Ga direct naar inhoud

6 feiten en fabels over zonnen

Als ’s morgens de zon door de gordijnen piept, krijg je zin om aan de dag te beginnen. Logisch, want de zon is goed voor je humeur. Maar helaas zijn zonnestralen minder goed voor je huid. Maar liefst 1 op de 5 mensen in Nederland krijgt huidkanker. Weet jij hoe je verantwoord kunt zonnen? Test je kennis met deze feiten en fabels!

1. Achter glas kun je niet verbranden

FABEL. De UVA-stralen komen door het glas heen en zorgen ervoor dat je bruin wordt. Of zelfs rood. Het is wel zo dat je achter glas minder snel verbrandt, omdat niet alle straling erdoorheen komt. Hetzelfde geldt trouwens voor schaduw en kleding. Je zult minder snel verbranden als je lange mouwen draagt of als je onder een boom zit. Maar het kan dus wel!

2. Dik en vaak smeren heeft geen zin

FABEL. De meeste mensen smeren te dun, maar met een royale laag zonnebrandcrème ben je beter beschermd. Wees dus niet te zuinig. Begin ook op tijd met smeren. De zonnebrandcrème heeft een half uur nodig om in te trekken en zijn werk te doen. En goed om te weten: als je zweet of zwemt, gaat de bescherming verloren. Pak dus minimaal elke 2 uur de zonnebrandcrème uit je tas voor een nieuwe laag!

3. Met een hoge beschermingsfactor kun je langer in de zon

FEIT. De beschermingsfactor van zonnebrandcrème wordt uitgedrukt in SPF. Dat staat voor Sun Protection Factor. Vermenigvuldig de tijd waarin je zónder zonnebrandcrème kunt zonnen met deze factor. Je weet dan hoe lang je mét zonnebrandcrème in de zon kunt blijven. Een voorbeeld: als je normaal gesproken na 10 minuten verbrandt, dan verbrand je met SPF 30 pas na 10 x 30 = 300 minuten!

4. Af en toe onder de zonnebank kan geen kwaad

FABEL. Onder de zonnebank gaan, kun je vergelijken met een hele dag op het strand liggen. Je krijgt dezelfde hoeveelheid uv-straling op je lichaam. Elke week naar de zonnebank, staat dus gelijk aan 52 stranddagen per jaar. Een hoop straling. Uit onderzoek is ook gebleken dat mensen die graag onder de zonnebank gaan meer kans hebben op huidkanker. Zeker als je al op jonge leeftijd gaat.

5. Zolang je niet verbrandt, krijg je geen huidkanker

FABEL. De zon veroorzaakt huidschade. Ook als je niet verbrandt. Hoe vaak je huid tijdens je leven in de zon is geweest, heeft invloed op het risico om huidkanker te krijgen. Het gaat dan om alle zonmomenten in je leven bij elkaar opgeteld. En daar hoef je dus niet voor te verbranden. Het is wel zo dat verbranden zorgt voor extra risico.

6. Met veel moedervlekken heb je een grotere kans op huidkanker

FEIT. Heb je 16 tot 40 moedervlekken op je lichaam? Dan heb je 2 keer zoveel kans op een melanoom als iemand met minder moedervlekken. Heb je meer dan 100 moedervlekken? Dan is die kans zelfs 7 keer zo groot. Een melanoom is een agressieve vorm van huidkanker die vaak vanuit een moedervlek ontstaat. Dus hoe meer moedervlekken, hoe groter de kans dat er eentje een melanoom wordt. Houd je huid dus goed in de gaten!

Nog een laatste feit: je huid controleren is verstandig

Het is duidelijk, verantwoord zonnen is een must. Maar dat is niet alles. Regelmatig je huid controleren is zeker zo belangrijk. En zie je een verdacht plekje? Check het dan meteen met de SkinVision app. Dat is snel, eenvoudig en ook nog eens gratis als je een zorgverzekering van Nationale-Nederlanden hebt. Met de SkinVision app maak je zelf een foto van het plekje. Je weet dan binnen 30 seconden of het plekje verdacht is of niet. Zo ben je er snel bij als dat nodig is.


Ook interessant voor jou:

Een allergische reactie na een insectenbeet, wat nu?

Jeukende huid, duizeligheid of zelfs shock. Een allergische reactie door een insect kan gevaarlijk zijn. Welke symptomen zijn er nog meer? En heb je medicatie nodig?

Lees meer

Waarom is kunst goed voor je gezondheid?

Een bezoekje aan een museum, theater of concert is goed voor je culturele ontwikkeling. Maar ook je gezondheid krijgt een boost. Hoe komt dat?

Lees meer

Met deze 6 tips houd je sporten wél vol

Sporten is gezond voor je. Toch raak je soms je motivatie kwijt. Of je nu buiten sport, thuis of in de sportschool. Hoe kun je sporten wél volhouden? Bekijk de tips!

Bekijk de tips