Identificeren in de NN App

Bij het aanvragen van de NN Betaalrekening vragen we je om jezelf te identificeren via de NN App. Dat kan heel eenvoudig in 3 stappen:

  • Scan je identiteitskaart of paspoort (geen rijbewijs).
  • Maak een foto van je gezicht.
  • Deel je locatiegegevens.

Bekijk in de onderstaande video hoe dit proces verloopt.

Direct naar een specifiek onderwerp?

Start de video en tik in de tijdbalk onderin het onderwerp van je keuze aan:

1. Identificeer jezelf
2. Je ID bewijs scannen
3. Documentchip scannen
4. De QR code scannen
5. Selfie scan maken
6. Locatie delen

Veelgestelde vragen

Waarom moet ik een foto maken van mijn gezicht?

Criminelen vinden steeds nieuwe manieren om te frauderen. Ze stelen bijvoorbeeld identiteitsgegevens om rekeningen te openen. Doordat we jou vragen om de verschillende kanten van je gezicht te laten zien, kunnen we beter controleren dat de foto op het identiteitsbewijs van jouw gezicht is. We slaan de gemaakte foto's van jouw gezicht op als korte video's om te controleren of jij echt jij bent.

Het scannen van mijn identiteitsbewijs lukt niet. Wat moet ik doen?

Soms lukt het niet om het identiteitsbewijs via de documentchip te scannen. Dit kan verschillende redenen hebben:

  • Door een beschermhoesje om de telefoon of om het identiteitsbewijs. Verwijder deze en probeer het opnieuw.
  • Het identiteitsbewijs wordt niet juist gescand. Probeer met de telefoon verschillende plekken op het identiteitsbewijs te scannen.
  • De telefoon is niet lang genoeg tegen het identiteitsbewijs gehouden. Houd de telefoon minimaal 10 seconden tegen het identiteitsbewijs aan.
Waarvoor gebruiken jullie mijn contactgegevens?

We gebruiken de contactgegevens om indien nodig contact op te nemen met onze klanten.

Waarom willen jullie mijn adres weten?

Je kan een NN Betaalrekening bij Nationale-Nederlanden alleen afsluiten als je in Nederland woont. Dit heeft te maken met de bankvergunning. Daarnaast sturen we je in enkele gevallen informatie via de post.

Welke persoonsgegevens hebben jullie van mij?

Omdat het om je persoonsgegevens gaat, geven we je die informatie graag zo veilig mogelijk. Daarom sturen we je de gegevens via de NN App. Je kunt ze daarnaast ook vinden op mijn.nn.

Lees hier in het Privacy statement meer over de persoonsgegevens die we van jou verwerken.

Welke persoonsgegevens verwerken jullie?

We verwerken de volgende persoonsgegevens:

  • Algemene gegevens zoals je naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en geboortedatum.
  • Gegevens om je te kunnen identificeren zoals je identiteitskaart of paspoort.
  • Een foto van je identiteitsbewijs en gezicht (selfie) slaan we op als korte video’s. We slaan de gemaakte foto's van jouw gezicht op als korte video's om te controleren of jij echt jij bent.
  • Locatiegegevens van je telefoon. Deze gegevens gebruiken we alleen tijdens je productaanvraag.
  • Bijzondere persoonsgegevens.
  • Hier lees je hoe we met je gegevens omgaan.
Willen jullie al mijn persoonsgegevens verwijderen?

Als het om je persoonsgegevens gaat, heb je een aantal rechten. Je kan jouw persoonsgegevens controleren, aanpassen en overdragen.

In sommige gevallen kunnen we gegevens voor je verwijderen. Dit kan je vragen bij de NN Klantenservice. We stellen je dan een aantal vragen, zodat we zeker weten dat jij het bent (‘identificeren’).

Zijn mijn bankgegevens veilig bij jullie?

Ja, je gegevens zijn goed beveiligd bij ons. Gespecialiseerde medewerkers houden de veiligheid van ons dataverkeer de hele tijd in de gaten. Gaat er toch iets mis? Dan komen we direct in actie. En als het nodig is, melden we dit aan de toezichthouder en aan jou.

Zijn mijn gegevens online en in mijn NN App veilig?

We zorgen voor een goede beveiliging van je gegevens
Je persoonsgegevens zijn goed beveiligd. Gespecialiseerde medewerkers houden de veiligheid van ons dataverkeer voortdurend in de gaten. We ondernemen direct actie als er toch iets misgaat. Als dit nodig is, melden we dit aan de toezichthouder en aan jou.

Waarom hebben jullie mijn persoonsgegevens nodig?

Meestal gebruiken we je gegevens om een overeenkomst uit te kunnen voeren. Zonder jouw gegevens kunnen we geen overeenkomst met je sluiten. En je dus niet helpen als klant.

Ook gebruiken we je persoonsgegevens voor onze klantenadministratie en voor marketing. En om risico’s goed in te kunnen schatten en om fraude te voorkomen. De wet noemt dit ‘gerechtvaardigde belangen’. Verder zijn we soms op grond van de wet verplicht om bepaalde persoonsgegevens te verzamelen.

Je transactiedata wordt nooit voor marketing doeleinden gebruikt zonder jouw toestemming.

Gebruiken jullie mijn locatiegegevens?

Omwille van veiligheidsredenen kijken we naar gegevens waaruit blijkt waar je je tijdens de identiteitscontrole bevindt. Deze locatiegegevens gebruiken we alleen hiervoor.

We kijken daarnaast naar de locatie van bijvoorbeeld de pinautomaat dat je gebruikt om te pinnen om fraude te bestrijden en/of op te sporen. Hiervoor verzamelen we niet jouw locatiegegevens, maar die van de locatie van het apparaat dat je gebruikt.

Ik heb een vraag of klacht over de verwerking van mijn persoonsgegevens.

Word je vraag niet beantwoord in de veelgestelde vragen op deze pagina of op onze Privacy pagina of heb je een klacht? Neem dan contact op met de NN Klantenservice via: +3188 663 06 63. We helpen je graag.

Meer veelgestelde vragen vind je op onze veelgestelde vragen pagina.

Chatten

Chat met Sanne, de digitale assistent. Komt die er niet uit? Binnen kantooruren neemt een collega het over.

Heb je een vraag?

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

layf7f557f1b42848a6851555dd124efbd1