NN start met pilot ‘Rij Wijzer’

Zakelijke chauffeurs gaan veilig(er) rijden en kosten besparen

Den Haag, 11 maart 2015

Nationale-Nederlanden start vandaag als eerste verzekeraar in Nederland met een uniek preventieprogramma voor zakelijke klanten met een wagenpark. Het wagenpark is voor veel bedrijven een van de belangrijkste kostenposten. Aan onderhoud, brandstof, verzekeringen en schades zijn werkgevers jaarlijks aanzienlijke bedragen kwijt. Nationale-Nederlanden breidt nu haar bestaande preventietraject uit met analyses op basis van het rijgedrag van de chauffeur. Daarmee is de pilot ‘Rij Wijzer’ een primeur op de zakelijke markt.

Zelfinzicht

Het inzichtelijk maken van informatie over het rijgedrag draagt bij aan een gezonde bedrijfsvoering. Het geeft ondernemers inzicht in het kostenverbruik van de voertuigen en in de rijstijl van chauffeurs. ‘Maar de grootste winst komt voort uit het zelfinzicht van de chauffeurs’ zegt Jan-Michiel Cillessen, Directeur Zakelijk Schade bij Nationale-Nederlanden. Tevens draagt een verbeterd rijgedrag bij aan een reductie van de CO2 uitstoot van het wagenpark.

Rijgedrag meten

Om het rijgedrag te meten wordt er meetapparatuur aangesloten in het voertuig.
Vervolgens wordt informatie uit het meetapparaat door middel van telematica vertaald in eenvoudig leesbare rapportages voor het management en de chauffeurs. Onder meer het bochtenwerk, de acceleratie en de snelheid worden bijgehouden. Chauffeurs kunnen daarnaast met een app real time de eigen prestaties aflezen. Met name voor het midden- en kleinbedrijf is dit een uitkomst. “Met het ‘Rij Wijzer’ programma wil Nationale-Nederlanden bedrijven ontzorgen.” aldus Jan-Michiel Cillessen.

Veelbelovend

In april wordt gestart met een geselecteerde groep wagenparken. De pilot zal een jaar duren en tussentijds in samenwerking met Nationale-Nederlanden en de klanten die meedoen geëvalueerd worden. Na zes maanden worden de eerste resultaten van de pilot verwacht.
’Eerder onderzoek was veelbelovend, daaruit bleek een gemiddelde brandstofbesparing van zes procent te realiseren doordat chauffeurs hun rijstijl verbeterden. Op die manier kan de investering binnen tien weken tijd worden terugverdiend’ laat Cillessen weten. Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) bleek eerder dat transportbedrijven met een soortgelijk schadepreventietraject veel minder schades meldden.

Reeds in april 2014 is het gebruik van telematica op de particuliere markt onder de naam ‘Fairzekering’ in de markt gebracht. Nationale-Nederlanden is hier als risicodrager aan verbonden.

Nationale-Nederlanden is met ruim 5 miljoen particuliere en zakelijke klanten één van de grootste en meest toonaangevende verzekeraars van Nederland. Met deskundige medewerkers, goede producten en een uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit is Nationale-Nederlanden al 170 jaar actief in verzekeren. Wat er ook gebeurt, Nationale-Nederlanden zet zich dagelijks in om de beste oplossingen te bieden voor haar klanten.