Ga direct naar inhoud

Thuis sporten in je eigen home gym

Dit artikel gaat over Aangenaam wonen binnen Wonen

Altijd al thuis willen sporten, maar weet je niet waar je moet beginnen? Maak kennis met Eva. Zij sport thuis kan je er van alles over vertellen. Van het kiezen van de juiste spullen tot het bedenken van sportoefeningen die je gemakkelijk thuis doet. Laat je inspireren door Eva en ga ook thuis aan de slag!

Dit is Eva

Een drukke baan én een eigen bedrijf. Je zou zeggen dat regelmatig sporten er dan nog wel eens bij in kan schieten. Toch lukt het Eva prima om drie à vier keer per week tijd te maken voor een training. Het sporten is onderdeel van de gezonde levensstijl die zij nastreeft. “Ik zit lekkerder in mijn vel als ik gezond eet en veel in beweging ben.”

Waarom koos je voor een home gym?

“Mijn broers hadden een fitnessapparaat bij mijn ouders staan. Toen zij allebei uit huis waren, stond het apparaat een beetje te verstoffen. Ik ging meestal naar de sportschool, maar voelde mij daar niet altijd op mijn gemak. Sporten is voor mij iets wat ik het liefst alleen doe, niet omringd met vreemde mensen. Ik besloot om bij mijn ouders thuis te gaan sporten. De trainingsapparatuur heb ik inmiddels wat uitgebreid.”

“Wat ik vooral fijn vind aan thuis sporten is dat je geen rekening hoeft te houden met andere mensen. Geen make-up op, oude sportkleding aan, geen ‘wachtrij’ voor de populaire apparaten. Je kunt in je eigen tempo trainen en dat vind ik heerlijk!”

Thuiswerken

Soms is het gewoon fijner om thuis te blijven. Af en toe een dagje thuiswerken kan bijvoorbeeld heel productief zijn. Ontdek er alles over in het artikel 6 tips voor thuiswerken.

Stel dat ik ook thuis wil sporten, waar begin ik?

“Je kunt het zo groot of klein aanpakken als je zelf wilt. Een home gym klinkt misschien als iets heel ingrijpends, maar met wat fitnessattributen en een paar meter ruimte in de slaap- of woonkamer kom je al een heel eind. Ik had een extra kamer over thuis, dus heb daar mijn home gym van gemaakt.”

“Met een yogamatje, wat dumbbells en een paar elastieken weerstandsbanden heb je de basics in huis. Voor een cardiotraining is touwtjespringen erg effectief. Zelf train ik graag met een kettlebell. Hiermee kun je een aantal oefeningen doen en verschillende spiergroepen trainen. Dat vind ik erg handig. Ik heb ook een fitnessbank, om bijvoorbeeld tricep dips op te doen. Hierbij train je de achterkant van je armen, door je lichaam omhoog en omlaag te drukken. Maar voor deze oefening zou je ook prima een stoel of de rand van het bed kunnen gebruiken.”

Inboedelverzekering

Met de Nationale-Nederlanden Inboedelverzekering ben je verzekerd voor schade aan je spullen in huis. Zo kun je zorgeloos genieten van je eigen home gym.

Bereken je premie

Schade aan je spullen

Is er iets kapotgegaan aan de spullen in jouw home gym? Je spullen thuis verzeker je eenvoudig met de Inboedelverzekering van Nationale-Nederlanden. Hier kun je 24/7 schade melden.

Eva’s home gym tips

  • Begin met een yogamatje, een setje dumbells en weerstandsbanden
  • Zorg voor extra motivatie van je favoriete muziek
  • Investeer in een kettlebell, om effectief mee te trainen
  • Check af en toe of je spullen toe zijn aan vervanging, en doe dit op tijd
  • Gebruik een stoel of de rand van het bed in plaats van een fitnessbank
Met een matje, wat dumbbells en een paar weerstandsbanden heb je de basics in huis

Hoe ga je effectief aan de slag in je eigen home gym?

“Ik vind het fijn om vooraf te weten wat voor training ik ga doen. Als ik ‘zomaar’ mijn sportruimte instap, dan raak ik snel afgeleid. Daarom stel ik vooraf een trainingsschema op. Dit hoef geen uitgebreid plan te zijn, maar het geeft een beetje aan welke oefeningen ik ga doen en hoe vaak ik die uitvoer.”

“Ik begin altijd met een goede warming-up. Mijn beenspieren warm ik op door oefeningen met een weerstandsband te doen. Je kunt ook een warming up doen door met weinig of geen gewicht squats te doen.”

“De kettlebell swing vind ik een effectieve oefening, omdat je hiermee je armen en benen gelijktijdig traint. Je kunt je armen natuurlijk ook afzonderlijk trainen. Bijvoorbeeld door (op je knieën) op te drukken of tricep dips te doen aan de rand van het bed. Goede oefeningen voor mijn benen vind ik squats en lunges. Dit is wat voor mij werkt, maar het kan voor iedereen verschillend zijn. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je een oefening doet die je leuk vindt en die je goed kunt uitvoeren.”

Makkelijk en gezond bewegen

Beweging is goed voor je gezondheid, daar is geen twijfel over mogelijk. Voor een volwassene geldt een gezondheidsnorm van zo’n 2,5 uur beweging per week. In het artikel Makkelijk en gezond bewegen lees je alles over beweging en motiverende tips voor een actieve levensstijl.


Wil je meer weten?

Je thuis voelen in je huis

Een woning brengt verantwoordelijkheden met zich mee, of je nou met de buren of de VvE iets wil regelen. Daar kun je soms wel wat hulp bij gebruiken om je zaken goed te regelen. Misschien wil je aanpassingen doen aan je woning? Denk aan achterstallig onderhoud, een verbouwing of verbetering aan je huis. Dan is het goed om te kijken wat je daaraan kunt doen.

Wij denken graag met je mee wat er mogelijk is om jouw woonomgeving zo goed mogelijk bij je behoeften te laten aansluiten.

Maak van je huis jouw thuis