Hoe werkt een nieuwbouwdepot?

Heb je je oog laten vallen op een nieuwbouwwoning, maar is deze nog niet af? Dan betaal je tot aan de oplevering van je nieuwe huis de facturen uit een bouwdepot. Hoe werkt een nieuwbouwdepot en wat komt hier allemaal bij kijken?

Hypotheek afsluiten voor nieuwbouwwoning

Bij het ondertekenen van de hypotheekakte krijg je toegang tot het geld van de hypotheeklening. Een deel van deze lening wordt onmiddellijk gebruikt om het bestaande deel van het nieuwe huis af te betalen. Het gaat hierbij om de grond en het gedeelte van het huis dat al werd gebouwd.

Het overige deel van de hypotheek stort de bank in een bouwdepot. Deze gebruik je om in de toekomst de aannemer te betalen. Na het afronden van een nieuw gedeelte stuurt de aannemer je hiervoor een factuur. Met het geld uit jouw bouwdepot betaal je de facturen tot de nieuwbouwwoning volledig wordt opgeleverd.

Hoe werkt een bouwdepot?

Er zijn bepaalde regels verbonden aan een nieuwbouwdepot. Je mag namelijk niet zelf beslissen hoeveel geld je wanneer wilt gebruiken.

Bij Nationale-Nederlanden krijg je toegang tot een beveiligde online omgeving, waarin je precies ziet hoeveel geld er nog in je bouwdepot staat, en welke facturen je reeds hebt betaald.

Via deze omgeving doe je ook de declaraties. Op het moment dat je een factuur van je aannemer ontvangt, dien je online een declaratie in. Voldoet de declaratie aan alle voorwaarden? Dan wordt de betaling binnen vier dagen uitbetaald. Nationale-Nederlanden zorgt voor de betaling aan de begunstigde. Je hoeft dus zelf geen geld over te schrijven.

In sommige gevallen ben je zelf de begunstigde, omdat je een factuur hebt voorgeschoten. Stuur dan met de declaratie een bankafschrift, kassabon of het overzicht van je online rekening mee.

Wat mag je declareren uit het nieuwbouwdepot?

Bij een nieuwbouwproject zal de aannemer in de koopovereenkomst verduidelijken na welke termijnen hij een factuur zal doorsturen. De declaraties moeten overeenkomen met deze bouwtermijnen.

Daarnaast geldt dat je alleen geld uit het bouwdepot mag gebruiken voor zaken die in overeenstemming zijn met het door jou aangeleverde bouwplan, en:

  • het huis in waarde vermeerderen;
  • aard- of nagelvast zijn, en die je dus niet zomaar kan verwijderen zonder het huis te beschadigen;
  • of éénmalig koopt of huurt om bij de nieuwbouw te gebruiken.

Je mag dus facturen inbrengen voor het huren van bouwgereedschap. Of het inbouwen van tuinverlichting en bedekken van de vloeren met parket of laminaat. Belangrijk is wel dat dit permanent wordt aangebracht.

Looptijd en restbedrag op de depotrekening

Het nieuwbouwdepot heeft een looptijd van maximaal 24 maanden. Dat wil zeggen dat je gedurende 2 jaar na het passeren van de hypotheekakte, geld uit het bouwdepot kunt gebruiken om de facturen van aannemers te betalen.

Hoe zit het nu precies met de rente?

  • Rente die je betaalt op de hypotheeklening
    Bij het afsluiten van je hypotheeklening maak je afspraken over de rente die je moet betalen op het geleende bedrag en de voorwaarden die aan de lening verbonden zijn.

    Gedurende de hele looptijd betaal je daarna maandelijks een bedrag terug aan de hypotheekverstrekker dat bestaat uit de hypotheekrente plus de aflossing van het geleende geld. Heb je voor een vaste rente gekozen? Dan blijft het bedrag dat je maandelijks betaalt gedurende de hele looptijd hetzelfde.

  • Rente die je krijgt over je bouwdepot
    Over het bedrag wat op de bouwdepotrekening staat ontvang je rente. De rente die je ontvangt over het bedrag wat nog in je depot zit is gelijk aan de rente die je betaalt over de hypotheeklening.

    In het begin van het nieuwbouwproject staat er nog veel geld in je depot. Hoe meer bouwtermijnen passeren, des te meer facturen je hebt afbetaald. Het geld in je depot gaat omlaag. Het bedrag dat je aan rente ontvangt over je depot daalt dus ook na verloop van tijd.

    Naarmate het nieuwbouwproject vordert, nemen de rentelasten dus toe. Je moet immers meer rente betalen dan dat je ontvangt over je bouwdepot. Je totale maandlasten gaan dus omhoog, naarmate de bouw vordert.

  • Fiscale aftrekbaarheid
    Het verschil tussen de rente die je betaalt voor je hypotheeklening en de rente die je ontvangt voor het geld in je depotrekening heet: renteverlies tijdens de bouw.

    Voorbeeld
    Op 1 februari koopt de aannemer de bouwgrond voor jouw nieuwe woning. Je tekent de papieren op 1 juni: je zet een handtekening onder de koop- en aanneemovereenkomst. Deze beschrijft zowel de koop als bouw van de woning. Je bezoekt de notaris op 1 augustus en na het tekenen gaat de hypotheek in. Je moet nog even geduld hebben, op 1 december is de woning klaar en kun je erin!

    Vanaf 1 augustus ga je rente betalen aan de hypotheekverstrekker. Je woont echter nog niet in de woning. Dit zogenaamde renteverlies tijdens de bouw kun je fiscaal aftrekken.

Advies nodig over een nieuwbouwdepot?

De experts van Nationale-Nederlanden staan voor je klaar en leggen je alle voorwaarden en bijzonderheden van een nieuwbouwdepot graag haarfijn uit. Of ga naar een onafhankelijke adviseur, hij kan je meer informatie verschaffen en onderzoeken of de nieuwbouw producten van Nationale-Nederlanden goed bij jou wensen aansluiten.

Maak een afspraak met één van onze adviseurs voor een gratis oriëntatiegesprek.

Hypotheekadvies nodig?

Laat je informeren door een hypotheekadviseur. Maak een afspraak voor een oriëntatiegesprek.

Hypotheekadvies

Je maximale hypotheek

Als je een nieuw huis op het oog hebt, wil jij je geen zorgen maken over het verkrijgen van een hypotheek.

Bereken je mogelijkheden

Je situatie wijzigt

Het is mogelijk dat je ooit in een situatie komt waarin je hypotheek ineens een zware last wordt.

Bekijk je mogelijkheden



Meer binnen thema

Bouwdepot



Meer artikelen