Ga direct naar inhoud

Betaalpauze: hulp bij betalingsproblemen

Kun je de hypotheek niet betalen? Bijvoorbeeld door de tweede coronagolf en de nieuwe maatregelen die de regering heeft genomen om de verspreiding van het virus weer onder controle te krijgen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We begrijpen dat dit lastig is. Maar je hoeft je betalingsprobleem niet alleen op te lossen. Hoe eerder je om hulp vraagt, hoe beter wij je kunnen helpen. Ook als je door corona al eerder in de problemen bent geraakt.

De Betaalpauze op maat voor je hypotheek

De nieuwe maatregelen die de regering heeft genomen om de verspreiding van het coronavirus onder controle te krijgen, hebben gevolgen voor onze economie. Heb of verwacht je problemen met het betalen van je hypotheek? Nationale-Nederlanden biedt de Betaalpauze. Je kunt het betalen van de maandlasten van je hypotheek dan tijdelijk uitstellen. Dat kan voor een periode van drie maanden zijn, maar ook korter of langer. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 010 513 00 95. Samen kijken we naar de mogelijkheden en stellen we een oplossing op maat op.

De Betaalpauze op maat geldt natuurlijk ook als je een hypotheek van het Hypotheekfonds voor Overheidspersoneel (HvO) hebt.

Ben je ondernemer?

Heb je te maken met minder inkomsten vanwege het aanhoudende coronavirus en ben je ondernemer? Lees meer informatie op Het coronavirus: Maatregelen en tips voor ondernemers.

Veelgestelde vragen

Kan ik door de gevolgen van het coronavirus mijn hypotheek tijdelijk stopzetten?

Als je denkt dat je de hypotheek niet meer kunt betalen, bieden we je de Betaalpauze op maat. Hierbij hoef je de maandlasten van je hypotheek tijdelijk niet te betalen. De termijn stemmen we samen met je af op jouw persoonlijke situatie. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 010 513 00 95.

Wat houdt de Betaalpauze op maat voor mijn hypotheek in?

Met de Betaalpauze op maat hoef je tijdelijk geen rente en aflossing te betalen. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 010 513 00 95.

Per wanneer gaat de Betaalpauze in?

Als je in aanmerking komt voor de Betaalpauze gaat deze direct in. Je ontvangt na ons telefonisch contact direct een bevestiging per e-mail van de Betaalpauze en de gemaakte afspraken. We vragen je om een aantal gegevens te sturen, waarmee we de Betaalpauze verder op jouw persoonlijke situatie afstemmen. Het kan 1 tot 2 weken duren voordat je deze tweede e-mail ontvangt. Je hoeft hierover geen contact op te nemen, de Betaalpauze loopt vanaf het moment dat we dit telefonisch hebben besproken.

Wat kan ik zelf doen om mijn hypotheeklasten te kunnen blijven betalen?

Misschien heb je andere mogelijkheden om tijdelijk je hypotheek te betalen. Bijvoorbeeld door aanspraak te maken op een regeling van de overheid. Of door terug te vallen op je spaargeld of het inkomen van je partner.

Zijn er kosten verbonden aan de Betaalpauze?

Het bedrag dat openstaat aan het einde van de Betaalpauze, betaal je daarna terug. Hierover maken we afspraken die passen bij de financiële situatie op dat moment. Er zijn verder geen extra kosten verbonden aan de Betaalpauze.

Behoud ik hypotheekrenteaftrek tijdens en na de Betaalpauze?

Om in aanmerking te blijven komen voor hypotheekrenteaftrek moeten de gemiste termijnen voor 31 december 2021 weer zijn terugbetaald. Kijk voor meer informatie op de site van de Belastingdienst. Mocht dit niet lukken, dan bekijken onze specialisten samen met jou naar klantvriendelijke én fiscaalvriendelijke alternatieven om de achterstand weer in te lopen. Met een betalingsregeling op maat voorkom je dat de mogelijkheden tot hypotheekrenteaftrek vervallen als gevolg van de Betaalpauze en terugbetalingstermijn daarna.

De Betaalpauze is voor drie maanden. Wat gebeurt er als ik daarna nog steeds niet kan betalen?

Als je na de Betaalpauze je hypotheeklasten nog steeds niet kunt betalen, bekijken we samen wat op dat moment de best passende oplossing is. We hebben, net als jij zelf, nog geen zicht op hoelang deze situatie gaat duren. Daarom blijven we graag met je in gesprek. Zo volgen we de ontwikkelingen samen en kunnen we maatwerk blijven bieden.

Wordt de Betaalpauze gemeld bij het Bureau Krediet Registratie (BKR)?

Duurt de Betaalpauze drie maanden of korter? Dan volgt geen melding bij het BKR.

Als een regeling zoals de Betaalpauze langer duurt dan drie maanden, moeten we deze met een Code 5-notering melden bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Een Code 5-notering houdt in dat er een preventieve betalingsregeling is getroffen. Betaal je jouw maandtermijnen weer volledig? Dan wordt de code weer verwijderd. Voordat we een melding doen bij het BKR informeren we je. Meer informatie vind je op de site van het BKR.

Als ik straks weer voldoende inkomen heb, hoe verloopt dan het terugbetalen van het openstaande bedrag?

Ook over het terugbetalen maken we afspraken op maat. Uiterlijk twee weken voor het einde van de Betaalpauze nemen we contact met je op. Dan bekijken we hoe je de uitgestelde termijnen kunt terugbetalen op een manier die past bij de financiële situatie op dat moment.

Ik heb een spaarhypotheek / bankspaarhypotheek / beleggenhypotheek. Kan ik ook gebruikmaken van de Betaalpauze?

De Betaalpauze kan (grote) fiscale nadelen met zich meebrengen bij de hypotheekvormen
spaarhypotheek, bankspaarhypotheek en beleggenhypotheek. De premie voor de gekoppelde spaar- of beleggingsrekening waarmee je op termijn je hypotheek aflost, moet je namelijk wel blijven betalen. Lukt dit echt niet? Neem dan contact op met onze specialisten om naar een oplossing te zoeken.

Moet ik mijn huis verkopen als ik geen Betaalpauze krijg en mijn hypotheek niet kan betalen?

We willen graag dat je in je woning kunt blijven wonen. En dat laten we niet bij mooie woorden. We hebben veel ervaring in het helpen van onze klanten in financieel moeilijke tijden. Daarbij is meer mogelijk dan je misschien denkt. We hebben een uitgebreid pakket aan oplossingen én preventieve maatregelen. Het belangrijkste is dat we snel met elkaar in contact komen als je financiële problemen hebt of verwacht. Hoe eerder we in gesprek komen, hoe groter de kans op succesvolle oplossingen.

Kan ik een deel van de hypotheek zelf betalen tijdens de Betaalpauze?

Ben je in staat om een deel van de hypotheek te betalen? Dat kan. Het is mogelijk om tijdens de Betaalpauze een gedeelte van de hypotheektermijn te blijven betalen. Op die manier loopt het bedrag dat je na de Betaalpauze moet terugbetalen minder snel op en kun je het openstaande bedrag snel(ler) weer inlossen.

Je hypotheek (tijdelijk) door een andere reden niet meer kunnen betalen

Soms zit het financieel even tegen. Het kan daardoor gebeuren dat je moeite hebt om de maandtermijn van je hypotheek op tijd te betalen. Het is belangrijk dat je het gemiste hypotheekbedrag – als je weer voldoende financiële ruimte hebt – zo snel mogelijk betaalt. Je voorkomt hiermee dat de achterstand verder oploopt.

Wat je van ons kunt verwachten

Als het niet is gelukt om een hypotheekbedrag te incasseren, ontvang je van ons een e-mail of een brief. Hierin lees je hoe je het openstaande bedrag alsnog kunt voldoen:

  • iDEAL
    Log in op mijn.nn, je persoonlijke omgeving op nn.nl. Ga naar ‘Mijn betalingsoverzicht’. Hier staat een iDEAL-betaallink voor je klaar, waarmee je het gemiste hypotheekbedrag in de internetbankieromgeving van je eigen bank kunt betalen. iDEAL is veilig en gemakkelijk, alle betaalgegevens zijn al voor je ingevuld en je ziet direct of de betaling is geslaagd. Heb je een e-mail ontvangen? Dan kun je het gemiste hypotheekbedrag ook via de betaallink in de e-mail overmaken.
  • Zelf overmaken
    Maak het gemiste hypotheekbedrag over naar bankrekeningnummer NL72 INGB 0000 1577 07 ten name van Nationale-Nederlanden. Vergeet niet het betalingskenmerk te vermelden. Dit is persoonsgebonden en kun je bij ons opvragen. Zonder je betalingskenmerk kunnen wij je betaling niet verwerken.

Daarnaast proberen wij in sommige gevallen het gemiste hypotheekbedrag opnieuw van de rekening af te schrijven. Als wij dit doen, ontvang je van te voren altijd een bericht.

Lukt het niet om het openstaande bedrag te voldoen? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 010 513 00 95. Mogelijk kunnen we een betalingsregeling treffen, zodat je het bedrag gespreid kunt betalen.

Is je hypotheek onbetaalbaar geworden?

Kun je je hypotheek niet meer betalen omdat je inkomsten zijn gedaald of je uitgaven flink gestegen? Bijvoorbeeld omdat je geen werk meer hebt of bent gescheiden? Of heb je daarnaast andere schulden en weet je niet hoe je de achterstanden kunt inlopen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op via telefoonnummer 010 513 00 95.

Samen zoeken naar een oplossing

Wij gaan graag in gesprek met je over je persoonlijke situatie. Dit kan bij jou thuis, bij ons op kantoor of telefonisch. Op basis van je inkomsten en uitgaven bekijken we samen welke oplossing het beste bij je past. Want ook als het financieel tegenzit, staan wij voor je klaar.

Wil je weten of je 'geldfit' bent? Doe de test op Geldfit.nl en ontvang persoonlijk advies met tips waar je direct mee aan de slag kunt.

Wat kun je zelf doen

Heb je een betalingsachterstand of verwacht je mogelijke betalingsproblemen? Dan kun je een aantal mogelijkheden zelf onderzoeken om je situatie in kaart te brengen en/of te verbeteren.

Nibud

Heb je voldoende inzicht in je inkomsten en uitgaven? Weet je wat er maandelijks binnenkomt en uitgaat? Op de website van het Nibud (Nationaal instituut voor Budgetvoorlichting) vind je informatie over hoe je jouw financiën in kaart kunt brengen en tips over besparingen.

Belastingdienst

Als je persoonlijke situatie wijzigt, kom je mogelijk in aanmerking voor toeslagen, zoals zorgtoeslag. Of misschien kom je in een lagere belastingschijf terecht door de daling van je inkomen. Op de website van de belastingdienst vind je informatie over wat de wijziging van je persoonlijke situatie voor je kan betekenen.

Gemeente

Bij veel gemeenten kun je een 'woonkostentoeslag' aanvragen. Dit is een bijdrage in de woonlasten. Hoeveel woonkostentoeslag je ontvangt is onder andere afhankelijk van de hoogte van je hypotheek en je inkomen. Meer informatie over de woonkostentoeslag vind je op de website van je gemeente.

Werkgever

Je werkgever kan je helpen bij het treffen van een betalingsregeling. Je kunt bijvoorbeeld afspreken om een deel van je salaris rechtstreeks naar Nationale-Nederlanden over te laten maken, zodat je hypotheek tijdig wordt betaald en/of je betalingsachterstand kan worden ingelopen.

Nationale-Nederlanden

Wij willen je zo goed mogelijk helpen bij (het voorkomen van) een betalingsachterstand. Neem daarom contact met ons op als je de hypotheeklasten (tijdelijk) niet meer kunt dragen. Samen met jou zoeken wij dan naar een oplossing. De eerste stap naar een mogelijke oplossing is het in kaart brengen van je financiële situatie.