Ga direct naar inhoud

Incontinentiemateriaal

Incontinentiemateriaal is absorberend, afvoerend of opvangend, zoals: wegwerpluiers, katheters en urine-opvangzakken.

Wat krijg je vergoed in 2020?

Incontinentiemateriaal wordt vergoed als:

  • het urineverlies langer duurt dan twee maanden of als het verlies van ontlasting langer duurt dan twee weken en;
  • hierdoor het dagelijks leven ernstig wordt verstoord en;
  • langdurig gebruik noodzakelijk is.

Ook urine-opvangzakken en eventuele hulpstukken om deze aan het been of het bed te bevestigingen en katheters (inclusief schoonmaakdesinfectiemiddelen, receptaculum en glijvloeistof) kunnen worden vergoed. Voordat je het incontinentiemateriaal ontvangt krijg je een intakegesprek bij de leverancier zodat je er zeker van bent dat je de goede materialen krijgt.

Let op: voor kinderen tot 4 jaar gelden andere regels:

  • Voor kinderen tot 3 jaar worden incontinentiematerialen niet vergoed.
  • Voor kinderen tot 4 jaar worden incontinentiematerialen niet vergoed als alleen sprake is van nachtplassen. Hiervoor moet sprake zijn van nacht- én dagplassen.
Verzekering Vergoeding
Basisverzekering 100%
Wij vergoeden de rekening van leveranciers volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Eigen risico

De vergoeding vanuit de basisverzekering valt onder het eigen risico. Het eigen risico geldt voor verzekerden vanaf 18 jaar. In 2020 is het verplicht eigen risico € 385,- per jaar. De kosten van je zorg of van jouw hulpmiddel betaal je eerst zelf via het verplicht eigen risico. Heb je in een jaar het totale eigen risico betaald? Dan hoef je het in hetzelfde jaar niet nog een keer te betalen. Jouw basisverzekering vergoedt dan de zorg of het hulpmiddel.

Heb je gekozen voor een vrijwillig eigen risico? 
Voor het vrijwillig eigen risico gelden dezelfde regels als voor het verplichte eigen risico. Je betaalt dan per maand minder premie. Let op: het is mogelijk dat je bij een grote ingreep veel kosten maakt.

Hoe weet je hoeveel er nog over is van je eigen risico? 
In Mijn NN Zorgverzekering regel je online al jouw verzekeringszaken. Daar zie je ook de stand van jouw eigen risico.

Waar kun je terecht?

Je kiest zelf jouw leverancier. Vind een leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: incontinentiemateriaal.

Wij hebben afspraken gemaakt met 3 leveranciers voor het leveren van incontinentiemateriaal. Zij voldoen allen aan de eisen die Nationale-Nederlanden stelt aan de kwaliteit van de hulpmiddelen en de service van de leverancier. Onze gecontracteerde leveranciers bezorgen door heel Nederland aan huis.

  • OneMed B.V. kun je bereiken op telefoonnummer 0800 0662 (gratis) op werkdagen van 8:00 tot 21:00 uur. Of kijk op OneMed B.V.
  • BENU Direct kun je bereiken op telefoonnummer 0800 655 55 55 (gratis) op werkdagen van 8:30 tot 18:00 uur. Of kijk op BENU Direct.
  • MediReva kun je bereiken op telefoonnummer 0800 0 201 201 (gratis) op alle dagen van de week van 8:30 tot 22:00 uur. Of kijk op Medireva.

Je hebt een verwijzing met medische indicatie nodig van je behandelend arts.

Je kunt voor normale bestellingen en advies tijdens kantooruren terecht bij de leverancier. Voor spoedgevallen is de leverancier 24 uur per dag en 7 dagen in de week bereikbaar. Een spoedlevering vindt, als het nodig is, binnen 4 uur plaats.

Kies je voor een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde leverancier), dan heeft dit geen gevolgen voor wat je vergoed krijgt. Wij vergoeden de rekening volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een leverancier die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Wat je verder moet weten

Als je een recept voor incontinentiemateriaal via jouw huisarts of medisch specialist heeft gekregen en je maakt gebruik van een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een overeenkomst heeft, hoef je vooraf geen akkoordverklaring te vragen bij Nationale-Nederlanden.

Gaat het om kinderen? Dan gelden andere regels:
Voor kinderen van 3 en 4 jaar moet vooraf een akkoordverklaring worden aangevraagd door de gecontracteerde zorgverlener. Hiervoor is een verwijsbrief met de diagnose van de behandelend arts nodig.

Wat moet je regelen?

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je altijd toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden. Je doet dit door de medische diagnose van jouw huisarts of specialist samen met een offerte van de leverancier in te sturen naar:

Nationale-Nederlanden 
t.a.v. Medische Beoordelingen 
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg

Gerelateerde vergoedingen

Terug naar het overzicht van vergoedingen


Kunnen wij je helpen?