt onder het eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2022 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. De kosten van jouw zorg of van jouw hulpmiddel betaalt je eerst zelf via jouw verplicht eigen risico. Heb je in een jaar het totale eigen risico betaald? Dan hoef je het in hetzelfde jaar niet nog een keer te betalen. Jouw basisverzekering vergoedt dan de zorg of het hulpmiddel.

Heb je gekozen voor een vrijwillig eigen risico?  Voor het vrijwillig eigen risico gelden dezelfde regels als voor het verplichte eigen risico. Je betaalt dan per maand minder premie. Let op: het is mogelijk dat je bij een grote ingreep veel kosten maakt.

Hoe weet je hoeveel er nog over is van jouw eigen risico?  In Mijn NN Zorgverzekering regel je online al jouw verzekeringszaken. Daar zie je ook de stand van jouw eigen risico.

Waar kun je terecht?

Je kiest zelf jouw leverancier bij je in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: haar en pruik. Wil je de vergoeding uit de aanvullende verzekering gebruiken voor een andere vorm van hoofdbedekking, dan kun je daarvoor zelf een winkel uitkiezen.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Voordelen voor jou:

  • Je hebt recht op één haarstuk of andere hoofdbedekking per jaar.
  • De leveranciers van haarwerken en pruiken hebben een diploma van de kappersopleiding;
  • De leveranciers kunnen alle soorten haarwerken leveren in verschillende merken en modellen;
  • Je kunt binnen 5 werkdagen bij een leverancier terecht voor een intake gesprek;
  • Confectie haarwerken worden binnen 2 werkdagen na bestelling bij jou aangemeten. Maatwerk wordt binnen 12 weken na bestelling bij jou aangemeten;
  • Je hebt een garantie van 12 maanden op een haarwerk van echt haar of cyberhaar bij dagelijks gebruik.

Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Wat je verder moet weten

  • Als je gebruikmaakt van een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden afspraken heeft hoef je geen contact op te nemen met Nationale-Nederlanden. Je kunt direct contact opnemen met de leverancier. Daarbij heb je een voorschrift nodig van de medisch-specialist, waarin staat welke voorziening je nodig hebt.
  • Ga je naar een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft? Dan moet je vooraf toestemming (een akkoordverklaring) aanvragen bij Nationale-Nederlanden.
  • Dit hulpmiddel wordt jouw eigendom. Heb je geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een leverancier waar Nationale-Nederlanden afspraken mee heeft gemaakt. De leverancier beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel. Bij dagelijks gebruik gaat een haarwerk of pruik minimaal één jaar mee, als je deze natuurlijk goed verzorgt.
  • Een haarwerkspecialist waarmee Nationale-Nederlanden afspraken heeft gemaakt, brengt de totale kosten van het haarwerk in rekening bij Nationale-Nederlanden. Nationale-Nederlanden brengt het bedrag dat buiten de dekking van de basis- en aanvullende verzekering valt in rekening bij jou.

Wat moet je regelen?

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je altijd toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden. Stuur hiervoor deze documenten naar onderstaand adres:

  • een medisch voorschrift van jouw specialist,
  • een offerte van de leverancier,
  • en een kopie van een geldig ANKO diploma of SEMH certificaat van de leverancier.

Nationale-Nederlanden 
t.a.v. Medische Beoordelingen 
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg

2021

Wat krijg je vergoed in 2021?

Verzekering Vergoeding
Basisverzekering € 452,- bij een gecontracteerde leverancier;
€ 452,- bij een niet-gecontracteerde leverancier
Aanvullende verzekering:
Start Geen vergoeding
Extra € 200,- *
Compleet € 500,- *
Comfort** € 600,- *
Top** € 750,- *
Combi*** Geen vergoeding

* Let op: Deze vergoeding geldt voor de eigen bijdrage van alle hulpmiddelen samen. Nationale-Nederlanden vergoedt € 75,- in de aanvullende verzekeringen Extra t/m Top voor hoofdbedekking anders dan een haarwerk.

** Let op: Deze verzekering kun je niet meer afsluiten. Heb je deze verzekering al, dan geldt bovenstaande vergoeding.

*** Let op: De aanvullende verzekering Combi heet vanaf 2022 Jij & Gemak.

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Als het haarwerk duurder is dan de wettelijke vergoeding kun je wel voor extra kosten komen te staan.

Eigen risico

De vergoeding vanuit de basisverzekering valt onder het eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2021 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. De kosten van jouw zorg of van jouw hulpmiddel betaalt je eerst zelf via jouw verplicht eigen risico. Heb je in een jaar het totale eigen risico betaald? Dan hoef je het in hetzelfde jaar niet nog een keer te betalen. Jouw basisverzekering vergoedt dan de zorg of het hulpmiddel.

Heb je gekozen voor een vrijwillig eigen risico?  Voor het vrijwillig eigen risico gelden dezelfde regels als voor het verplichte eigen risico. Je betaalt dan per maand minder premie. Let op: het is mogelijk dat je bij een grote ingreep veel kosten maakt.

Hoe weet je hoeveel er nog over is van jouw eigen risico?  In Mijn NN Zorgverzekering regel je online al jouw verzekeringszaken. Daar zie je ook de stand van jouw eigen risico.

Waar kun je terecht?

Je kiest zelf jouw leverancier bij je in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: haar en pruik. Wil je de vergoeding uit de aanvullende verzekering gebruiken voor een andere vorm van hoofdbedekking, dan kun je daarvoor zelf een winkel uitkiezen.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Voordelen voor jou:

  • Je hebt recht op één haarstuk of andere hoofdbedekking per jaar.
  • De leveranciers van haarwerken en pruiken hebben een diploma van de kappersopleiding;
  • De leveranciers kunnen alle soorten haarwerken leveren in verschillende merken en modellen;
  • Je kunt binnen 5 werkdagen bij een leverancier terecht voor een intake gesprek;
  • Confectie haarwerken worden binnen 2 werkdagen na bestelling bij jou aangemeten. Maatwerk wordt binnen 12 weken na bestelling bij jou aangemeten;
  • Je hebt een garantie van 12 maanden op een haarwerk van echt haar of cyberhaar bij dagelijks gebruik.

Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Wat je verder moet weten

  • Als je gebruikmaakt van een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden afspraken heeft hoef je geen contact op te nemen met Nationale-Nederlanden. Je kunt direct contact opnemen met de leverancier. Daarbij heb je een voorschrift nodig van de medisch-specialist, waarin staat welke voorziening je nodig hebt.
  • Ga je naar een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft? Dan moet je vooraf toestemming (een akkoordverklaring) aanvragen bij Nationale-Nederlanden.
  • Dit hulpmiddel wordt jouw eigendom. Heb je geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een leverancier waar Nationale-Nederlanden afspraken mee heeft gemaakt. De leverancier beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel. Bij dagelijks gebruik gaat een haarwerk of pruik minimaal één jaar mee, als je deze natuurlijk goed verzorgt.
  • Een haarwerkspecialist waarmee Nationale-Nederlanden afspraken heeft gemaakt, brengt de totale kosten van het haarwerk in rekening bij Nationale-Nederlanden. Nationale-Nederlanden brengt het bedrag dat buiten de dekking van de basis- en aanvullende verzekering valt in rekening bij jou.

Wat moet je regelen?

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je altijd toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden. Stuur hiervoor deze documenten naar onderstaand adres:

  • een medisch voorschrift van jouw specialist,
  • een offerte van de leverancier,
  • en een kopie van een geldig ANKO diploma of SEMH certificaat van de leverancier.

Nationale-Nederlanden 
t.a.v. Medische Beoordelingen 
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg

uniqueid

Terug naar het overzicht van vergoedingen

Service & Contact

Heb je een vraag?

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service & Contact