Ga direct naar inhoud

Compensatie variabele rente

Heb je een doorlopend krediet met variabele rente afgesloten bij Nationale-Nederlanden, Delta Lloyd of OHRA? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor een compensatie. Nationale-Nederlanden gaat klanten compenseren bij wie de rente niet voldoende de marktrente heeft gevolgd. We zijn nu bezig met de uitwerking van de regeling en verwachten de details in de tweede helft van 2022 bekend te maken. Op deze pagina vind je meer informatie.


Waarom gaat Nationale-Nederlanden klanten compenseren?

Het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening) heeft de afgelopen periode uitspraken gedaan over leningen van andere aanbieders met een variabele rente. Een variabele rente betekent dat de rente niet vast staat en tijdens de looptijd van de lening kan wijzigen. Het Kifid vindt dat als in de voorwaarden niet duidelijk staat wanneer een bank de rente mag wijzigen, de klant mag verwachten dat de variabele rente de gemiddelde marktrente volgt.

Naar aanleiding van de uitspraken van het Kifid is Nationale-Nederlanden een onderzoek gestart. Hieruit is gebleken dat de variabele rente van het doorlopend krediet niet in alle gevallen voldoende heeft meebewogen met de gemiddelde marktrente. Daarom gaan we klanten compenseren die hierdoor te veel rente hebben betaald.

Voor welke producten geldt de compensatieregeling?

De producten van Nationale-Nederlanden Bank en haar rechtsvoorgangers die onder de regeling vallen zijn:

  • Nationale-Nederlanden Doorlopend Krediet
  • Delta Lloyd Doorlopend Krediet
  • OHRA Doorlopend Krediet
  • NNFD Doorlopend Krediet

Wie komt in aanmerking?

We gaan klanten met een doorlopend krediet compenseren bij wie de variabele rente niet voldoende heeft meebewogen met de gemiddelde marktrente. Dit geldt voor zowel huidige klanten als voor klanten van wie het contract al is beëindigd. Uit ons onderzoek blijkt dat het om een deel van de klanten gaat.

In tweede helft 2022 meer bekend over de regeling

We zijn op dit moment bezig met de uitwerking van regeling. We verwachten in de tweede helft van 2022 de details van de compensatieregeling bekend te maken. Vervolgens sturen we alle huidige klanten die hiervoor in aanmerking komen een brief. Klanten van wie het contract al is beëindigd, krijgen de mogelijkheid om zich aan te melden.

Als we meer informatie hebben, dan laten we dat hier weten. Houd daarom deze pagina in de gaten voor updates.

Veelgestelde vragen

Geldt de compensatie voor alle NN-klanten met een doorlopend krediet?

Nee, de compensatieregeling geldt alleen voor klanten met een doorlopend krediet bij wie de variabele rente niet volledig de ontwikkeling van de marktrente heeft gevolgd. Dit was het geval bij een deel van de klanten.

Geldt de compensatie ook voor mijn persoonlijke lening?

Bij een persoonlijke lening staat de rente vast gedurende een periode en zodoende weet de klant wat hij kan verwachten van de rente gedurende de looptijd. De persoonlijke lening valt daarom niet onder de compensatieregeling.

Waar en wanneer kan ik mij aanmelden?

Het is op dit moment nog niet mogelijk om je aan te melden. Wij verwachten dat dit kan zodra wij de details van de compensatieregeling bekend maken (naar verwachting in de tweede helft van 2022). Op deze site plaatsen we alle relevante informatie. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn, dan publiceren wij dat ook hier.