Ga direct naar inhoud

Het coronavirus en je schadeverzekering

Laatste update: 21 april 2022

Het coronavirus zorgt nog steeds voor onzekerheid. We snappen dat je vragen hebt over wat je verzekering voor je kan betekenen over een geplande reis of aankopen die je hebt gedaan.

Op deze pagina geven we je meer informatie over wat de gevolgen van het coronavirus zijn voor je Doorlopende Reis- en Annuleringsverzekering, Rechtsbijstandverzekering en Aansprakelijkheidsverzekering.

Het coronavirus en je reisverzekering

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken houdt alles rondom het coronavirus in de gaten. Kijk voor het meest actuele reisadvies in de Reisapp van het Ministerie van Buitenlandse Zaken of op hun website Nederland Wereldwijd.

Doorlopende Reisverzekering: Coronadekking uitgebreid vanaf 25 april 2022

Reis je naar een land dat vanwege het coronavirus de kleurcode oranje heeft? Dan ben je vanaf 25 april 2022 wél verzekerd voor medische kosten die je vanwege het coronavirus moet maken. En moet je op de vakantiebestemming onverwacht in quarantaine vanwege het coronavirus? Dan ben je ook verzekerd als er hierdoor extra reis- of verblijfskosten gemaakt worden. Dus net zoals bij de kleur groen en geel nu al het geval was. Voor kleurcode rood geldt deze verruiming van de dekking niet. Dit geldt voor de module Medische kosten.

Onderstaande vragen en antwoorden gelden ook voor klanten die voorheen een Delta Lloyd Doorlopende Reisverzekering (voorwaarden V 03.5.01 G) of een Reaal Reisverzekering (voorwaarden 03 115 18-02) hadden.

Meest gestelde vragen

Nederland heeft code rood gekregen. Kan ik nu mijn annuleringskosten vergoed krijgen?

Nee, de annuleringsverzekering biedt hier geen dekking voor. Wil je weten wat code rood voor jouw reis betekent, kijk in de Reisapp van het Ministerie van Buitenlandse Zaken of op hun website Nederland Wereldwijd. Of neem contact op met je reisorganisatie, vervoerder of accommodatie.

Ik heb mijn negatieve PCR test resultaat niet op tijd ontvangen en mag niet afreizen. Kan ik de kosten voor annuleren vergoed krijgen?

Nee, de Annuleringsverzekering biedt hier geen dekking voor.

Ik mag het land van bestemming niet in omdat Nederland voor dat land op 'oranje of rood' staat als gevolg van het coronavirus. Kan ik de kosten voor annuleren vergoed krijgen?

Nee, de Annuleringsverzekering biedt hier geen dekking voor. Neem contact op met je reisorganisatie of boot-, bus-, trein- of vliegtuigmaatschappij of accommodatie (bijvoorbeeld hotel en camping). Zij kunnen je reis annuleren of omboeken. In veel gevallen kan dit kosteloos. Je krijgt dan een voucher, een kosteloze omboeking naar een andere periode of geld terug aangeboden. Blijven er toch nog kosten over, dan zijn die voor eigen rekening.

Ik mag het land van bestemming niet in omdat ik geen geldige PCR test heb en / of uit een code rood land (als gevolg van het coronavirus) kom. Kan ik op grond van 'geen visum' annuleren?

Nee, dit is geen geldige annuleringsreden. Het weigeren of intrekken van een visum kan niet gelijk gesteld worden aan andere oorzaken van het niet verlenen van toegang zoals geen geldige PCR test of herkomst uit een code rood land.

Ik krijg geen visum voor het land van bestemming omdat Nederland voor dat land, als gevolg van het coronavirus, op 'oranje of rood' staat. Kan ik de kosten voor annuleren vergoed krijgen?

Nee, de annuleringsverzekering biedt hier geen dekking voor. In de polisvoorwaarden* staat dat je alleen kunt annuleren als je een visum nodig hebt om het land van bestemming in te komen en niet had kunnen verwachten dat je geen visum zou krijgen voor je reis of dat die zou worden ingetrokken. Het coronavirus en de gevolgen hiervan, zoals het gegeven dat Nederland als gevolg van het coronavirus op code rood is gegaan, is geen onvoorziene gebeurtenis meer. Daarom is hier geen dekking voor. Neem contact op met je reisorganisatie of boot-, bus-, trein- of vliegtuigmaatschappij of accommodatie (bijvoorbeeld hotel en camping). Zij kunnen je reis annuleren of omboeken. In veel gevallen kan dit kosteloos. Je krijgt dan een voucher, een kosteloze omboeking naar een andere periode of geld terug aangeboden. Blijven er toch nog kosten over, dan zijn die voor eigen rekening.

*Annulering, geen visum: artikel 3.13 voorwaarden Nationale-Nederlanden (PP 4100-04 en PP 4100-05); artikel 13 voorwaarden Delta Lloyd (DL V 03.5.01 G) of artikel 1.3 andere situaties voorwaarden Reaal (03 115 18 02).

Ik mag niet naar Nederland afreizen omdat ik geen geldig coronabewijs (een vaccinatiebewijs, een herstelbewijs of een negatief testbewijs) heb. Wat is er dan verzekerd?

Neem in alle gevallen eerst contact op met je reisorganisatie of boot-, bus-, trein- of vliegtuigmaatschappij of accommodatie (bijvoorbeeld hotel en camping). Zij kunnen je verblijf eventueel verlengen of een alternatieve verblijfplaats voor je zoeken. Mogelijk kan dit kosteloos.

Blijven er toch nog kosten over, bel in dat geval de NN alarmcentrale op +31 (0) 26 400 23 90.

Let op! Je hebt alleen dekking als:

  • Er op het moment van afreizen, als gevolg van het coronavirus, code groen, geel of oranje op je vakantiebestemming gold;
  • Je bij vertrek vanuit Nederland beschikte over een geldig coronabewijs, als dat voor aankomst in het land van bestemming noodzakelijk was;
  • Het medisch noodzakelijk is dat je langer in het buitenland verblijft, omdat je daar corona hebt opgelopen en / of omdat het resultaat van de voor de terugreis verplichte PCR-test (48 uur voor vertrek) of antigeentest (24 uur voor vertrek) positief uitvalt.

Voldoe je niet aan een of meer van bovenstaande voorwaarden? Dan heb je geen dekking en zijn de kosten voor eigen rekening. Eventuele boetes voor het niet hebben van een geldig coronabewijs of eventuele kosten om alsnog een geldig coronabewijs te verkrijgen zijn altijd voor eigen rekening.

Ik heb een bekeuring gekregen omdat ik geen geldig coronabewijs kon overleggen. Krijg ik deze kosten vergoed?
Nee, eventuele boetes voor het niet hebben van een geldig coronabewijs of eventuele kosten om alsnog een geldig coronabewijs te verkrijgen zijn niet gedekt op je Reis- en/of Annuleringsverzekering en geheel voor eigen rekening.
Ondanks het negatieve reisadvies, als gevolg van het coronavirus, van de Nederlandse regering ben ik toch afgereisd naar het buitenland. Voor de terugreis word ik alleen toegelaten tot Nederland met een negatieve PCR-test en/of sneltest. Zijn de kosten hiervan verzekerd?

Nee, je bent hier niet voor verzekerd. Dit zijn kosten voor preventie maatregelen, die je zelf moet betalen. Je had namelijk kunnen en moeten weten dat je met dit soort maatregelen en kosten te maken kan krijgen als je op reis gaat.

Toelichting

    • Deze kosten zijn niet onvoorzien. Als je nu op reis gaat naar een land waar een negatief reisadvies geldt, kan je verwachten dat je met corona gerelateerde (preventieve- en/of schade) kosten te maken krijgt;
    • Dit zijn geen gedekte medische kosten als gevolg van een ziekte of ongeval;
    • Dit zijn geen buitengewone kosten als gevolg van een verzekerde gebeurtenis.
Ik kan vanwege het coronavirus niet op reis. Mijn reisorganisatie biedt mij daarom een voucher of de mogelijkheid om mijn reis om te boeken. Dit wil ik niet. Kan ik mijn reis annuleren en de kosten op mijn Annuleringsverzekering verhalen?

Neem contact op met je reisorganisatie als je het niet eens bent met de geboden oplossing. Als je toch besluit je reis te annuleren, dan dekt je Annuleringsverzekering deze kosten niet. Een voucher of omboeking vertegenwoordigt namelijk de waarde van de reis die je geboekt hebt, waardoor je niet financieel benadeeld wordt.

Voor mijn vakantiebestemming geldt geen negatief reisadvies meer (code groen, geel of oranje als gevolg van het coronavirus), maar ik wil liever niet gaan vanwege het coronavirus. Ben ik verzekerd?

Als je zelf besluit je vakantie te annuleren terwijl er geen negatief reisadvies is, dan biedt je Annuleringsverzekering geen dekking voor de gemaakte kosten.

Ik heb een weekendje weg of een vakantie binnen Nederland geboekt. Ik wil vanwege het coronavirus liever niet gaan. Ben ik verzekerd?

Als je zelf besluit je vakantie te annuleren, dan biedt je Annuleringsverzekering geen dekking voor de gemaakte kosten. Neem contact op met het vakantiepark of accommodatie. In veel gevallen kunnen zij je reis kosteloos omboeken of annuleren.

Er geldt een negatief reisadvies in verband met het coronavirus (code rood) voor mijn vakantiebestemming en ik wil annuleren. Wat moet ik doen?

Neem contact op met je reisorganisatie of boot-, bus-, trein- of vliegtuigmaatschappij of accommodatie (bijvoorbeeld hotel en camping). Zij kunnen je reis annuleren of omboeken. In veel gevallen kan dit kosteloos. Je krijgt dan een voucher, een kosteloze omboeking naar een andere periode of geld terug aangeboden. Blijven er toch nog kosten over, dan zijn die voor eigen rekening.

Waarom wordt er bij reizen met een boekingsdatum vanaf 11 maart 2020 geen uitkering gedaan bij annulering vanwege het coronavirus?

Met een Annuleringsverzekering of module Annulering ben je verzekerd tegen specifieke gebeurtenissen die in de voorwaarden staan beschreven, die je van tevoren niet aan had kunnen zien komen. Dit wordt ook wel een onvoorziene gebeurtenis genoemd. Op 11 maart is het coronavirus door de WHO aangemerkt als pandemie, wat betekent dat alle landen getroffen zijn of kunnen worden door het coronavirus.

Heb je na 11 maart 2020 een reis geboekt? Dan kun je verwachten dat er op jouw bestemming het coronavirus heerst of dat voor jouw bestemming zelfs een negatief reisadvies of inreisverbod geldt of gaat gelden. Omdat dit geen onvoorziene gebeurtenis meer is, is hier geen dekking meer voor. Dit geldt voor reizen geboekt na 11 maart 2020 en Doorlopende Reis- en/of Annuleringsverzekeringen en module Annulering die zijn afgesloten na 11 maart 2020.

Had je voorheen een Delta Lloyd Doorlopende Reisverzekering met de dekking Annulering (voorwaarden V 03.5.01 G) of een Reaal Reisverzekering met de dekking Annulering (voorwaarden 03 115 18-02)? Ook dan ben je niet verzekerd voor het annuleren van reizen met een boekingsdatum vanaf 11 maart 2020.

Ik ben positief getest op het coronavirus. Kan ik de kosten voor het annuleren van mijn reis vergoed krijgen?

Ja, omdat je ziek bent valt dit onder de dekking van de Annuleringsverzekering. Zorg er wel voor dat je de uitslag van de test in je bezit houdt. Onze medisch adviseur kan hiernaar vragen bij de behandeling van je schademelding.

Ik ben in Nederland en er geldt een negatief reisadvies of inreisverbod voor mijn bestemming vanwege het coronavirus. Mijn reis die binnenkort gepland stond, kan hierdoor niet plaatsvinden. Ben ik verzekerd?

Neem in alle gevallen altijd eerst contact op met je reisorganisatie. Veelal kunnen zij je reis kosteloos omboeken of annuleren. Blijven er toch nog kosten over, dan zijn die voor eigen rekening.

Inreisverbod
Geldt er een inreisverbod op je bestemming vanwege het coronavirus, dan ben je niet verzekerd.

Boeking ná 11 maart 2020
Heb je je reis geboekt ná 11 maart 2020? Dan ben je niet verzekerd als er op het moment van boeken óf voor vertrek voor jouw reisbestemming een negatief reisadvies (code rood) geldt.

Boeking op of vóór 11 maart 2020
Heb je je reis geboekt op of voor 11 maart 2020 en je Doorlopende Annuleringsverzekering afgesloten op of vóór 11 maart 2020 en zijn er kosten verbonden aan het annuleren of omboeken van je reis? Dan ben je verzekerd als het Ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies (code rood) heeft afgegeven voor het betreffende gebied voor jouw reisperiode.

Had je voorheen een Delta Lloyd Doorlopende Reisverzekering met de dekking Annulering (voorwaarden V 03.5.01 G) of een Reaal Reisverzekering met de dekking Annulering (voorwaarden 03 115 18-02)? Dan ben je hiervoor niet verzekerd.

Ik ben niet besmet met het coronavirus, maar ik heb wel verhoging. Hierdoor word ik niet toegelaten in het vliegtuig. Is dat verzekerd?

Nee, dat is niet verzekerd.

Ik heb kosten gemaakt voor een preventieve coronatest om te kunnen reizen. Krijg ik deze kosten vergoed?

Nee, deze kosten zijn niet gedekt op je Reis- en/of Annuleringsverzekering. Dit geldt ook voor de kosten van een vaccinatiebewijs of inentingspaspoort.

Ik kan niet mee op reis doordat ik geen recente negatieve coronatest (PCR test) heb. Krijg ik de kosten voor het annuleren van de reis vergoed?

Nee, de Annuleringsverzekering biedt hier geen dekking voor. Dit geldt ook als je geen vaccinatiebewijs of inentingspaspoort hebt.

De grenzen zijn weer open en ik ga op reis naar een land waar code groen, geel of oranje geldt als gevolg van het coronavirus. Wat is er dan verzekerd?

Je bent verzekerd voor alles wat volgens je polisvoorwaarden is gedekt.
Als je de dekking Medische kosten hebt, ben je ook verzekerd voor medische kosten als je zelf ziek wordt of het coronavirus krijgt.

Let op: Het afbreken van je reis vanwege de uitbraak van het coronavirus vergoedt de Annuleringsverzekering niet. De Reisverzekering vergoedt repatriëring of andere extra kosten vanwege de uitbraak van het coronavirus niet. Een uitzondering hierop is als jij of (een van) je meeverzekerde(n) besmet raakt met het coronavirus. Bel in dat geval de NN alarmcentrale op +31 (0) 26 400 23 90.

Tijdens mijn vakantie wordt er in het land waar ik op vakantie ben een negatief reisadvies gegeven (code rood als gevolg van het coronavirus). Ben ik dan verzekerd?

Ja, je reisverzekering loopt gewoon door en je blijft verzekerd. Als je de dekking Medische kosten hebt, ben je ook verzekerd voor medische kosten als je zelf ziek wordt of het coronavirus krijgt.

Let op: Het afbreken van je reis vanwege de uitbraak van het coronavirus vergoedt de Annuleringsverzekering niet. De Reisverzekering vergoedt repatriëring of andere extra kosten vanwege de uitbraak van het coronavirus niet. Een uitzondering hierop is als jij of (een van) je meeverzekerde(n) besmet raakt met het coronavirus. Bel in dat geval de NN alarmcentrale op +31 (0) 26 400 23 90.

Er geldt op mijn bestemming of land van doorreis bij vertrek vanuit Nederland een negatief reisadvies (code rood) in verband met het coronavirus. Als ik besluit toch op reis te gaan, ben ik dan verzekerd als ik het coronavirus krijg?

Nee, je bent hiervoor niet verzekerd. Als je afreist naar een land waar code rood geldt vanwege het coronavirus, dan had je kunnen verwachten dat je het virus daar op zou lopen en dat je hiervoor extra medische kosten moet maken. Je bent ook niet verzekerd voor extra kosten als je onverhoopt het coronavirus oploopt en langer moet blijven. Of als je vanwege het coronavirus niet naar huis kunt. De dekking van je reisverzekering geldt wel voor gebeurtenissen die los staan van het coronavirus.

Als ik langer moet blijven op mijn vakantiebestemming omdat ik (waarschijnlijk) het coronavirus heb, ben ik dan verzekerd voor extra verblijfskosten?

Heb je bij ons een Doorlopende Reisverzekering met de dekking ‘Medische kosten’ afgesloten, dan worden de medische kosten vergoed. Wanneer je door medische noodzaak langer op je vakantiebestemming moet blijven, wordt dit tot een bepaald maximum vergoed. Bel de NN Alarmcentrale bij nood op +31 (0) 26 400 23 90.

Let op! Bovenstaande is alleen van toepassing als er op het moment van afreizen code groen, geel of oranje als gevolg van het coronavirus op je vakantiebestemming gold.

Door het coronavirus is mijn terugreis per trein, metro of vliegtuig vertraagd of kan deze niet plaatsvinden. Nu moet ik extra kosten maken voor vervoer en verblijf. Kan ik deze kosten verhalen op mijn reisverzekering?

Nee, dit is niet verzekerd.

Door het coronavirus moet ik op mijn reisbestemming in quarantaine. Nu moet ik extra kosten maken voor vervoer en verblijf. Kan ik deze extra kosten verhalen op mijn reisverzekering?

Reis je naar een land dat op moment van vertrek vanwege het coronavirus de kleurcode groen, geel oranje heeft? Dan ben je verzekerd voor kosten die je moet maken als op de vakantiebestemming onverwacht in quarantaine moet vanwege het coronavirus.

Door het coronavirus moet ik bij thuiskomst in quarantaine. Nu kan ik niet werken en moet ik extra verlof nemen. Kan ik deze extra kosten verhalen op mijn reisverzekering?

Nee, dit is niet verzekerd.

Kan ik gerepatrieerd worden als ik op vakantie ben en er op mijn vakantiebestemming een negatief reisadvies als gevolg van het coronavirus wordt afgegeven?

Als er tijdens je vakantie een negatief reisadvies wordt afgegeven als gevolg van het coronavirus, raden we je aan contact op je te nemen met je reisorganisatie om te zien wat zij voor je kunnen betekenen. Je kunt niet gerepatrieerd worden door je verzekeraar of het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Ik heb door het coronavirus financiële zorgen en kan de premie van mijn schadeverzekering niet betalen, wat moet ik nu doen?

Neem contact met ons op via 088 663 06 63. We bespreken graag met je hoe we je hiermee kunnen helpen. We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 18.00. Heb je je verzekering afgesloten bij een verzekeringsadviseur? Neem dan contact op met je adviseur.

Ik wil nu een reis boeken bij een groen, geel of oranje reisadvies (als gevolg van het coronavirus) voor de zomervakantie, dekt mijn annuleringsverzekering de kosten van annulering als er dan een negatief reisadvies geldt?

Nee, de annuleringsverzekering biedt hier geen dekking voor.

Het coronavirus en je Rechtsbijstandverzekering

Heb je een Nationale-Nederlanden Rechtsbijstandverzekering? Dan snappen we dat dit vragen oproept, bijvoorbeeld of je verzekerd bent voor juridische geschillen die het gevolg zijn van de coronamaatregelen. Of hoe het zit met het coronavirus en je werk of aankopen die je hebt gedaan. Samen met juridisch partner DAS hebben we de meest gestelde vragen en antwoorden voor je op een rijtje gezet.

Ik heb een Rechtsbijstandverzekering bij jullie. Ben ik verzekerd voor juridische geschillen die het gevolg zijn van de coronamaatregelen?

Heb je je verzekering afgesloten voor 1 maart 2020?

Dan verandert er helemaal niets. Je juridische geschil wordt door DAS in behandeling genomen en er is dekking volgens de polisvoorwaarden. Ook als de aanleiding voor het geschil de coronacrisis is.

Heb je na of op 1 maart een Rechtsbijstandverzekering afgesloten of uitgebreid?

  • Meld je op of na 1 maart een juridisch geschil dat bij het aangaan of uitbreiden van de verzekering nog niet te voorzien was? Dan ben je verzekerd volgens de polisvoorwaarden.
  • Meld je op of na 1 maart een juridisch geschil dat bij het aangaan of uitbreiden van de verzekering wel is te voorzien of te verwachten, bijvoorbeeld door de coronamaatregelen? Dan ben je niet verzekerd. Juridische geschillen die bij het afsluiten van de verzekering bekend of te voorzien zijn, zijn standaard niet gedekt.

Tip! Heb je juridisch advies nodig? Neem contact op met DAS via 020 651 8775 en geef aan dat je gebruik wilt maken van de telefonische adviesservice. Je kunt hier ook gebruik van maken als er nog geen sprake is van een juridisch conflict en het hoeft geen zaak te zijn die onder je dekking(en) valt.


Bekijk meer vragen over je Rechtsbijstandverzekering

Heb je nog andere Nationale-Nederlanden producten en heb je hier vragen over met betrekking tot het coronavirus? Meer informatie vind je op de pagina De coronamaatregelen en je producten.


Thuis sporten in je eigen home gym

Wil je thuis sporten, maar heb je geen idee hoe je moet beginnen? Eva legt uit wat je nodig hebt! Start jouw eigen home gym met deze 5 tips.

Lees meer

Zo speelt je kind veilig buiten in eigen tuin

Je kind veilig laten buitenspelen in eigen tuin? Weet waar je op moet letten wat betreft buitenspeelgoed, giftige planten en voorbereiding.

Lees meer