Ga direct naar inhoud

Problemen met aannemer: wat doe je als het misgaat?

Dit artikel gaat over Aangenaam wonen binnen Wonen

Verbouwen. De één moet er niet aan denken, de ander ziet het als dé oplossing voor ruimtegebrek. Enkele jaren na het kopen van een woning, zijn jullie nog steeds in je nopjes met de locatie. Voor een eerste kindje of het opzetten van een kantoor aan huis, hebben jullie de hobbykamer afgestaan. Nu beginnen de handen te jeuken. Met een opbouw of uitbouw blijven jullie graag hier wonen.

Aannemer inschakelen

Jullie hebben de keuze gemaakt: het is tijd voor een verbouwing. Na een rondvraag heb je de juiste aannemer voor de klus gevonden. Op basis van eerdere referenties weten jullie zeker dat dit hem is. Hij heeft al diverse keren een zeer net afgewerkte aanbouw opgeleverd. De offerte was duidelijk en je mag achteraf betalen. Verder hebben jullie de verzekeringen gecontroleerd. De Rechtsbijstandverzekering (met aanvullende dekking Wonen) kunnen jullie inschakelen, mocht er toch iets misgaan.

Problemen met aannemer: klacht direct melden

De aannemer heeft binnen twee weken de aanbouw gebouwd. Jullie keuren de aanbouw. Deze voldoet helaas niet aan de verwachting: het dak is niet netjes afgewerkt en de vloer is beschadigd. Klachten moet je direct melden. Je zoekt dus telefonisch contact met de aannemer. Deze is echter van mening dat hij goed werk heeft geleverd. Samen komen jullie niet tot een oplossing. Wat nu?

Aannemer in gebreke stellen met aangetekende brief

Dit is het moment om de Rechtsbijstandverzekering in te schakelen. Een onafhankelijke juridische adviseur kan de verschillende mogelijkheden met je doornemen en je helpen bij de vervolgstappen. In de meeste gevallen stuur je als eerste een aangetekende brief: de ingebrekestelling. Hierin geef je de aannemer nog een laatste kans tot herstel. Verder staat in de brief welke acties je onderneemt als hij hier niet aan meewerkt.

Redelijke termijn voor herstel geven

In de brief geef je de aannemer een redelijke termijn voor herstel. Wat redelijk is hangt af van de aard van het probleem. Meestal houd je een termijn van twee tot vier weken aan. Heb je naast de eerder geschetste problemen ook een lekkage? Dan heb je snel herstel nodig om verdere schade te voorkomen. Je geeft de aannemer dan ook een zeer korte termijn voor het herstel, denk aan 48 uur.

Denk aan het opschorten van de betaling

Door achteraf te betalen, heb je een ‘drukmiddel’ achter de hand. De aannemer wil namelijk ook graag dat je hem betaalt voor zijn werkzaamheden. Je kunt in de brief de betaling dan ook opschorten, tenminste voor het deel dat niet goed is uitgevoerd. De aannemer moet jouw klachten oplossen, pas dan ontvangt deze de volledige betaling.

Overeenkomst gedeeltelijk ontbinden

Een andere optie die je kunt overwegen is de overeenkomst ontbinden voor het gedeelte wat niet goed is opgeleverd. Het betekent dat jij de aannemer niet meer voor dit gedeelte betaalt. Dus hij hoeft het ook niet meer te herstellen. Dit kan alleen wanneer het gaat om ernstige klachten. Een onafhankelijke juridische adviseur kan in zo’n geval helpen om de situatie te beoordelen.

Is de ontbinding juridisch haalbaar? Hij kan je ook adviseren over andere vervolgstappen, denk bijvoorbeeld ook aan het vragen van (vervangende) schadevergoeding. Wat ga je bijvoorbeeld doen wanneer een aangetekende brief geen effect heeft? Als jij je juridisch goed laat adviseren, kan dat een hoop gedoe schelen. Je kunt je dan richten op andere dingen die je in jouw huis nog wilt doen.


Wil je meer weten?

Mijn woning

Hoe onderhoud je jouw huis? Hoe pak je een verbouwing aan? Kun je nog besparen op je woonkosten? En hoe woon je zo veilig en duurzaam mogelijk?

Tips voor mijn woonsituatie