Ga direct naar inhoud

Specialist in uitdagende utiliteitsbouwprojecten

Wijnen Bouw

10 januari 2019

Het is de kortste dag van het jaar, het regent onophoudelijk en het lijkt de hele dag donker te blijven. Maar op de kazerne van de Koninklijke Marechaussee in Apeldoorn werken de mannen van Wijnen Bouw ook de laatste donkere dagen voor kerst hard door. Weer of geen weer. Alleen tijdens de bouwvak en tussen de feestdagen nemen ze een break. Er is namelijk een strakke deadline te halen. De Koninklijke Marechaussee verwacht hier eind 2019 de nieuwe leslokalen in gebruik te nemen.

‘Die deadline van achttien kalendermaanden was een van de uitdagingen van dit project. Zeker omdat in die periode twee keer de bouwvak valt,’ vertelt Peter van Zoggel, bedrijfsleider van Wijnen Bouw Schijndel en leider van het project op de kazerne. Een jaar geleden deed Wijnen Bouw de aanbesteding. Het bedrijf, opgericht in 1885, heeft veel ervaring met uitdagende bouwprojecten. Met name utiliteitsbouw, zoals schoolgebouwen, kantoren en distributiecentra. ‘Wij staan voor hoogwaardige afwerkingen, intensieve samenwerkingen en een mooi eindresultaat,’ aldus Van Zoggel.

Constant van den Heuvel, directeur bij Van Helvoort Registermakelaars in Assurantiën, beaamt dat. De relatie met Wijnen Bouw ontstond toen het assurantiekantoor zelf een bedrijfspand door hun liet bouwen. Inmiddels is Wijnen Bouw al vijftien jaar klant bij Van Helvoort en heeft het bedrijf een doorlopende constructieverzekering voor bouwwerken (CAR-verzekering) en een aansprakelijkheidsverzekering (AVB), die beide lopen bij Nationale-Nederlanden.

Peter van Zoggel (Wijnen Bouw) Peter van Zoggel (Wijnen Bouw)
Constant van den Heuvel (Van Helvoort) Constant van den Heuvel (Van Helvoort)

De kracht van de voorbereiding

Bij aanbesteding van het bouwproject op de kazerne was een aantal criteria van invloed: de deadline, de prijs en de vraag om het project veilig en zonder overlast uit te voeren. Het leven op de kazerne draait namelijk gewoon door. ‘We proberen de impact op het dagelijkse leven te beperken. Er slapen hier ook gewoon mensen, dus als we ’s nachts een keer doorwerken, overleggen we dat altijd eerst met de gebruikers van het terrein,’ aldus Van Zoggel.

Voorbereiding is dus belangrijk. Daar steekt Van Zoggel dan ook veel tijd in. Bij de aanname van een nieuw project bekijkt hij eerst de stukken. Op basis daarvan maakt hij een planning en een inventarisatie van de risico’s. Vervolgens wordt Kelly Roelofs, technisch risicodeskundige van Nationale-Nederlanden, erbij betrokken om de bouwadviezen en de risicoanalyse te bekijken. Bij bepaalde risicovolle activiteiten gelden verplichtingen vanuit de CAR- en/of AVB verzekering. Roelofs beoordeelt de bouwadvisering rondom deze activiteiten, waarbij hij onder meer let op de uitvoeringsrisico’s van het geadviseerde op de directe omgeving. Binnen het bouwproces geeft dit voordelen voor de aannemer (continuïteit van het bouwproces) én voordelen voor de verzekeraar (beperking schadelast).

Risicoanalyse

‘In dit geval hadden we besloten om de parkeerkelder eerst te bouwen. Als die af is, ga je ervan uit dat je daar dan al gebruik van kunt maken. Maar Roelofs wees erop dat er op dat moment absoluut geen auto’s mogen parkeren in verband met de brandveiligheid. Die kan niet gegarandeerd worden als de sprinklers nog niet werken. Die worden pas actief als het gehele pand af is. Hier had ik niet aan gedacht en ik was dan ook blij met zijn advies’, vertelt Van Zoggel.
Constant Van den Heuvel haakt hierop in: ‘Het fijne aan werken met Roelofs zit ‘m ook in de snelheid. Op het moment dat Wijnen Bouw een nieuw project aanmeldt en wij twijfelen ergens over, schakelen we Roelofs in. Hij kan als het nodig is nog dezelfde dag het werk beoordelen, waarop wij binnen een dag of twee al van hem te horen krijgen wat de risico’s zijn en onder welke omstandigheden er wel of geen dekking is.’

Wijnen Bouw

Niemand zo veranderlijk als een opdrachtgever

Aanvankelijk waren de risico’s van het bouwproject op de kazerne beperkt. De afstand van het monumentale pand op hetzelfde terrein was meer dan vijftien meter en van heipalen was geen sprake. Maar bouwplannen kunnen weleens wijzigen, ook tijdens de ontwikkeling van een project. Zo besloot Rijksvastgoed vanuit duurzaamheidsoverwegingen een aantal maanden geleden dat dit nieuwe schoolgebouw zonder gas zou draaien. Gekozen werd voor een ijsbuffer. Dit is een gigantisch betonnen vat dat de temperatuur in het pand reguleert door een combinatie van zonnecollectoren en een warmtepomp die voor warme en koude lucht zorgen.

‘We kwamen een aantal nieuwe uitdagingen tegen. Bij de bouw van het pand zelf houden we genoeg afstand van het monumentale pand, maar die ijsbuffer is zo groot dat die onder de grond wel dicht tegen het monumentale pand aankomt. Daarnaast ligt het aanlegniveau van die betonnen bak lager dan die van de nieuwbouw. Ook dat brengt extra risico’s met zich mee en dus betrekken we Roelofs erbij. Daarnaast brengen we onze verzekeringsadviseur op de hoogte van de nieuwe werkzaamheden,’ legt Van Zoggel uit.


We lopen een rondje over de bouwput. ‘Over iets meer dan een maand beginnen ze hier aan de bouw van de gevel’, vertelt Van Zoggel. En over exact een jaar zitten de leslokalen hier vol. Nu nog moeilijk voor te stellen, maar Van Zoggel verzekert me dat ze de deadline gaan halen. ‘Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren, maar we lopen op schema en zijn goed voorbereid.’

De Bouwtelefoon

Het Team Risicodeskundigen van Nationale-Nederlanden is bereikbaar via de Bouwtelefoon. Hier kunt u risicovolle bouwactiviteiten melden zoals opgenomen in de CAR- en/of AVB-polisvoorwaarden (bijvoorbeeld heien en grondwaterstandverlaging). De bouwspecialisten geven aannemers en/of projectontwikkelaars binnen 24 uur een reactie en informeren ook de adviseur.

De risicodeskundige voor dit project is: Kelly Roelofs.



Kelly Roelofs

Meer weten?