Ga direct naar inhoud

Gezondheidsvragen werknemers

Wilt u nieuwe werknemers aanmelden voor uw collectieve pensioenverzekering? Dan is het goed te weten dat we in de meeste gevallen nieuwe aanmeldingen direct accepteren. Er zijn een paar uitzonderingen. Die hebben we voor u op een rij gezet.

Wanneer wél gezondheidsvragen?

Meestal kunnen we nieuwe werknemers meteen accepteren en hoeven zij geen gezondheidsverklaring in te vullen. Dat geldt zowel voor deelname aan deze pensioenregeling als voor aanpassingen van de verzekeringen. Goed om te weten: hiervoor zijn wel grenzen vastgesteld.

Wij stellen wél vragen over de gezondheid als:

  • De werknemer ervoor kiest om eerst niet deel te nemen aan een vrijwillige verzekering, maar na een bepaalde termijn alsnog. Voor Persoonlijk Pensioen Plan collectief is die termijn vier maanden. Voor Bewust Pensioen zes weken en voor het ‘nieuwe’ Persoonlijke Pensioen Plan en Comfort Pensioen is de termijn uiterlijk vier weken.
  • De verzekerde de directeur-grootaandeelhouder is. Een uitzondering wordt gemaakt als de directeur-grootaandeelhouder steeds verzekerd is geweest in een (collectieve) pensioenverzekering. Dan is een gezondheidsverklaring niet nodig.

Invullen gezondheidsverklaring

Vragen we uw werknemers wél om een gezondheidsverklaring in te vullen? Dan beoordeelt onze medisch adviseur de gezondheidssituatie van de werknemer. Daarna volgt het advies of we iemand wel of niet kunnen accepteren.

Heeft u vragen over de gezondheidsverklaring? Neem dan contact op met uw adviseur of met uw accountmanager van Nationale-Nederlanden.