Ga direct naar inhoud

Betaalpauze: hulp bij betalingsproblemen

Kunt u uw hypotheek niet betalen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We begrijpen dat dit lastig is. Maar u hoeft uw betalingsprobleem niet alleen op te lossen. Hoe eerder u om hulp vraagt, hoe beter wij u kunnen helpen.

De Betaalpauze op maat voor uw hypotheek

De maatregelen die de regering heeft genomen om de verspreiding van het coronavirus onder controle te krijgen, hebben gevolgen voor onze economie. Heeft of verwacht u problemen met het betalen van uw hypotheek? Nationale-Nederlanden biedt de Betaalpauze. U kunt het betalen van de maandlasten van uw hypotheek dan tijdelijk uitstellen. Dat kan voor een periode van drie maanden zijn, maar ook korter of langer. Wilt u hier meer over weten? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 010 513 00 95. Samen met u kijken we naar de mogelijkheden en stellen we een oplossing op maat op.

De Betaalpauze op maat geldt natuurlijk ook als u een hypotheek van het Hypotheekfonds voor Overheidspersoneel (HvO) heeft.

Bent u ondernemer?

Heeft u te maken met minder inkomsten vanwege het coronavirus en bent u ondernemer? Lees meer informatie op Het coronavirus: Maatregelen en tips voor ondernemers.

Veelgestelde vragen

Kan ik door de gevolgen van het coronavirus mijn hypotheek tijdelijk stopzetten?

Als u denkt dat u uw hypotheek niet meer kunt betalen, bieden we u de Betaalpauze op maat. Hierbij hoeft u de maandlasten van uw hypotheek tijdelijk niet te betalen. De termijn stemmen we samen met u af op uw persoonlijke situatie. Wilt u hier meer over weten? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 010 513 00 95.

Wat houdt de Betaalpauze op maat voor mijn hypotheek in?

Met de Betaalpauze op maat hoeft u tijdelijk geen rente en aflossing te betalen. Wilt u hier meer over weten? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 010 513 00 95.

Per wanneer gaat de Betaalpauze in?

Als u in aanmerking komt voor de Betaalpauze gaat deze direct in. U ontvangt na ons telefonisch contact direct een bevestiging per e-mail van de Betaalpauze en de gemaakte afspraken. We vragen u om een aantal gegevens te sturen, waarmee we de Betaalpauze verder op uw persoonlijke situatie afstemmen. Het kan (1 tot 2 weken) duren voordat u deze tweede e-mail ontvangt. U hoeft hierover geen contact op te nemen, de Betaalpauze loopt vanaf het moment dat we telefonisch hebben besproken.

Wat kan ik zelf doen om mijn hypotheeklasten te kunnen blijven betalen?

Misschien heeft u andere mogelijkheden om tijdelijk uw hypotheek te betalen. Bijvoorbeeld door aanspraak te maken op een regeling van de overheid. Of door terug te vallen op uw spaargeld of het inkomen van uw partner.

Zijn er kosten verbonden aan de Betaalpauze?

Het bedrag dat openstaat aan het einde van de Betaalpauze, betaalt u daarna terug. Hierover maken we afspraken die passen bij de financiële situatie op dat moment. Er zijn verder geen extra kosten verbonden aan de Betaalpauze.

Behoud ik hypotheekrenteaftrek tijdens en na de Betaalpauze?

Om in aanmerking te blijven komen voor hypotheekrenteaftrek moeten de gemiste termijnen voor 31 december 2021 weer zijn terugbetaald. Kijk voor meer informatie op de site van de Belastingdienst. Mocht dit niet lukken, dan bekijken onze specialisten samen met u naar klantvriendelijke én fiscaalvriendelijke alternatieven om de achterstand weer in te lopen. Met een betalingsregeling op maat voorkomt u dat de mogelijkheden tot hypotheekrenteaftrek vervallen als gevolg van de Betaalpauze en terugbetalingstermijn daarna.

De Betaalpauze is voor drie maanden. Wat gebeurt er als ik daarna nog steeds niet kan betalen?

Als u na de Betaalpauze uw hypotheeklasten nog steeds niet kunt betalen, bekijken we samen met u wat op dat moment de best passende oplossing is. We hebben net als u nog geen zicht op hoelang deze situatie gaat duren. Daarom blijven we graag met u in gesprek. Zo volgen we de ontwikkelingen samen en kunnen we maatwerk blijven bieden.

Wordt de Betaalpauze gemeld bij het Bureau Krediet Registratie (BKR)?

Duurt de Betaalpauze drie maanden of korter? Dan volgt geen melding bij het BKR.

Als een regeling zoals de Betaalpauze langer duurt dan drie maanden, moeten we deze met een Code 5-notering melden bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Een Code 5-notering houdt in dat er een preventieve betalingsregeling is getroffen. Betaalt u uw maandtermijnen weer volledig? Dan wordt de code weer verwijderd. Voordat we een melding doen bij het BKR informeren we u. Meer informatie vindt u op de site van het BKR.

Als ik straks weer voldoende inkomen heb, hoe verloopt dan het terugbetalen van het openstaande bedrag?

Ook over het terugbetalen maken we afspraken op maat. Uiterlijk twee weken voor het einde van de Betaalpauze nemen we contact met u op. Dan bekijken we hoe u de uitgestelde termijnen kunt terugbetalen op een manier die past bij de financiële situatie op dat moment.

Ik heb een Spaar Hypotheek / Bank Spaar Hypotheek / Beleggen Hypotheek. Kan ik ook gebruikmaken van de Betaalpauze?

De Betaalpauze kan (grote) fiscale nadelen met zich meebrengen bij de hypotheekvormen
Spaar Hypotheek, Bank Spaar Hypotheek en Beleggen Hypotheek. De premie voor de gekoppelde spaar- of beleggingsrekening waarmee u op termijn uw hypotheek aflost, moet u namelijk wel blijven betalen. Lukt dit echt niet? Neemt u dan contact op met onze specialisten om naar een oplossing te zoeken.

Moet ik mijn huis verkopen als ik geen Betaalpauze krijg en mijn hypotheek niet kan betalen?

We willen graag dat u in uw woning kunt blijven wonen. En dat laten we niet bij mooie woorden. We hebben veel ervaring in het helpen van onze klanten in financieel moeilijke tijden. Er is daarbij meer mogelijk dan u misschien denkt. We hebben een uitgebreid pakket aan oplossingen én preventieve maatregelen. Het belangrijkste is dat we snel met elkaar in contact komen als u financiële problemen heeft of verwacht. Hoe eerder we in gesprek komen, hoe groter de kans op succesvolle oplossingen.

Kan ik een deel van de hypotheek zelf betalen tijdens de Betaalpauze?

Bent u in staat om een deel van de hypotheek te betalen? Dat kan. Het is mogelijk om tijdens de Betaalpauze gedeelte van de hypotheektermijn te blijven betalen. Op die manier loopt het bedrag dat u na de Betaalpauze moet terugbetalen minder snel op en kunt u het openstaande bedrag snel(ler) weer inlossen.

Uw hypotheek (tijdelijk) door een andere reden niet meer kunnen betalen

Soms zit het financieel even tegen. Het kan daardoor gebeuren dat u moeite heeft om de maandtermijn van uw hypotheek op tijd te betalen. Het is belangrijk dat u het gemiste hypotheekbedrag – als u weer voldoende financiële ruimte heeft – zo snel mogelijk betaalt. U voorkomt hiermee dat de achterstand verder oploopt.

Wat u van ons kunt verwachten

Als het niet is gelukt om een hypotheekbedrag te incasseren, ontvangt u van ons een e-mail of een brief. Hierin leest u hoe u het openstaande bedrag alsnog kunt voldoen:

  • iDEAL
    Log in op mijn.nn, uw persoonlijke omgeving op nn.nl. Ga naar ‘Mijn betalingsoverzicht’. Hier staat een iDEAL-betaallink voor u klaar, waarmee u het gemiste hypotheekbedrag in de internetbankieromgeving van uw eigen bank kunt betalen. iDEAL is veilig en gemakkelijk, alle betaalgegevens zijn al voor u ingevuld en u ziet direct of de betaling is geslaagd. Heeft u een e-mail ontvangen? Dan kunt u het gemiste hypotheekbedrag ook via de betaallink in de e-mail overmaken.
  • Zelf overmaken
    Maak het gemiste hypotheekbedrag over naar bankrekeningnummer NL72 INGB 0000 1577 07 ten name van Nationale-Nederlanden. Vergeet niet het betalingskenmerk te vermelden. Dit is persoonsgebonden en kunt u bij ons opvragen. Zonder uw betalingskenmerk kunnen wij uw betaling niet verwerken.

Daarnaast proberen wij in sommige gevallen het gemiste hypotheekbedrag opnieuw van de rekening af te schrijven. Als wij dit doen, ontvangt u van te voren altijd een bericht.

Lukt het niet om het openstaande bedrag te voldoen? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 010 513 00 95. Mogelijk kunnen we een betalingsregeling treffen, zodat u het bedrag gespreid kunt betalen.

Is uw hypotheek onbetaalbaar geworden?

Kunt u uw hypotheek niet meer betalen omdat uw inkomsten zijn gedaald of uw uitgaven flink gestegen? Bijvoorbeeld omdat u geen werk meer heeft of bent gescheiden. Of heeft u daarnaast andere schulden en weet u niet hoe u de achterstanden kunt inlopen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op via telefoonnummer 010 513 00 95.

Samen zoeken naar een oplossing

Wij gaan graag in gesprek met u over uw persoonlijke situatie. Dit kan bij u thuis, bij ons op kantoor of telefonisch. Op basis van uw inkomsten en uitgaven bekijken we samen met u welke oplossing het beste bij u past. Want ook als het financieel tegenzit, staan wij voor u klaar!

Wat u nog meer moet weten

Als we niet op tijd met u in contact (kunnen) komen en uw betalingsachterstand blijft oplopen, dan kan het zover komen dat u uw woning gedwongen moet verkopen. Samen met u doen we er alles aan om dit te voorkomen.

Wat kunt u zelf doen

Als u een betalingsachterstand heeft of u verwacht mogelijke betalingsproblemen, dan zijn er een aantal mogelijkheden die u zelf kunt onderzoeken om uw situatie in kaart te brengen en/of te verbeteren.

Nibud

Heeft u voldoende inzicht in uw inkomsten en uitgaven? Weet u wat er maandelijks binnenkomt en uitgaat? Op de website van het Nibud (Nationaal instituut voor Budgetvoorlichting) vindt u informatie over hoe u uw financiën in kaart kunt brengen en tips over besparingen.

Belastingdienst

Als uw persoonlijke situatie wijzigt, komt u mogelijk in aanmerking voor toeslagen, zoals zorgtoeslag. Of misschien komt u in een lagere belastingschijf terecht door de daling van uw inkomen. Op de website van de belastingdienst vindt u informatie over wat de wijziging van uw persoonlijke situatie voor u kan betekenen.

Gemeente

Bij veel gemeenten kunt u een 'woonkostentoeslag' aanvragen. Dit is een bijdrage in de woonlasten. Hoeveel woonkostentoeslag u ontvangt is onder andere afhankelijk van de hoogte van uw hypotheek en uw inkomen. Meer informatie over de woonkostentoeslag kunt u vinden op de website van uw gemeente.

Werkgever

Uw werkgever kan u helpen bij het treffen van een betalingsregeling. U kunt bijvoorbeeld afspreken om een deel van uw salaris rechtstreeks naar Nationale-Nederlanden over te laten maken, zodat uw hypotheek tijdig wordt betaald en/of betalingsachterstand kan worden ingelopen.

Nationale-Nederlanden

Wij willen u zo goed mogelijk helpen bij (het voorkomen van) een betalingsachterstand. Neem daarom contact met ons op als u de hypotheeklasten (tijdelijk) niet meer kunt dragen. Samen met u zoeken wij dan naar een oplossing. De eerste stap naar een mogelijke oplossing is het in kaart brengen van uw financiële situatie.


Historisch lage hypotheekrente

Profiteer van de historisch lage hypotheekrente.

Bekijk de actuele hypotheekrente