Ga direct naar inhoud

Uitwendige elektrostimulator

Een uitwendige elektrostimulator is bedoeld voor mensen met chronische pijn. Pleisters, die werken als elektroden, worden op de pijnlijke plaats geplakt en staan door middel van kabeltjes in verbinding met het apparaat, dat bijvoorbeeld in de binnenzak gedragen kan worden. Door middel van een schakelaar kan de intensiteit van de elektrostimulatie worden beïnvloed.

2024

Vergoeding uitwendige elektrostimulator in 2024

Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering.

Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding uitwendige elektrostimulator Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen.

Heb ik een eigen bijdrage?

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.

Heb ik een eigen risico?

Je hebt geen eigen risico voor het apparaat zelf. Je betaalt wel eigen risico voor de toebehoren zoals elektroden. Lees meer over het verplichte en vrijwillige eigen risico.

Waar kan je terecht?

Je kiest zelf jouw leverancier. Vind een leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: uitwendige elektrostimulators.

Als je naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, bent je verzekerd van:

  • Leveranciers die beschikken over de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor een goede zorgverlening;
  • Een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de geldende kwaliteitseisen;
  • Geen lange wachttijden. De leverancier neemt binnen 1 werkdag na ontvangst van de opdracht contact met je op over een indicatiestelling;
  • Een snelle levering. Het hulpmiddel wordt binnen 2 werkdagen na ontvangst van de opdracht bij je thuis geleverd;
  • Een garantie van 60 maanden op het hulpmiddel;
  • Een uitvoerige instructie bij de eerste levering door een ervaren, speciaal daarvoor opgeleide medewerker van de leverancier.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en de tarieven. Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je altijd 100% vergoed. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Lees meer over niet-gecontracteerde zorg.

Wat moet je verder weten?

  • Je hebt een medische diagnose van jouw specialist nodig, waaruit blijkt dat tijdens de proefperiode positieve resultaten zijn bereikt. Hiermee ga je naar een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden afspraken heeft gemaakt. Je hoeft dan geen toestemming (akkoordverklaring) te vragen aan Nationale-Nederlanden.
  • Je leent dit hulpmiddel. Een uitwendige elektrostimulator gaat normaal gesproken minimaal vijf jaar mee. Als je geen goed hulpmiddel meer hebt, dan kun je dat vervangen. Je kunt daarvoor direct contact opnemen met een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een overeenkomst heeft. Je hoeft vooraf geen toestemming te vragen aan Nationale-Nederlanden.
  • Als je de apparatuur niet meer nodig hebt, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van Nationale-Nederlanden op telefoonnummer 076 524 39 81. De apparatuur wordt dan weer bij jou opgehaald.
  • Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je altijd toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden. Je doet dit door de medische diagnose van jouw specialist samen met een offerte van de leverancier te sturen naar:

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4016
5004 JA Tilburg

2023

Vergoeding uitwendige elektrostimulator in 2023

Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering. 


Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding uitwendige elektrostimulator Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% 70%

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Klik hieronder je basisverzekering aan. Bekijk daarna hoeveel je vergoed krijgt vanuit je aanvullende verzekering:

Zorg Vrij (combinatiepolis)
Aanvullende verzekering Vergoeding
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding
Zorg Voordelig (naturapolis)
Aanvullende verzekering Vergoeding
Alle aanvullende verzekeringen Geen vergoeding

Eigen bijdrage

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.


Eigen risico

Je hebt geen eigen risico voor het apparaat zelf. Je betaalt wel eigen risico voor de toebehoren zoals elektroden.


Waar kan je terecht?

Je kiest zelf jouw leverancier. Vind een leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: uitwendige elektrostimulators.

Als je naar een leverancier gaat waar Nationale-Nederlanden een overeenkomst mee heeft, bent je verzekerd van:

  • Leveranciers die beschikken over de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor een goede zorgverlening;
  • Een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de geldende kwaliteitseisen;
  • Geen lange wachttijden. De leverancier neemt binnen 1 werkdag na ontvangst van de opdracht contact met je op over een indicatiestelling;
  • Een snelle levering. Het hulpmiddel wordt binnen 2 werkdagen na ontvangst van de opdracht bij je thuis geleverd;
  • Een garantie van 60 maanden op het hulpmiddel;
  • Een uitvoerige instructie bij de eerste levering door een ervaren en speciaal daartoe opgeleide medewerker van de leverancier.

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je altijd 100% vergoed. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Bekijk hieronder het verschil:

Zorg Vrij (combinatiepolis)

Wij vergoeden de zorg 100%. Het maakt niet uit of deze zorg wordt geleverd door een gecontracteerde of door een niet-gecontracteerde zorgverlener. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Zorg Voordelig (naturapolis)
Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Kies je voor een zorgverlener waarmee Nationale-Nederlanden geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde zorgverlener)? Dan vergoedt Nationale-Nederlanden 70% van de rekening, maar niet meer dan het maximumtarief.


Wat je verder moet weten

Je hebt een medische diagnose van jouw specialist nodig, waaruit blijkt dat tijdens de proefperiode positieve resultaten zijn bereikt. Hiermee ga je naar een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden afspraken heeft gemaakt. Je hoeft dan geen toestemming (akkoordverklaring) te vragen aan Nationale-Nederlanden.

Je leent dit hulpmiddel. Een uitwendige elektrostimulator gaat normaal gesproken minimaal vijf jaar mee. Als je geen goed hulpmiddel meer hebt, dan kan je dat vervangen. Je kan daarvoor direct contact opnemen met een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een overeenkomst heeft. Je hoeft vooraf geen toestemming te vragen aan Nationale-Nederlanden.

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je altijd toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Nationale-Nederlanden. Je doet dit door de medische diagnose van jouw specialist samen met een offerte van de leverancier te sturen naar:

Nationale-Nederlanden 
t.a.v. Medische Beoordelingen 
Postbus 4016 
5004 JA Tilburg

Als je de apparatuur niet meer nodig hebt, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van Nationale-Nederlanden op telefoonnummer 076 524 39 81. De apparatuur wordt dan weer bij jou opgehaald.

uniqueid

Terug naar het overzicht van vergoedingen

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact