Ga direct naar inhoud

Insulinepomp

Het gaat om draagbare uitwendige insulinepompen met toebehoren.

2023

Vergoeding insulinepomp in 2023

De volgende onderdelen komen voor vergoeding in aanmerking:

  • Uitwendige insulinepompen.
  • Toebehoren: fixatiemateriaal, verbindingsslangetjes en naalden.
  • Batterijen en oplaadapparatuur die bij de eerste aanschaf horen. De vervanging hiervan moet je zelf betalen.

Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% 70%

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Klik hieronder je basisverzekering aan. Bekijk daarna hoeveel je vergoed krijgt vanuit je aanvullende verzekering:

Zorg Vrij (combinatiepolis)
Aanvullende verzekering Vergoeding
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding
Zorg Voordelig (naturapolis)
Aanvullende verzekering Vergoeding
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.


Eigen risico

De vergoeding vanuit de basisverzekering valt onder het eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2023 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. De kosten van je zorg of van jouw hulpmiddel betaal je eerst zelf via het verplicht eigen risico. Heb je in een jaar het totale eigen risico betaald? Dan hoef je het in hetzelfde jaar niet nog een keer te betalen. jouw basisverzekering vergoedt dan de zorg of het hulpmiddel.

Heb je gekozen voor een vrijwillig eigen risico?  Voor het vrijwillig eigen risico gelden dezelfde regels als voor het verplichte eigen risico. Je betaalt dan per maand minder premie. Let op: het is mogelijk dat je bij een grote ingreep veel kosten maakt.

Hoe weet je hoeveel er nog over is van jouw eigen risico?  In Mijn NN Zorgverzekering regel je online al jouw verzekeringszaken. Daar zie je ook de stand van jouw eigen risico.


Waar kun je terecht?

Je kiest zelf jouw zorgverlener of leverancier. Vind een leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: insulinepompen.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je altijd 100% vergoed. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Bekijk hieronder het verschil:

Zorg Vrij (combinatiepolis)
Wij vergoeden de zorg 100%. Het maakt niet uit of deze zorg wordt geleverd door een gecontracteerde of door een niet-gecontracteerde zorgverlener. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Zorg Voordelig (naturapolis)
Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Kies je voor een zorgverlener waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde zorgverlener)? Dan vergoedt Nationale-Nederlanden 70% van de rekening, maar niet meer dan het maximumtarief.


Wat je verder moet weten

  • Als je de insulinepomp bestelt bij een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een overeenkomst heeft, hoef je vooraf geen toestemming (een akkoordverklaring) te vragen bij Nationale-Nederlanden. Je krijgt van jouw internist een verwijzing waarop staat wat voor soort voorziening je nodig heeft. Als je een reserve-insulinepomp nodig heeft, moet je dit wel eerst aanvragen bij Nationale-Nederlanden.
  • Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je toestemming vragen (een akkoordverklaring) aan Nationale-Nederlanden.
  • Heb je geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een leverancier waar Nationale-Nederlanden afspraken mee heeft gemaakt. De leverancier beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel. Afhankelijk van het soort pomp, gaan deze vier tot zes jaar mee.
  • Het is afhankelijk van de soort pomp of je deze leent of in eigendom krijgt.

Wat moet je regelen?

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier of heb je een reserve-insulinepomp nodig? Dan moet je altijd toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden. Je doet dit door de medische diagnose van jouw specialist samen met een offerte van de leverancier in te sturen naar:

Nationale-Nederlanden 
t.a.v. Medische Beoordelingen 
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg

Als je de apparatuur leent en je hebt deze niet meer nodig, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van Nationale-Nederlanden op telefoonnummer 076 5243981. De apparatuur wordt dan weer bij je opgehaald.

2022

Wat krijg je vergoed in 2022?

De volgende onderdelen komen voor vergoeding in aanmerking:

  • Uitwendige insulinepompen.
  • Toebehoren: fixatiemateriaal, verbindingsslangetjes en naalden.
  • Batterijen en oplaadapparatuur die bij de eerste aanschaf horen. De vervanging hiervan moet je zelf betalen.
Verzekering Vergoeding
Basisverzekering 100%
Wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Eigen risico

De vergoeding vanuit de basisverzekering valt onder het eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2022 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. De kosten van je zorg of van jouw hulpmiddel betaal je eerst zelf via het verplicht eigen risico. Heb je in een jaar het totale eigen risico betaald? Dan hoef je het in hetzelfde jaar niet nog een keer te betalen. jouw basisverzekering vergoedt dan de zorg of het hulpmiddel.

Heb je gekozen voor een vrijwillig eigen risico?  Voor het vrijwillig eigen risico gelden dezelfde regels als voor het verplichte eigen risico. Je betaalt dan per maand minder premie. Let op: het is mogelijk dat je bij een grote ingreep veel kosten maakt.

Hoe weet je hoeveel er nog over is van jouw eigen risico?  In Mijn NN Zorgverzekering regel je online al jouw verzekeringszaken. Daar zie je ook de stand van jouw eigen risico.

Waar kun je terecht?

Je kiest zelf jouw zorgverlener of leverancier. Vind een leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: insulinepompen.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Als je naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, ben je verzekerd van:

  • Leveranciers die beschikken over de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor een goede zorgverlening.
  • Een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de geldende kwaliteitseisen.
  • Goede bereikbaarheid. De leverancier is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar.
  • Geen lange wachttijden. De leverancier neemt binnen 1 werkdagen na ontvangst van de opdracht contact met je op.
  • Een snelle levering. Het hulpmiddel wordt binnen 48 uur na ontvangst van de opdracht bij je thuis geleverd.
  • Een garantie van 48 maanden op het hulpmiddel.
  • Een uitvoerige instructie bij de eerste levering door een ervaren en speciaal daartoe opgeleide medewerker van de leverancier.

Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Wat je verder moet weten

  • Als je de insulinepomp bestelt bij een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een overeenkomst heeft, hoef je vooraf geen toestemming (een akkoordverklaring) te vragen bij Nationale-Nederlanden. Je krijgt van jouw internist een verwijzing waarop staat wat voor soort voorziening je nodig heeft. Als je een reserve-insulinepomp nodig heeft, moet je dit wel eerst aanvragen bij Nationale-Nederlanden.
  • Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je toestemming vragen (een akkoordverklaring) aan Nationale-Nederlanden.
  • Heb je geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een leverancier waar Nationale-Nederlanden afspraken mee heeft gemaakt. De leverancier beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel. Afhankelijk van het soort pomp, gaan deze vier tot zes jaar mee.
  • Het is afhankelijk van de soort pomp of je deze leent of in eigendom krijgt.

Wat moet je regelen?

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier of heb je een reserve-insulinepomp nodig? Dan moet je altijd toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden. Je doet dit door de medische diagnose van jouw specialist samen met een offerte van de leverancier in te sturen naar:

Nationale-Nederlanden 
t.a.v. Medische Beoordelingen 
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg

Als je de apparatuur leent en je hebt deze niet meer nodig, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van Nationale-Nederlanden op telefoonnummer 076 5243981. De apparatuur wordt dan weer bij je opgehaald.

2021

Wat krijg je vergoed in 2021?

De volgende onderdelen komen voor vergoeding in aanmerking:

  • Uitwendige insulinepompen.
  • Toebehoren: fixatiemateriaal, verbindingsslangetjes en naalden.
  • Batterijen en oplaadapparatuur die bij de eerste aanschaf horen. De vervanging hiervan moet je zelf betalen.
Verzekering Vergoeding
Basisverzekering 100%
Wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Eigen risico

De vergoeding vanuit de basisverzekering valt onder het eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2021 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. De kosten van je zorg of van jouw hulpmiddel betaal je eerst zelf via het verplicht eigen risico. Heb je in een jaar het totale eigen risico betaald? Dan hoef je het in hetzelfde jaar niet nog een keer te betalen. jouw basisverzekering vergoedt dan de zorg of het hulpmiddel.

Heb je gekozen voor een vrijwillig eigen risico?  Voor het vrijwillig eigen risico gelden dezelfde regels als voor het verplichte eigen risico. Je betaalt dan per maand minder premie. Let op: het is mogelijk dat je bij een grote ingreep veel kosten maakt.

Hoe weet je hoeveel er nog over is van jouw eigen risico?  In Mijn NN Zorgverzekering regel je online al jouw verzekeringszaken. Daar zie je ook de stand van jouw eigen risico.

Waar kun je terecht?

Je kiest zelf jouw zorgverlener of leverancier. Vind een leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: insulinepompen.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kies je voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Als je naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, ben je verzekerd van:

  • Leveranciers die beschikken over de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor een goede zorgverlening.
  • Een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de geldende kwaliteitseisen.
  • Goede bereikbaarheid. De leverancier is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar.
  • Geen lange wachttijden. De leverancier neemt binnen 1 werkdagen na ontvangst van de opdracht contact met je op.
  • Een snelle levering. Het hulpmiddel wordt binnen 48 uur na ontvangst van de opdracht bij je thuis geleverd.
  • Een garantie van 48 maanden op het hulpmiddel.
  • Een uitvoerige instructie bij de eerste levering door een ervaren en speciaal daartoe opgeleide medewerker van de leverancier.

Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Wat je verder moet weten

  • Als je de insulinepomp bestelt bij een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een overeenkomst heeft, hoef je vooraf geen toestemming (een akkoordverklaring) te vragen bij Nationale-Nederlanden. Je krijgt van jouw internist een verwijzing waarop staat wat voor soort voorziening je nodig heeft. Als je een reserve-insulinepomp nodig heeft, moet je dit wel eerst aanvragen bij Nationale-Nederlanden.
  • Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je toestemming vragen (een akkoordverklaring) aan Nationale-Nederlanden.
  • Heb je geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een leverancier waar Nationale-Nederlanden afspraken mee heeft gemaakt. De leverancier beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel. Afhankelijk van het soort pomp, gaan deze vier tot zes jaar mee.
  • Het is afhankelijk van de soort pomp of je deze leent of in eigendom krijgt.

Wat moet je regelen?

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier of heb je een reserve-insulinepomp nodig? Dan moet je altijd toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden. Je doet dit door de medische diagnose van jouw specialist samen met een offerte van de leverancier in te sturen naar:

Nationale-Nederlanden 
t.a.v. Medische Beoordelingen 
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg

Als je de apparatuur leent en je hebt deze niet meer nodig, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van Nationale-Nederlanden op telefoonnummer 076 5243981. De apparatuur wordt dan weer bij je opgehaald.

uniqueid

Terug naar het overzicht van vergoedingen


Kunnen wij je helpen?