Veelgestelde vragen gebruikersbeheerders


In de veelgestelde vragen hieronder lees je wat er vanaf 1 december 2025 verandert rondom inloggen op mijn NN Zakelijk en hoe je eenvoudig inloggen in 2 stappen instelt.


Veelgestelde vragen over de nieuwe manier van inloggen

Wat verandert er aan het inloggen?
Je kunt straks niet meer inloggen met alleen een gebruikersnaam en wachtwoord. Je hebt een extra controle nodig: inloggen in 2 stappen. Naast het invoeren van je gebruikersnaam en wachtwoord, open je een authenticator-app die een code voor je genereert. Die code voer je vervolgens in op het inlogscherm.
Wat als ik een account deel met collega’s?
Een account delen met een collega kan voortaan niet meer. Vraag je toegangsbeheerder om een eigen account. Op die manier worden jouw bedrijfsgegevens en die van je medewerkers beter beschermd.
Waarom verandert het inloggen?
Dankzij inloggen in 2 stappen maken we het criminelen extra moeilijk om bij jouw gegevens te komen. Met deze manier van inloggen beschermen we zowel jouw toegang tot systemen als de gegevens van klanten.
Welke manieren van inloggen met 2 stappen zijn er?

Je kunt kiezen uit twee veilige manieren:

  • inloggen met eHerkenning;
  • inloggen met een authenticator-app op je telefoon.
Wat is een authenticator-app?
Dat is een (gratis) app op je telefoon. Bij het inloggen voer je je wachtwoord in én een code die je ontvangt via de authenticator-app.
Mag ik zelf kiezen hoe ik inlog?
Ja. Gebruik je nu nog een wachtwoord? Dan kun je kiezen tussen eHerkenning en inloggen in 2 stappen. Gebruik je al eHerkenning? Dan blijf je die voorlopig gebruiken.
Meer veelgestelde vragen
Welke apps raadt Nationale-Nederlanden aan?
Nationale-Nederlanden raadt Google Authenticator of Microsoft Authenticator aan. Ze zijn gratis.
Moet ik inloggen met mijn werktelefoon?
Nee. Je mag ook je privételefoon gebruiken. Wij kunnen niet traceren welk toestel jij gebruikt.
Wat als ik mijn telefoon kwijt ben of de app niet meer werkt?
Gebruik een herstelcode. Deze krijg je bij het instellen van inloggen in 2 stappen. Lukt dat niet of ben je je code kwijt? Dan kan je toegangsbeheerder je helpen.
Wanneer moet ik inloggen in 2 stappen instellen?
Bij het inloggen verschijnt een pop-up met een deadline. Je moet inloggen in 2 stappen instellen vóór die datum.
Wat als ik inloggen in 2 stappen niet op tijd instel?
Stel je inloggen in 2 stappen niet op tijd in? Na de deadline kun je niet meer inloggen met alleen je gebruikersnaam en wachtwoord. Je kunt dan alsnog eHerkenning of de authenticator-app koppelen om weer toegang te krijgen.
Heeft inloggen in 2 stappen invloed op systeemkoppelingen (zoals software)?
Nee. Inloggen in 2 stappen geldt alleen voor handmatig inloggen. Automatische koppelingen blijven werken.
Wie helpt mij bij vragen of problemen?
Je toegangsbeheerder kan je helpen. Lukt het niet? Neem dan contact op met onze Digital Support-afdeling.