Veilig bankieren
Je wilt natuurlijk graag dat je geld veilig is. Hoe bescherm je jezelf en je bankrekening zo goed mogelijk tegen verschillende risico's? Er zijn veel verschillende vormen van fraude. De meest voorkomende vormen van fraude zetten we hieronder voor je op een rij.
Vermoed je fraude? Meld het ons.
Neem contact op met het Fraude Team. Wij zijn op werkdagen bereikbaar van 9.00 uur tot 17.00 uur via: +3188 663 06 63 of e-mailadres: Fraudedesk.NNBank@nn.nl.

Phishing
Met phishing proberen oplichters je gegevens of geld te stelen. Dit doen ze door je naar een website te lokken waar je toegang geeft tot je (bank)gegevens. Bescherm jezelf en leer phishing herkennen.
Phishing ontvangen? Stuur phishing-berichten altijd door naar Valse-mail@nn.nl en verwijder het bericht dan uit je inbox.
WhatsAppfraude
WhatsAppfraude is een vorm van internetoplichting. Criminelen doen zich vaak via WhatsApp voor als een familielid of bekende die jou om financiële hulp vraagt. Hierbij wordt vaak de smoes gebruikt dat de oude telefoon kapot is en dat er met spoed facturen betaald moeten worden. Soms lukt het criminelen zelfs om het bestaande e-mailadres of mobiele telefoonnummer van een bekende over te nemen (hacken).
Meer over WhatsAppfraude
Bankhelpdeskfraude of spoofing
Word je gebeld door een medewerker van Nationale-Nederlanden die zegt dat je geld niet veilig is? En die je wil helpen om je geld veilig te stellen? Of je wil helpen door op afstand je computer te bedienen? Hang direct op! Ook als het telefoonnummer identiek is aan dat van Nationale-Nederlanden. Dit is bankhelpdeskfraude of spoofing.
Goed om te weten:
-
1Hang direct op.
-
2Geef nooit vertrouwelijke informatie via de telefoon (zoals je pincode).
-
3Geef je betaalpas nooit aan iemand mee.
-
4Installeer nooit software op je computer die de besturing overneemt.
-
5Meld het direct bij je bank.
Malware
Malware staat voor ‘Malicious software’. In het Nederlands hebben we het over ‘kwaadaardige software’. Deze software wordt, vaak ongemerkt, geïnstalleerd op je computer of mobiele telefoon. De malware zit verstopt in een bericht dat afkomstig lijkt te zijn van een bekende of een bedrijf. Na het installeren van de software, waar je niets van merkt, kunnen criminelen je computer of mobiele telefoon op afstand bedienen. Hierdoor kunnen ze je persoonlijke (inlog)gegevens achterhalen.
Meer over MalwareBank aan huis oplichting
In deze vorm van oplichting komt iemand bij jou thuis je betaalpas of telefoon ophalen, zogenaamd namens de bank. Meestal word je eerst gebeld, bijvoorbeeld namens Nationale Nederlanden, de politie of een andere organisatie. De beller zegt dat je geld in gevaar is en dat er iemand langskomt om je betaalpas, je telefoon of je laptop op te halen. Diegene wil vaak ook een scan of kopie van je identiteitsbewijs. Maar wat de aanleiding ook is: wij sturen nooit iemand naar je toe voor dit soort zaken. Ga er dus niet in mee.
Meer over bank aan huis oplichtingFraude herkennen
Criminelen bedenken steeds nieuwe manieren om je persoonlijke gegevens te achterhalen om zo bij je geld te komen. Bijvoorbeeld via een valse e-mail, SMS of telefoontje. Wees altijd alert als je gevraagd wordt om je persoonlijke gegevens te delen.
Wij vragen je nóóit om:
-
1Je betaalpas op te sturen of mee te geven aan ons (ook niet aan de deur).
-
2Je pincode, inloggegevens of toegangscode van de NN App te delen.
-
3Geld over te maken.
-
4Via een link in een SMS of e-mail in te loggen in de NN App.
-
5Een kleurcode te scannen die je van iemand anders hebt ontvangen.
-
6Software te installeren waarmee wij op afstand jouw computer, tablet of smartphone kunnen bedienen.
Twijfel je? Verwijder de e-mail of SMS, hang de telefoon op of doe de deur dicht! Bel ons via de NN Klantenservice: +3188 663 06 63.
Fraude voorkomen
Het kan iedereen gebeuren: slachtoffer worden van fraude. Natuurlijk wil je dit voorkomen. Hiervoor hebben we enkele tips voor je op een rij gezet.
De codes die je gebruikt om (online) te bankieren zijn strikt persoonlijk. Medewerkers van NN Bank zullen nooit naar je beveiligingscodes vragen. Vraagt iemand je telefonisch, per e-mail of persoonlijk naar je inlog- of pincode? Geef deze dan niet af.
Onthoud je codes
Schrijf of sla je codes niet op, maar probeer ze te onthouden. Ben je bang om je codes te vergeten? Bedenk dan een ezelsbruggetje of noteer ze op een manier die voor anderen niet te ontcijferen is. De pincode van de NN Bankieren app kun je zelf aanpassen. Gebruik hiervoor verschillende toegangscodes.
Ga zorgvuldig om met je betaalpas. Laat je niet afleiden als je de betaalpas gebruikt en controleer of je je eigen betaalpas na gebruik terugkrijgt. Berg je betaalpas altijd op een veilige plaats op en zorg ervoor dat je hem niet gemakkelijk kunt verliezen. Controleer regelmatig of je je betaalpas nog in je bezit hebt.
Leen je betaalrekening en betaalpas nooit uit aan anderen. Criminelen gebruiken je betaalrekening om fraudegeld op te storten en dat vervolgens contant op te nemen voor iemand anders. Met een financiële beloning worden volwassenen, maar ook jongeren hiertoe verleid. Je bent dan de ‘geldezel’ van de crimineel. Doe dit niet, want je bent dan medeplichtig aan witwassen en dus strafbaar.
Contactloos betalen aan- en uitzetten
Heb je een betaalpas met contactloos betalen en maak je daar (tijdelijk) geen gebruik van? Met de NN App kan je deze functie op elk moment aan- en uitzetten.
Door de apparaten waarmee je online bankiert goed te beveiligen, geef je criminelen geen kans.
Beveilig je computer en laptop
Beveilig je mobiele telefoon en tablet
Controleer je rekeningoverzicht regelmatig en minimaal elke twee weken op eventuele transacties waarvoor je geen toestemming hebt gegeven. Bij deze regelmatige controle kunnen de transacties snel worden opgemerkt. En kan je hierop actie ondernemen door een melding te maken bij NN.
Meer over het herkennen en voorkomen van fraude.
Denk je dat je het slachtoffer bent van fraude, misbruik of oplichting? Laat het direct aan ons weten. Door fraude te melden, kunnen wij je helpen en direct ingrijpen om eventuele verdere schade te voorkomen.
Wil je meer weten over het herkennen en voorkomen van fraude? Bekijk de campagne van de NVB (Nederlandse Vereniging van Banken) eens. Dit is een initiatief van de gezamenlijke banken en heeft als doel het aantal slachtoffers van fraude verder terug te dringen. De Nederlandse Vereniging van Banken werd in 1989 opgericht met als doel de gemeenschappelijke belangen van de Nederlandse banken te vertegenwoordigen.
Veelgestelde vragen
Dit hangt af van de situatie. Vermoed je fraude? Meld het ons. Neem contact op de NN Klantenservice via: +3188 663 06 63 of mail naar Fraudedesk.NNBank@nn.nl en wij helpen je verder.
Heb je geklikt op een link, bijlage en/ of je gegevens ingevuld? Neem contact op de NN Klantenservice via: +3188 663 06 63 of mail naar Fraudedesk.NNBank@nn.nl en wij helpen je verder.
Denk je dat er mogelijk fraude heeft plaatsgevonden met je betaalpas? Je kan je betaalpas in de NN App zelf blokkeren. Dit doe je door in de NN App naar je betaalpas te gaan en 'Blokkeer tijdelijk je pas' aan te vinken. Let op: bestaande abonnementen op deze pas lopen nog steeds door.
Geen toegang tot de NN App? De betaalpas kan ook 24 uur per dag en 7 dagen per week telefonisch worden geblokkeerd via de NN Klantenservice: +3188 663 06 63.
Controleer of je deze betaling toch herkent met de volgende tips:
Was jij het niet?
Neem contact op de NN Klantenservice via: +3188 663 06 63 of mail naar Fraudedesk.NNBank@nn.nl en wij helpen je verder.
Denk je dat er mogelijk fraude heeft plaatsgevonden met je betaalpas? Je kan je betaalpas in de NN App zelf blokkeren. Dit doe je door in de NN App naar je betaalpas te gaan en 'Blokkeer tijdelijk je pas' aan te vinken. Let op: bestaande abonnementen op deze pas lopen nog steeds door.
Geen toegang tot de NN App? De betaalpas kan ook 24 uur per dag en 7 dagen per week telefonisch worden geblokkeerd via de NN Klantenservice: +3188 663 06 63.
Bekijk de veelgestelde vragen op onze veelgestelde vragen pagina.
Service & Contact
Chatten
Chat met Sanne, de digitale assistent. Komt die er niet uit? Binnen kantooruren neemt een collega het over.