Ga direct naar inhoud

Interview met Priscila Fernandes

‘Mijn werk is speelser geworden’

Niets doen: waarom lukt mij dat niet? Waarom moet ik altijd productief zijn? Zulke persoonlijke worstelingen onderzoekt Priscila Fernandes (39) in haar werk. Ze vertelt over haar multidisciplinaire kunst, haar inspiratie en haar nominatie voor de NN Art Award.

“Mijn werk gaat over de rol van spel, onderwijs, productiviteit en vrije tijd in onze maatschappij. Ik vind het fascinerend hoe belangrijk werk is geworden. Onze eigenwaarde hangt steeds meer af van onze productiviteit. Dat merk ik zelf ook. Ik vind het moeilijk om te niksen en gewoon wat te spelen in mijn studio. Met mijn werken wil ik die persoonlijke en maatschappelijke worstelingen onderzoeken.”

Kunst die lijkt te zweven

“Mijn werken uiten zich in verschillende vormen: video’s, tekeningen, schilderijen, fotografie, tekst, installaties, geluid en sculpturen. Neem bijvoorbeeld mijn nieuwste werk, de tv-aflevering Never Touch the Ground. Hierin speel ik een presentator die een fictieve kunsttheorie probeert te bewijzen: de link tussen het ontstaan van vrijetijdsactiviteiten en de opkomst van abstracte kunst.

Volgens die theorie werden moderne kunstenaars geïnspireerd door vrijetijdsbesteding. Ze maakten kunstwerken die zo opwindend zijn dat ze de grond niet raken. Kleurrijke kunstwerken in geometrische vormen en lijnen, die lijken te zweven in de ruimte.

Terwijl ik mijn theorie uitleg, zit ik in een achtbaan en maak ik tekeningen. Je ziet me skydiven met schilderijen en er komen verwijzingen naar andere kunstenaars voorbij. Televisiekijken is een van de belangrijkste vrijetijdsactiviteiten uit de geschiedenis. Daarom koos ik voor een tv-aflevering als format.”

Never Touch the Ground
Video still
4K video, colour, sound, 11’26’’
Ⓒ Priscila Fernandes, 2020
Met steun van CBK Rotterdam and MAAT Museum.

Spanningsveld

“Ook mijn Labour Series gaat over vrije tijd. Hiervoor fotografeerde ik mezelf terwijl ik activiteiten doe om te kunnen schilderen. Zwemmen, skiën, skaten, noem maar op.

In één werk lig ik te zonnen in een atelier vol met doeken van kleurstof die bestand is tegen licht en hitte. Dat klinkt ontspannend, maar was best zwaar. Het was warm en de UV-straling was sterk. Dat spanningsveld tussen ontspanning en hard werken komt in veel van mijn werk aan bod.”

‘Ik experimenteer veel.’

Werkwijze en inspiratie

“Aan mijn werken gaat een lang proces vooraf. Ik begin meestal met onderzoek. Zo bezocht ik als voorbereiding op mijn tv-aflevering archieven en las ik boeken over vrijetijdwetenschappen en kunstgeschiedenis.

Verder zijn televisieseries voor kinderen een inspiratiebron. Ik kijk vaak naar Het Klokhuis om Nederlands te leren. Een fantastische serie, die ingewikkelde onderwerpen luchtig uitlegt. Zo kwam ik op het idee om pratende handpoppen in mijn tv-serie te verwerken.

Tot slot experimenteer ik veel. Ik probeer van alles uit door te schetsen, tekenen en scripts te herschrijven. Langzamerhand kom ik zo tot een goed eindresultaat.”

Happier than a Seagull with a French Fry
C-Print, 137 x 110 cm
Ⓒ Priscila Fernandes, 2020
Met steun van het Prins Bernhard Cultuurfonds en Hotel Maria Kapel.

‘Ik ben benieuwd of bezoekers ook worstelen met ontspannen.’

Ontwikkeling als kunstenaar

“In de loop der jaren is mijn handschrift speelser en assertiever geworden, denk ik. Daar hebben mijn opleidingen een grote rol in gehad. Mijn eerste opleiding in Portugal was heel traditioneel. Ik studeerde beeldhouwen, waarbij de focus vooral op techniek lag.

Later volgde ik een opleiding Fine Art aan de National College of Art and Design in Dublin. Die was compleet tegenovergesteld; ik kreeg alle ruimte om zelf te experimenteren. Tijdens mijn master aan het Piet Zwart Instituut in Rotterdam werd ik juist gemotiveerd om autonoom te denken. En de rol van kunst in de samenleving te onderzoeken. Een geweldige opleiding, met inspirerende docenten en klasgenoten.”

Feedback ophalen van bezoekers

“Mijn werk is te zien in de stand van Division of Labour. De eigenaar van de galerie, Nathaniel Pitt, zond mijn werk in voor de NN Art Award. Als ik de award win, gebruik ik het geld voor de volgende afleveringen van mijn tv-format. Ik heb er al vier uitgeschreven.

Mijn nominatie zie ik vooral als kans om feedback van bezoekers te krijgen. Wat voelen en denken zij bij mijn werk? Ervaren zij dezelfde worstelingen? Vinden zij het ook moeilijk om te ontspannen in een wereld die steeds meer draait om productiviteit? Ik ben benieuwd.”

Stem op Priscila Fernandes

NN voor kunst en cultuur

NN Group, waar Nationale-Nederlanden onder valt, is sinds 2017 partner van Art Rotterdam. Zo helpen we talentvolle kunstenaars verder in hun carrière. Dit jaar reiken we voor de vijfde keer de NN Art Award uit: een stimuleringsprijs van € 10.000,- voor talentvolle kunstenaars. Naast Priscila Fernandes, zijn ook Erik Mattijssen, Lilian Kreutzberger en Claudia Martínez Garay genomineerd. Daarnaast reiken we de NN Art Award Public Choice uit: een publieksprijs van € 5.000,-. Stemmen kan online tot en met 4 juli.

Meer over NN Art Award Public Choice