Ga direct naar inhoud

‘Snelle schadeafhandeling en oprechte aandacht voor persoonlijk leed staan bij ons centraal’

Een allesverwoestende brand legde in de nacht van 4 op 5 maart een botenloods in de Haagse wijk Binckhorst volledig in as. Ook de in en rondom de loods liggende 120 plezierjachten brandden compleet af.
Nationale-Nederlanden stond onmiddellijk klaar om alle verzekerde gedupeerden bij te staan. ‘Hulp betekent voor ons niet alleen een zorgeloze schadeafhandeling, maar ook ruimte bieden voor persoonlijk leed.’

‘De hitte moet allesverzengend zijn geweest’, zegt Jan Lodewijk Goorhuis, scheepsexpert bij Nationale-Nederlanden. ‘We hebben zelfs geen motorblokken teruggevonden. Van enkele verzekerde booteigenaren heb ik moeten aannemen dat hun boot in de loods was gestald.’ Volgens Rob van Berkom, brandexpert bij Nationale-Nederlanden, is de oorzaak van de brand niet meer te achterhalen. ‘In zo’n loods tref je vaak een overvloed aan brandbare stoffen aan, zoals benzine, olie, poetsdoeken, smeermiddelen en terpentine. Daardoor was elke boot eigenlijk een brandhaard.’

Levenswerk

Door de hitte stortte de staalconstructie van de loods in elkaar. ‘De loods moet als verloren worden beschouwd’, aldus Rob. ‘Daarmee zagen de eigenaren van Jachtwerf de Haas - een familiebedrijf met een geschiedenis die teruggaat tot in de jaren 20 van de vorige eeuw - hun levenswerk letterlijk in vlammen opgaan.’

Foto’s en plakboeken

Ook de eigenaren van de plezierjachten - sloepen, jachten en kruisers, variërend van zo’n vier tot veertien meter lang - keken de dagen na de brand geschokt naar de verkoolde resten van hun boten. ‘Ook bij hen was er natuurlijk veel emotie’, zegt Jan Lodewijk. ‘De schepen zijn soms al jarenlang familiebezit. Sommige eigenaren kwamen met foto’s en plakboeken onder de arm naar mij toe.’

Oprechte aandacht

Als expert was Jan Lodewijk vroeger gewend snel over te gaan op oorzaak en omvang van de schade. ‘Maar bij eerdere schadeafhandelingen kwam ik er steeds meer achter dat we nog weleens te snel handelden. Inmiddels weet ik hoe belangrijk het is om oprechte aandacht aan het persoonlijke leed te besteden. Gedupeerden zitten vol emoties en willen hun verhaal kwijt. Daar moet je ruim de tijd voor nemen. Daarom ben ik op de woensdag na de brand in een naastgelegen restaurant gaan zitten. Daar konden de zeven gedupeerde booteigenaren die bij ons verzekerd waren uitgebreid hun verhaal doen.’

Vlot schadetraject

Daarna verloopt het daadwerkelijke schadetraject veel vlotter, merkt Jan Lodewijk. ‘Uiteindelijk komt de schadevraag natuurlijk op tafel. De gedupeerden hadden zich voor de vaststelling van de waarde van hun boten op een langdurig en teleurstellend traject voorbereid. Maar in de meeste gevallen konden we heel snel handelen en al op diezelfde woensdag de schadevergoeding regelen. Voor hen is het verzekerde bedrag al uitgekeerd en is er geen verzekeringsnasleep meer.’

Boten meer waard

De marktomstandigheden hebben daarbij volgens Jan Lodewijk geholpen. ‘Meestal legt men het verzekerde bedrag in een polis voor langere tijd vast. Een paar jaar geleden waren boten over het algemeen goedkoper dan nu. Maar intussen is de waarde door schaarste aan en een grote vraag naar boten aanzienlijk gestegen ten opzichte van het moment waarop de polissen werden afgesloten. Het verzekerde bedrag op de polis is daardoor lager dan de prijs van een nieuwe boot. Zodoende kon ik in de meeste gevallen het gehele verzekerde bedrag als schadebedrag opnemen. Daar waren de gedupeerden natuurlijk tevreden mee, wat de schadeafwikkeling een stuk eenvoudiger maakte.’

Tekort aan materiaal en menskracht

Maar met het uitgekeerde verzekerde bedrag heb je natuurlijk nog geen nieuwe boot. ‘Over het algemeen kun je zeggen dat er op dit moment door schaarste weinig boten verkrijgbaar zijn’, aldus Jan Lodewijk. ‘Er is een enorm tekort aan materialen en menskracht. Zo worden er veel boten in Polen gebouwd, waar ze het werk vaak uitbesteden aan Oekraïners. Maar door de oorlog stagneert de arbeid. Daarnaast is het kopen van een vergelijkbare boot lastig. Eén van de afgebrande schepen was een grote motorkotter. Een boot in een gelijkwaardige staat en met een gelijkwaardige uitrusting vind je haast niet. En als ze er wel zijn moet je bereid zijn om ongeveer de vraagprijs te betalen.’

Opstal

De afhandeling van de schade aan de loods betrof zakelijke opstal. ‘De eigenaar koos ervoor zich te laten bijstaan door een eigen deskundige’, zegt Rob. ‘Zeker bij een dergelijke schade is dat een verstandige keuze, want dan komt van alles op je af. Denk aan het regelen van de sloop en het opstellen van een schadeclaim. In principe is de eigenaar verzekerd voor de herbouw van een nieuwe loods. En zoals het zich nu laat aanzien kan Jachtwerf de Haas op dezelfde locatie blijven. De Binckhorst is wel een wijk in transformatie naar een nieuw woon-, werk- en leefgebied. Daardoor zou het voor de eigenaar interessant kunnen zijn om de grond te verkopen en de loods elders te bouwen.’

Snelheid en vakkundigheid

Jan Lodewijk onderstreept dat Nationale-Nederlanden het belang van klant én verzekeringsadviseur altijd voorop stelt. ‘Wij willen hen zo goed mogelijk helpen. Nationale-Nederlanden heeft veel expertise in huis op het gebied van boten. Bij schade kunnen we daardoor veel tussenstappen - schadebehandeling, expertise, contra-expertise en weer schadebehandeling - overslaan, snel ter zake komen en de schade afwikkelen.’

‘Je merkt aan alles dat ze veel verstand hebben van watersport’

‘In 1982 heb ik bij een jachtwerf de romp van een zeeschouw van 8,5 meter laten bouwen. Na wat kleine aanpassingen was de romp helemaal naar mijn zin. Vanaf dat moment ben ik gaan klussen. Mast, zwaarden, roer, kluiverboom, elektriciteit, motor, interieur, kussens. Ik deed alles helemaal zelf. Sindsdien vaar ik met mijn vrouw op de Nederlandse binnenwateren. Het IJsselmeer. Noord-Holland. Friesland.’

‘Bij de brand is onze zeeschouw verloren gegaan. Hij lag op het verkeerde moment op de verkeerde plek. We waren enorm verdrietig: dit was het einde van een verhaal. We zouden nooit meer varen. Dat hakt erin, hè. Maar toen kwam de schadeafhandeling. Ik moet zeggen: dat heeft Jan Lodewijk Goorhuis erg netjes en snel gedaan. Je merkt aan alles dat hij zelf ook een watersporter is. Hij snapt wat varen voor iemand betekent en hoe erg het is als je je boot verliest. Dat is een groot voordeel. Binnen een week stond het verzekerde bedrag op mijn rekening.’

‘Mijn vrouw en ik hadden eigenlijk besloten om te stoppen met varen. Maar ja, toen begon het toch weer te kriebelen. Het bloed kruipt immers waar het niet kan gaan. En binnen zitten vinden we niks. Binnenkort heb ik dan ook een afspraak om naar een lemsteraak te gaan kijken. Intussen help ik bij het opruimen van de jachtwerf van de familie De Haas. Zij zagen hun levenswerk in vlammen opgaan. Maar samen zetten we de schouders eronder. Nieuw leven, nieuwe kansen. Wie weet gaat het wat worden met die lemsteraak. Dan gaan mijn vrouw en ik deze zomer een paar weekjes het water op. En lukt het niet, dan huren we wel een boot!’

Paul van der Par (69 jaar)