Debit Mastercard

Wat is het en wat zijn de voordelen?

Heb je bij jouw NN betaalrekening een fysieke betaalpas aangevraagd? Dan ontvang je een Debit Mastercard betaalpas. De Debit Mastercard is een normale betaalpas met enkele kenmerken van een creditcard. Lees op deze pagina wat de voordelen zijn.

Het verschil met een creditcard is dat je geen krediet hebt. Het bedrag dat je uitgeeft, wordt direct van je betaalrekening afgeschreven. Je kan dus nooit meer uitgeven dan het bedrag dat op je betaalrekening staat. Dat werkt anders dan met een creditcard, waarbij je het geld eerst leent en later terugbetaalt.

Wereldwijde dekking

Met een Debit Mastercard kun je wereldwijd op maar liefst 80 miljoen plekken betalen. Ideaal dus voor reizen in het buitenland.

Online betalen

Misschien heb je gezien dat er cijfers op de achterkant van je betaalpas staan. Hiermee kan je, net als met een creditcard, online eenvoudig betalen. Dit werkt als volgt: je vult online bij het betalen het 16-cijferige kaartnummer, vervaldatum en veiligheidscode van je betaalpas in. Je moet de betaling daarna uit veiligheidsoverwegingen ook bevestigen in de NN App.

Pre-autorisatie

Met de Debit Mastercard kan je ook betalingen doen bij bedrijven die een ‘tijdelijke reservering van je geld’ vragen. Dat heet een pre-autorisatie en je kan bijvoorbeeld denken aan hotelovernachtingen of het huren van een auto wanneer bedrijven deze mogelijkheid aanbieden.

Debit Mastercard versus creditcard

De Debit Mastercard heeft kenmerken van een creditcard, maar het zijn twee verschillende betaalpassen. De grootste verschillen zetten we hieronder op een rij.

  • Wanneer je je Debit Mastercard gebruikt, wordt het bedrag direct van je betaalrekening afgeschreven. Dit is anders dan bij een creditcard waarbij je koopt op krediet en het bedrag pas laten van je betaalrekening wordt afgeschreven.
  • Wanneer je een creditcard gebruikt, kan je meer uitgeven dan het bedrag dat je op betaalrekening staat. Dit kan wel kosten met zich meebrengen.

Veelgestelde vragen

Hoe vraag ik een betaalpas aan?

Wanneer je een betaalrekening hebt, is het mogelijk om een fysieke betaalpas aan te vragen. Dit kan via de NN App. Om dit te doen, kies je in de NN App het scherm van je betaalrekening en selecteer je de optie 'Vraag je betaalpas aan'. Je kan ook via 'Betaalinstellingen' - 'Betaalpassen' een pas aanvragen.

Ik heb een nieuwe betaalpas ontvangen, maar hij werkt niet. Wat kan ik doen?

Wanneer je een nieuwe betaalpas hebt ontvangen, moet je hem eerst activeren. Dit doe je in de NN App bij 'Betaalrekeningen' en dan 'Activeer je betaalpas'. Scan vervolgens de QR code op de brief of vul de activatiecode in.

Steek de pas de eerste keer dat je betaalt in het pinapparaat en gebruik je pincode. Daarna kan je ook contactloos betalen.

Hoe vraag ik een vervangende pas aan? 

Wanneer je betaalpas is gestolen, verloren of er is sprake van fraude, kan je een nieuwe pas aanvragen in de NN App. Dit doe je door in de app naar je fysieke betaalpas te gaan en voor de optie 'Vraag vervangende pas aan' te kiezen. Na aanvraag van de vervangende pas wordt de oude pas definitief geblokkeerd. Je kan je digitale betaalpas blijven gebruiken.

Hoeveel geld kan ik per dag bij een geldautomaat opnemen? 

De geldopname limiet van je betaalpas is standaard ingesteld op € 500,-. Het kan zijn dat een geldautomaat een ander limiet heeft. Dit is vaak in het buitenland het geval. Je kunt dan minder geld opnemen dan je paslimiet.

Hoe stel ik in dat ik buiten Europa met mijn betaalpas kan betalen?

Dit kan je doen door in de NN App naar de betaalpas te gaan waar je dit voor wil aanzetten. Vervolgens kies je voor de optie 'Pasgebruik buitenland' en zet het vinkje voor "Wereldwijd" aan.

Kan ik betalen in vreemde valuta?

Ja, dat kan. Bij een betaling in een vreemde valuta betaal je 1,2% wisselkoersopslag over het gehele bedrag.

Kan ik een geldopname doen in vreemde valuta? 

Ja, dat kan. Bij een geldopname van vreemde valuta betaal je naast 1,2% wisselkoersopslag ook een extra € 3,50 per opname.

layac12a59aff584c71ae389143d999a57c

Meer veelgestelde vragen vind je op onze veelgestelde vragen pagina.

Service & Contact

Chatten

Chat met Sanne, de digitale assistent. Komt die er niet uit? Binnen kantooruren neemt een collega het over.

Start de chat

layf7f557f1b42848a6851555dd124efbd1

Heb je een vraag?

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact

layf4fa943ae173402cb376d83ee567acbb