Ga direct naar: inhoud

Hulp bij betalingsproblemen

Kunt u uw hypotheek niet betalen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We begrijpen dat dit lastig is. Maar u hoeft uw betalingsprobleem niet alleen op te lossen. Hoe eerder u om hulp vraagt, hoe beter wij u kunnen helpen.

Uw hypotheek (tijdelijk) niet meer kunnen betalen

Soms zit het financieel even tegen. Het kan daardoor gebeuren dat u moeite heeft om de maandtermijn van uw hypotheek op tijd te betalen. Het is belangrijk dat u het gemiste hypotheekbedrag – als u weer voldoende financiële ruimte heeft – zo snel mogelijk betaalt. U voorkomt hiermee dat de achterstand verder oploopt.

Wat u van ons kunt verwachten

Als het niet is gelukt om een hypotheekbedrag te incasseren, ontvangt u van ons een e-mail of een brief. Hierin leest u hoe u het openstaande bedrag alsnog kunt voldoen:

  • iDEAL
    Log in op mijn.nn, uw persoonlijke omgeving op nn.nl. Ga naar ‘Mijn betalingsoverzicht’. Hier staat een iDEAL-betaallink voor u klaar, waarmee u het gemiste hypotheekbedrag in de internetbankieromgeving van uw eigen bank kunt betalen. iDEAL is veilig en gemakkelijk, alle betaalgegevens zijn al voor u ingevuld en u ziet direct of de betaling is geslaagd. Heeft u een e-mail ontvangen? Dan kunt u het gemiste hypotheekbedrag ook via de betaallink in de e-mail overmaken.
  • Zelf overmaken
    Maak het gemiste hypotheekbedrag over naar bankrekeningnummer NL72 INGB 0000 1577 07 ten name van Nationale-Nederlanden. Vergeet niet het betalingskenmerk te vermelden. Dit is persoonsgebonden en kunt u bij ons opvragen. Zonder uw betalingskenmerk kunnen wij uw betaling niet verwerken.

Daarnaast proberen wij in sommige gevallen het gemiste hypotheekbedrag opnieuw van de rekening af te schrijven. Als wij dit doen, ontvangt u van te voren altijd een bericht.

Lukt het niet om het openstaande bedrag te voldoen? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 010 513 00 96. Mogelijk kunnen we een betalingsregeling treffen, zodat u het bedrag gespreid kunt betalen.

Is uw hypotheek onbetaalbaar geworden?

Kunt u uw hypotheek niet meer betalen omdat uw inkomsten zijn gedaald of uw uitgaven flink gestegen? Bijvoorbeeld omdat u geen werk meer heeft of bent gescheiden. Of heeft u daarnaast andere schulden en weet u niet hoe u de achterstanden kunt inlopen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op via telefoonnummer 010 513 00 95.

Samen zoeken naar een oplossing

Wij gaan graag in gesprek met u over uw persoonlijke situatie. Op basis van uw inkomsten en uitgaven bekijken we samen met u welke oplossing het beste bij u past. Want ook als het financieel tegenzit, staan wij voor u klaar!

Wat u nog meer moet weten

Als we niet op tijd met u in contact (kunnen) komen en uw betalingsachterstand blijft oplopen, dan kan het zover komen dat wij een boeterente in rekening brengen. Deze is gelijk aan de wettelijke rente en is op dit moment 0,083% per 15 dagen en wordt over het openstaande hypotheekbedrag berekend. Het kan helaas zover komen dat u uw woning gedwongen moet verkopen. Samen met u doen we er alles aan om dit te voorkomen.

Wat kunt u zelf doen

Als u een betalingsachterstand heeft of u verwacht mogelijke betalingsproblemen, dan zijn er een aantal mogelijkheden die u zelf kunt onderzoeken om uw situatie in kaart te brengen en/of te verbeteren.

Nibud

Heeft u voldoende inzicht in uw inkomsten en uitgaven? Weet u wat er maandelijks binnenkomt en uitgaat? Op de website van het Nibud (Nationaal instituut voor Budgetvoorlichting) vindt u informatie over hoe u uw financiën in kaart kunt brengen en tips over besparingen.

Belastingdienst

Als uw persoonlijke situatie wijzigt, komt u mogelijk in aanmerking voor toeslagen, zoals zorgtoeslag. Of misschien komt u in een lagere belastingschijf terecht door de daling van uw inkomen. Op de website van de belastingdienst vindt u informatie over wat de wijziging van uw persoonlijke situatie voor u kan betekenen.

Gemeente

Bij veel gemeenten kunt u een 'woonkostentoeslag' aanvragen. Dit is een bijdrage in de woonlasten. Hoeveel woonkostentoeslag u ontvangt is onder andere afhankelijk van de hoogte van uw hypotheek en uw inkomen. Meer informatie over de woonkostentoeslag kunt u vinden op de website van uw gemeente.

Werkgever

Uw werkgever kan u helpen bij het treffen van een betalingsregeling. U kunt bijvoorbeeld afspreken om een deel van uw salaris rechtstreeks naar Nationale-Nederlanden over te laten maken, zodat uw hypotheek tijdig wordt betaald en/of betalingsachterstand kan worden ingelopen.

Nationale-Nederlanden

Wij willen u zo goed mogelijk helpen bij (het voorkomen van) een betalingsachterstand. Neem daarom contact met ons op als u de hypotheeklasten (tijdelijk) niet meer kunt dragen. Samen met u zoeken wij dan naar een oplossing. De eerste stap naar een mogelijke oplossing is het in kaart brengen van uw financiële situatie.


Historisch lage hypotheekrente

Profiteer van de historisch lage hypotheekrente.

Bekijk de actuele hypotheekrente