Autoverzekering aanpassen

Wil je je dekking aanpassen? Dat regel je makkelijk via de chat of telefonisch.

Wat is een Autoverzekering?

Je hebt bij Nationale-Nederlanden een Autoverzekering afgesloten en je wilt deze misschien aanpassen. Met onderstaande tabellen vergelijk je de verschillende dekkingen. Wil je je dekking wijzigen? Gebruik de chat of pak de telefoon. Dan wordt het geregeld.


Welke dekking past bij mijn auto?

Welke verzekering je voor je auto afsluit, kies je natuurlijk helemaal zelf. Om je een beetje te helpen, zijn dit de dekkingen die anderen het meest kiezen:

Leeftijd auto Meest gekozen
0-7 jaar WA All risk
8-11 jaar WA Plus
12+ jaar WA

Waarvoor ben ik verzekerd?

Je bent verzekerd voor: WA WA
Plus
WA
All risk
Schade door je auto aan anderen en spullen van anderen
24 uur per dag hulp bij ongelukken, ook in het buitenland
Schade door brand, storm, hagel of aanrijding met een dier
Schade door diefstal en joyriding
Sterretjes, barsten of putjes in je autoruit
Schade aan je eigen auto, per ongeluk door jezelf veroorzaakt
Hulpverlening bij pech in het buitenland. Bekijk uitleg
Garantie nieuwe auto Bekijk uitleg 2 jaar 2 jaar
Garantie tweedehands auto Bekijk uitleg 2 jaar 2 jaar

Wil je je dekking aanpassen?

Wil je je dekking aanpassen? Dat regel je snel via de chat of telefonisch.

Bel nu

Belangrijke informatie over de Autoverzekering

Bekijk polisvoorwaarden

Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Autoverzekering. Op je polisblad of in mijn.nn vind je terug welke voorwaarden en dekkingen voor jou gelden.

Bekijk verzekeringskaart

In de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de Autoverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.

Verzekeringskaart Autoverzekering WA

Verzekeringskaart Autoverzekering WA Plus

Verzekeringskaart Autoverzekering WA All risk

Bedenktijd, contractduur en opzegtermijn

Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je verzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.

Aanpassing van premie en voorwaarden

Soms is het vanuit de verzekeraar nodig om de premie en/of de voorwaarden voor deze verzekering aan te passen. Dit kan voor alle of een deel van de klanten zo zijn. Dit kan vanaf de verlengingsdatum van je verzekering.

Dit gebeurt bijvoorbeeld:

  • als de premie-inkomsten niet meer voldoende zijn om de schades te betalen of als de verzekering verlies oplevert;
  • als de verzekering en/of de manier waarop de premie wordt berekend, verandert;
  • door rekening te houden met de concurrentiepositie;
  • bij veranderingen in wet- en regelgeving;
  • bij economische en/of maatschappelijke ontwikkelingen.

De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit vanuit wetgeving verplicht is.

Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan laat de verzekeraar dit vooraf aan je weten. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand vooraf bericht. Ook legt de verzekeraar uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er verandert en per wanneer.

Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering afsloot de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verzekeraar de verandering liet weten. De verzekering stoppen doe je via nn.nl of door een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.

Wat gebeurt er bij schade?

Als je schade doorgeeft, stelt de verzekeraar vast wat er is gebeurd. En hoe groot de schade is. De verzekeraar gebruikt hiervoor de gegevens die op het schadeformulier staan, de informatie die jij en de eventuele tegenpartij geven, en als dat nodig is getuigenverklaringen. Je geeft de verzekeraar de informatie die nodig is.

Ben je verzekerd voor je schade? En is je tegenpartij aansprakelijk? Dan probeert de verzekeraar jouw schade op hem te verhalen. Of op diens verzekeraar.

Ben je niet verzekerd voor je schade? En is je tegenpartij aansprakelijk? In sommige gevallen probeert de verzekeraar je dan te helpen om je schade te verhalen.

Lees hoe directe schadeafhandeling werkt

Ben je zelf aansprakelijk? Dan neemt de verzekeraar contact op met je tegenpartij of diens verzekeraar om de schade te regelen.

WA (Wettelijke Aansprakelijkheid)
De verzekeraar regelt de schade met de tegenpartij binnen de verplichtingen die zij heeft. Zij mag schade direct aan je tegenpartij vergoeden of een regeling afspreken. Let op! Heb je je tegenpartij laten weten dat je aansprakelijk bent? Of heb je toegezegd dat hij recht heeft op een schadevergoeding? Dan is de verzekeraar daar niet aan gebonden. Zij beoordeelt of je volgens de wet aansprakelijk bent voor de schade. Je bent bijvoorbeeld aansprakelijk als je een verkeersregel overtreedt. Bijvoorbeeld als je geen voorrang hebt verleend met je auto en daardoor het verkeersongeval is ontstaan.

WA Plus en WA All risk
Heb je schade aan je eigen auto en kan de schade worden hersteld? Dan is de omvang van de schade gelijk aan de reparatiekosten. Behalve als de reparatiekosten van je auto te hoog zijn. Namelijk: hoger dan het verschil tussen de dagwaarde direct vóór de gebeurtenis en de restwaarde. Dan is je auto total loss. De schade wordt dan berekend als het verschil tussen de dagwaarde direct voor de gebeurtenis en de restwaarde. Maar, als de vervangingswaarde van je auto volgens de ANWB-koerslijst plus 10 procent hoger is dan de dagwaarde. Dan wordt dat bedrag gebruikt om de schade te berekenen.

Ben je je auto kwijt door een gebeurtenis die onder Diefstal valt? Dan wordt de schade berekend als de dagwaarde direct voor de gebeurtenis. Of de vervangingswaarde volgens de ANWB-koerslijst plus 10 procent, als die hoger was dan de dagwaarde meteen voor de gebeurtenis.

Is er sprake van schade aan of diefstal van accessoires? Dan stelt de verzekeraar de omvang van de schade zo vast: de eerste 12 maanden na aanschaf schrijft zij 1,5% per maand (of een gedeelte daarvan) af op de aanschafprijs. Vanaf de 13e maand na aanschaf schrijft zij 1% per maand (of een gedeelte daarvan) af op de aanschafprijs.

Total loss
Is je auto total loss, of ben je je auto kwijt door een gebeurtenis die onder het onderdeel 'diefstal' is verzekerd? Dan vergoedt de verzekeraar de schade pas als je de eigendom van je auto aan de verzekeraar hebt overgedragen. Ook ben je verplicht om alle zaken die bij je auto horen aan de verzekeraar te overhandigen.
Meer informatie over wat er bij schade gebeurt en wat de verzekeraar uitkeert, lees je in hoofdstuk 8 van de polisvoorwaarden.

Doelgroepomschrijving

De Autoverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (ingezetenen) van 18 jaar en ouder die hun vermogen willen beschermen tegen kosten die worden gemaakt bij schade van en door autobezit. De auto moet een Nederlands kenteken hebben.


Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact