Ga direct naar inhoud

Mijn Hypotheekaanvraag

  • Altijd en overal inzicht in de status van je aanvraag
  • Minder stress en meer tijd bij het kopen van je huis

De zes stappen van Mijn Hypotheekaanvraag

Bij het aanvragen van een hypotheek doorloop je zes stappen. Bekijk wat je per stap kunt verwachten.

Stap 1: Aanvraag
Samen met je adviseur bepaal je welke hypotheek het beste bij je past. Je vraagt via je adviseur een hypotheek bij ons aan. In Mijn Hypotheekaanvraag zie je in deze stap een overzicht van je aanvraaggegevens die wij van je adviseur hebben ontvangen. Op basis van deze gegevens bekijken we of we je een Rentevoorstel kunnen doen. Dit voorstel bevat onder andere de hoogte van de rente, de hypotheeksom, je bruto maandbedrag en de rentevastperiode.
Stap 2: Rentevoorstel
Je ontvangt van ons een Rentevoorstel via je adviseur. Dit voorstel bevat onder andere de hoogte van de rente, het bruto maandbedrag, de hypotheeksom en de rentevastperiode. Ook vind je hierin welke aanvullende informatie en documenten we nog van je nodig hebben. Mede op basis daarvan bepalen we of we je een offerte kunnen bieden.
Stap 3: Documenten
In deze stap lever je de documenten aan die wij van je nodig hebben om een offerte te kunnen maken. Dit doe je via je adviseur. Wil je gebruik maken van de rente uit het Rentevoorstel? Zorg er dan samen met je adviseur voor dat de documenten binnen zes weken bij ons binnen zijn. Als wij extra documenten nodig hebben of een document niet akkoord is, dan laten we dit weten aan je adviseur.
Stap 4: Offerte
Als alle documenten zijn aangeleverd en je aanvraag is goedgekeurd, ontvang je via je adviseur een offerte van ons. Hiermee heb je de zekerheid dat je een hypotheek van Nationale-Nederlanden kunt krijgen. Je kan de offerte ondertekenen en via je adviseur aan ons terugsturen.
Stap 5: Notaris
Wij hebben nu de getekende offerte van je adviseur ontvangen. De notaris regelt de juridische en financiële overdracht van de woning. Wij zorgen ervoor dat het benodigde bedrag op tijd bij de notaris is en hij zorgt er onder andere voor dat de verkoper zijn geld krijgt. De notaris geeft, uiterlijk vijf dagen voor passeren, de passeerdatum aan ons door. Dat is de datum waarop je de hypotheekakte en transportakte tekent en eigenaar wordt van de woning. Je hypotheek is rond!
Stap 6: Mijn Hypotheek
Als je hypotheek rond is kom je in de laatste stap: het beheren van je hypotheek in mijn.nn
Hier vind je eenvoudig alle informatie over je hypotheek overzichtelijk terug. Je kan er bijvoorbeeld zelf berekenen hoeveel je per kalenderjaar extra boetevrij kunt aflossen. Maar je kan er ook je renteherziening online regelen of wijzigingen doorgeven zoals het kiezen van een nieuwe rentevastperiode. En heb je nog vragen? Dan kan je natuurlijk altijd terecht bij je hypotheekadviseur.

Wil je ook een hypotheekaanvraag zonder stress?

Bekijk hier hoe Mijn Hypotheekaanvraag werkt. En ervaar hoe je minder stress en meer tijd hebt voor het kopen van je huis en het regelen van je hypotheek.

Je hoeft Mijn Hypotheekaanvraag niet zelf aan te vragen. Zodra je hypotheekaanvraag via je adviseur bij ons is binnengekomen, ontvang je je inloggegevens voor Mijn Hypotheekaanvraag.


Wil je een huis kopen? Lees de tips voor jouw situatie

Eerste huis kopen

Sta je op het punt je eerste huis te kopen? Dan wil je vast weten wat er allemaal bij komt kijken. We helpen je graag op weg met het stappenplan ‘Eerste huis kopen’.

Download het e-book ‘Eerste huis kopen’ voor een perfecte voorbereiding.

Ga naar Eerste huis kopen

Ander huis kopen

Je woonwensen of je situatie kunnen veranderen en dan is het tijd voor een ander huis. En dus ook voor een nieuwe hypotheek. Maar hoe zat het ook alweer?

Download het e-book ‘Ander huis kopen’ voor een perfecte voorbereiding.

Ga naar Ander huis kopen

Nieuwbouwhuis kopen

Nationale-Nederlanden heeft aantrekkelijke rente, ook voor nieuwbouwwoningen.

Maar wat zijn de verschillen in kosten tussen het kopen van bestaande bouw of nieuwbouw?

Ga naar Nieuwbouwhuis kopen

Ben je op zoek naar hypotheekadvies afgestemd op je persoonlijke situatie? Het is dan verstandig om je te laten adviseren door een hypotheekadviseur. Deze gaat voor je op zoek naar de oplossing die het beste bij je wensen en mogelijkheden past.

Maak een afspraak voor een oriëntatiegesprek



Veelgestelde vragen

Hoelang duurt het voor ik een hypotheek heb afgesloten?
Het afsluiten van een hypotheek bestaat grofweg uit twee onderdelen: het hypotheekadvies en het aanvraagtraject.

Allereerst kies je jouw hypotheekadviseur. Wat een hypotheekadviseur voor je doet en wat de kosten daarvan zijn, kun je lezen in het dienstverleningsdocument van de adviseur. Je hypotheekadviseur vraagt voor jou bij ons een hypotheek aan. Een hypotheekaanvraag duurt gemiddeld zes tot acht weken van aanvraag door je adviseur tot en met passeren bij de notaris. Afhankelijk van je situatie en wensen kan dit korter of langer duren.

Het helpt wanneer je zelf goed voorbereid bent. Bespreek daarom met je adviseur welke documenten je nodig hebt, zodat je deze direct kunt opvragen. In Mijn Hypotheekaanvraag in mijn.nn, je persoonlijke en beveiligde online omgeving, zie je de status en de stappen van je aanvraag en hoe lang elke stap duurt. Ook biedt het overzicht in wat wij per stap voor je doen en wat je zelf met je adviseur kunt doen.
Waar vind ik statusinformatie over mijn hypotheekaanvraag?
Je kunt de status en de stappen van je aanvraag volgen in Mijn Hypotheekaanvraag. Je ziet hoelang elke stap duurt, wat wij per stap voor je doen en wat je zelf met je adviseur kunt doen. Om je hypotheekaanvraag te volgen log je in in mijn.nn.

Je adviseur houdt je ook op de hoogte van de voortgang en status van je aanvraag. Heb je hierover vragen, dan kun je ook bij hem of haar terecht.
Wie moet ik bellen als ik vragen heb over Mijn Hypotheekaanvraag?
Voor vragen over je hypotheekaanvraag neem je contact op met je hypotheekadviseur. Je vindt zijn of haar contactgegevens in Mijn Hypotheekaanvraag. Heb je vragen over het inloggen op mijn.nn of het activeren van je account? Ga naar Hulp bij inloggen voor meer informatie.
Ik heb al toegang tot mijn.nn. Dan hoef ik toch niet opnieuw een activatienummer te gebruiken?
Als je al een mijn.nn account hebt, log je toch in met het ontvangen activatienummer. Je krijgt dan in mijn.nn de vraag of je ‘Mijn Hypotheekaanvraag’ wilt toevoegen aan je bestaande account. Je hebt dan direct een overzicht in mijn.nn van al je producten bij Nationale-Nederlanden.