Ga direct naar inhoud

Veelgestelde vragen Mijn NN Zakelijk

Algemeen

Is Mijn NN Zakelijk in het Engels beschikbaar?
Helaas op dit moment nog niet. We verwachten dit aan het einde van 2020 aan te kunnen bieden.

Ik zie in Mijn NN Zakelijk alleen de actieve deelnemers. Waar vind ik de inactieve deelnemers en hun rechten?
De inactieve deelnemers vindt u tot 1 jaar na uit dienst datum terug in het Werknemersoverzicht. Bij de werknemers die het afgelopen jaar inactief zijn geworden, ziet u geen premie en opgebouwde rechten. Zo kunt u controleren of de uitdienstmelding of pensionering goed verwerkt is.

Kan ik in Mijn NN Zakelijk onderscheid maken tussen kijk- en muteerrechten?
Nee, op dit moment nog niet. We verwachten het verschil tussen kijk- en muteerrechten rond de herfst van 2020 beschikbaar te kunnen stellen.
Hoe kan ik voor mijn collega’s accounts  aanmaken in Mijn NN Zakelijk?

Dit kan de hoofdgebruiker van Mijn NN Zakelijk zelf regelen via het tabblad ‘Instellingen’ en de optie ‘Gebruiker toevoegen’. Hiervoor hebben we de 'eventkaart' Toevoegen gebruiker ontwikkeld. Die vindt u op hier onder Aanvullende informatie.



Werknemeroverzicht

Op de werknemerpagina zie ik maar een beperkte set aan gegevens. In het eerste scherm wordt bijvoorbeeld de "datum in dienst" niet genoemd?
Op dit moment staat de “datum in dienst” alleen nog in het Werknemeroverzicht die u kunt downloaden van uit de pagina met de Werknemerlijst. De schermen van Mijn NN Zakelijk worden stapsgewijs uitgebreid om zo de belangrijkste gegevens te kunnen tonen. Uiteraard blijven we dit toetsen aan de privacy wetgeving.

Ik zie alleen het pensioengevend salaris terug maar niet het voltijd jaarsalaris. Klopt dat?
Op dit moment tonen we alleen het pensioengevend salaris. Hier gaan we binnenkort ook het voltijd jaarsalaris aan toevoegen.

Waarom zie ik geen partner- en adresgegevens meer terug?
We maken gebruik van een koppeling met de Basisregistratie Personen (BRP). De gegevens die we zo binnenkrijgen, mogen we niet delen met derde partijen. We hebben de gegevens wel goed in onze systemen staan.

Hoe kan ik de werknemer toewijzen aan een andere werknemercategorie?
Deze wijziging kunt u nog niet via het portaal doorvoeren. Neem hiervoor contact op met uw klantmanager.

Hoe kan ik de werknemer aanmelden voor vrijwillig Anw-hiaat pensioen?
Deze wijziging kunt u nog niet via het portaal doorvoeren. Neem hiervoor contact op met uw klantmanager.


Mutaties

Kan ik mijn mutatiehistorie bewaren als mijn account wordt omgezet naar Mijn NN Zakelijk?
Ja, dat kan. Mijn NN Zakelijk start met een schone lei en de mutatiehistorie vanuit het huidige portaal wordt niet meegenomen. Mutaties die u voor de omzetting in uw oude portaal heeft gedaan, ziet u niet terug in Mijn NN Zakelijk. U kunt vóór de omzetting de mutatiehistorie zelf eenvoudig downloaden. Hiervoor hebben we de 'eventkaart' Exporteren mutatiehistorie ontwikkeld. Die vindt u op hier onder Aanvullende informatie.

Heb ik inzicht in de mutatiestatus?
Nee, veel mutaties worden binnen één dag verwerkt, daarom tonen we geen status. Als u erna inlogt ziet u dan de nieuwe stand. In het mutatieoverzicht staat welke wijzigingen u wanneer en met welke waarde heeft ingevoerd. Ga naar het tabblad Werknemers, en klik vervolgens op Mutatieoverzicht downloaden.
Hoe geef ik een parttimewijziging door?
Gebruik hiervoor de mutatie ‘Parttime percentage wijzigen’. Let op! Als alleen het parttimepercentage wijzigt. Pas het salaris niet aan, anders gaat de berekening verkeerd.

Ik heb een koppeling met een Salaris Pakket Aansluiting. Waarom lukt het me niet om een salarismutatie door te voeren?
U kunt salaris- en/of parttimewijzigingen alleen via Mijn NN Zakelijk doorgeven als u geen SPA koppeling heeft. Bij de koppeling gaat dit namelijk automatisch.

Waarom kan ik geen huwelijk en geregistreerd partnerschap doorgegeven?

Deze wijzigingen in de burgerlijke staat ontvangen we rechtstreeks vanuit de Basisregistratie Personen (BRP). U hoeft hier niets voor te doen. Meer informatie ziet u op de 'eventkaart' Burgerlijke staat en kinderen. Die vindt u hier  onder Aanvullende informatie.

Waarom moet ik een samenwonende relatie nog wel doorgeven?
Omdat we deze niet doorkrijgen uit de Basisregistratie Personen (BRP). U bepaalt zelf of aan de partnerdefinitie wordt voldaan.

Wat gebeurt er als een werknemer verhuist naar het buitenland?
Als een deelnemer in het buitenland woont, krijgen we geen informatie door over wijzigingen in burgerlijke status of adres. Eventuele latere verhuizingen en wijzigingen in de burgerlijke staat van een werknemer moet u via Mijn NN Zakelijk doorgeven.

In Mijn NN Zakelijk zie ik geen controlescherm meer voordat ik de mutatie verzend. Hoe kan ik mijn mutatie toch controleren?
Dit geldt met name voor de mutatie Werknemer toevoegen omdat daar gegevens gevuld moeten worden die verdeeld zijn over meerdere/dynamische stappen. Tijdens het invoeren is het mogelijk om  even terug klikken om te checken wat je ingevuld hebt. Ook kunt u na verzenden in het Mutatieoverzicht controleren welke gegevens zijn ingevoerd.
Als ik ‘Partner onbekend’ aanvink om een nieuwe werknemer aan te melden, wordt er dan wel of niet een partnerpensioen verzekerd?
Het partnerpensioen wordt altijd meeverzekerd in de administratie. U ziet dit terug in het Werknemersbestand.