Ga direct naar: inhoud

Wat doet een notaris bij het kopen van een huis?

Bij het kopen van een woning heb je altijd een notaris nodig. Na het tekenen van het koopcontract maakt de notaris de officiële documenten voor de overdracht op. De notaris doet achter de schermen nog veel meer. Wil jij weten wat de notaris precies doet? En hoe je een notaris kiest? Lees dan deze blog.

Akte van levering opmaken

De notaris stelt de akte van levering ofwel transportakte op. Met deze akte word jij eigenaar van de woning op de overdrachtsdatum. De notaris maakt deze leveringsakte op basis van de eerder getekende koopakte. De notaris controleert het koopcontract op details, zodat onjuistheden zo snel mogelijk worden besproken en opgelost. De notaris doet ook onderzoek naar jouw achtergrond en die van de verkopende partij. Ligt er bijvoorbeeld beslag op het huis? Dan zal de notaris hier melding van maken. Door beslag krijgt een derde partij de rechten op het verkopen van de woning (omdat een schuld niet is voldaan).

In de akte van levering staat beschreven wie het huis koopt en met welke verdeling. Wanneer je met zijn tweeën koopt, kun je bijvoorbeeld allebei voor 50% eigenaar zijn. De notaris schrijft de akte van levering in Het Kadaster, nadat jij deze samen met de notaris en verkoper hebt getekend.

Opstellen van de hypotheekakte

Ga je een hypotheek aan voor het kopen van de woning? Dan gebruikt de notaris de financiële stukken van de geldverstrekker voor het opstellen van de hypotheekakte. In de hypotheekakte staat de overeenkomst tussen jou en de geldverstrekker uitgewerkt. De basis van de overeenkomst is dat je een hypothecaire lening van de geldverstrekker neemt, je geeft een hypotheekrecht aan de geldverstrekker. Kom jij je afspraken niet na, dan hebben kunnen zij het onderpand, in dit geval jouw woning, verkopen.

In de hypotheekakte vind je de hoogte van de hypothecaire inschrijving. De hypothecaire inschrijving geeft weer aan wie tegen welk bedrag het recht van een hypotheek is afgegeven. Je kunt kiezen om een hogere hypothecaire inschrijving te laten opnemen, dan jouw hypotheek. Dit doe je bijvoorbeeld wanneer je wilt verbouwen (en je dit met middelen van jouw geldverstrekker wilt bekostigen). De hypotheekakte beschrijft verder het onderpand, de hypotheekrente, aflossingsmethode, verplichte verzekeringen en overige voorwaarden.

De notaris neemt voor de overdracht de hypotheekakte met je door. Hierna tekenen jij, de notaris en geldverstrekker de overeenkomst. In de praktijk is er vaak iemand van het notariskantoor aanwezig, die tekent namens de geldverstrekker. Na ondertekening schrijft de notaris de hypotheekakte in Het Kadaster. Nu staat openbaar geregistreerd dat jij een hypotheek hebt op de woning.

Inschrijving in Het Kadaster en financiële overdracht

Jouw notaris neemt het initiatief om de datum van passeren vast te stellen. Dit is de dag dat de akte van levering en de hypotheekakte bij de notaris worden ondertekend. Hierna is het tijd voor de sleuteloverdracht. Uiteraard kun je nog een rondje maken door de woning met de verkopers, zodat je zeker weet dat alles naar verwachting wordt opgeleverd.

Achter de schermen heeft de geldverstrekker op dit moment het geld voor de koop overgeschreven naar rekening van de notaris. De notaris draagt het op zijn beurt over aan de verkopende partij. De woning is dan ook overgedragen aan jou.

Hoe kies je een notaris uit?

Als koper betaal jij de kosten van de notaris, daarom mag jij de notaris kiezen. Belangrijk voor jouw keuze zijn onder andere:

  • De locatie: een notaris dicht bij huis kan handig zijn. Met name wanneer je meerdere keren langs het notariskantoor moet. Bijvoorbeeld voor bijzonderheden rondom de koop of bijkomende juridische zaken, zoals het opstellen van een samenlevingscontract.
  • De prijs: notarissen bepalen zelf hun tarieven. Vraag dus een aantal offertes op en vergelijk deze. Let erop dat het offertebedrag meestal exclusief BTW is. Controleer verder goed welke werkzaamheden binnen het voorstel vallen. Hiermee voorkom je onverwachte kosten achteraf.
  • De communicatie: bij het kopen van een woning heb je een duidelijke uitleg over de wettelijke begrippen en bepalingen nodig. Een persoonlijke klik met de notaris kan daarnaast fijn werken.
  • De expertise: de notaris moet jouw vragen over het kopen van de woning goed kunnen beantwoorden. Zo voel jij je begrepen en op je gemak bij de aankoop.
  • De werktijden: ruime openingstijen zijn handig, wanneer je een fulltimebaan hebt of met spoed informatie van de notaris nodig hebt.

Wat zijn de kosten van een notaris bij het kopen van een woning?

De notaris stuurt je de rekening voor zijn werkzaamheden. Deze notariskosten horen bij wat we noemen de kosten koper. Gemiddeld ben je zo’n € 1000 tot € 1500 kwijt aan de notaris voor het kopen van een huis. Dit is voor het opstellen van transportakte, hypotheekakte en opnemen van de aktes in Het Kadaster.

Als nieuwe woningeigenaar kun je verschillende kosten eenmalig aftrekken van je inkomen bij de Belastingdienst. Dit levert financieel voordeel op. De kosten voor de notaris horen gedeeltelijk bij de aftrekposten. De kosten die betrekking hebben op de koopakte zijn niet aftrekbaar. De kosten voor de hypotheekakte zijn wel aftrekbaar.

Hypotheekadvies nodig?

Snel een afspraak, waar en wanneer u maar wilt. Eerste gesprek altijd vrijblijvend.

Maak een afspraak

Uw maximale hypotheek

Als u een nieuw huis op het oog heeft, wilt u zich geen zorgen maken over het verkrijgen van een hypotheek.

Bereken uw mogelijkheden

Uw situatie wijzigt

Het is mogelijk dat u ooit in een situatie komt waarin uw hypotheek ineens een zware last wordt.

Lees meer



Gerelateerde artikelen