Ga direct naar inhoud

Het coronavirus en je schadeverzekering

Laatste update: 18 november 2020

In december 2019 brak het coronavirus uit in China. Het virus verspreidde zich verder over de wereld en werd op 11 maart 2020 door de WHO aangemerkt als pandemie. Nederland zit inmiddels in de tweede golf van de coronapandemie.

Op deze pagina geven we je meer informatie over wat de gevolgen van het coronavirus zijn voor je Doorlopende Reis- en Annuleringsverzekering, Rechtsbijstandverzekering en Aansprakelijkheidsverzekering.

Het coronavirus en je reisverzekering

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken houdt alles rondom het coronavirus in de gaten. Het advies is momenteel om zoveel mogelijk thuis te blijven en binnen Nederland alle niet-noodzakelijke reizen te vermijden. Reizen naar het buitenland wordt tot half januari afgeraden, tenzij dit echt noodzakelijk is. Reis uiteraard nooit af naar landen waar code oranje of rood geldt. Doe je dit toch? Ga dan bij thuiskomst 10 dagen in thuisquarantaine. Meer informatie over het meest actuele reisadvies vind je op nederlandwereldwijd.nl.

Let op!

Met een Reis- en Annuleringsverzekering ben je verzekerd tegen onvoorziene gebeurtenissen. Dit zijn specifieke gebeurtenissen, die in de voorwaarden staan beschreven, die je van te voren niet aan had kunnen zien komen. Op 11 maart is het coronavirus door de WHO aangemerkt als pandemie, wat betekent dat alle landen getroffen zijn of kunnen worden door het coronavirus.

Het coronavirus en de gevolgen hiervan, zoals een negatief reisadvies of een inreisverbod, is dan ook geen onvoorziene gebeurtenis meer. Daarom is hier geen dekking voor.

Meest gestelde vragen

Ik kan vanwege het coronavirus niet op reis. Mijn reisorganisatie biedt mij daarom een voucher of de mogelijkheid om mijn reis om te boeken. Dit wil ik niet. Kan ik mijn reis annuleren en de kosten op mijn Annuleringsverzekering verhalen?

Neem contact op met je reisorganisatie als je het niet eens bent met de geboden oplossing. Als je toch besluit je reis te annuleren, dan dekt je Annuleringsverzekering deze kosten niet. Een voucher of omboeking vertegenwoordigt namelijk de waarde van de reis die je geboekt hebt, waardoor je niet financieel benadeeld wordt.

Voor mijn vakantiebestemming geldt geen negatief reisadvies meer (code groen of geel), maar ik wil liever niet gaan vanwege het coronavirus. Ben ik verzekerd?

Als je zelf besluit je vakantie te annuleren terwijl er geen negatief reisadvies is, dan biedt je Annuleringsverzekering geen dekking voor de gemaakte kosten.

Ik heb een weekendje weg of een vakantie binnen Nederland geboekt. Ik wil vanwege het coronavirus liever niet gaan. Ben ik verzekerd?

Als je zelf besluit je vakantie te annuleren, dan biedt je Annuleringsverzekering geen dekking voor de gemaakte kosten. Neem contact op met het vakantiepark of accommodatie. In veel gevallen kunnen zij je reis kosteloos omboeken of annuleren.

Er geldt een negatief reisadvies in verband met het coronavirus (code rood of oranje) voor mijn vakantiebestemming en ik wil annuleren. Wat moet ik doen?

Neem contact op met je reisorganisatie of boot-, bus-, trein- of vliegtuigmaatschappij of accommodatie (bijvoorbeeld hotel en camping). Zij kunnen je reis annuleren of omboeken. In veel gevallen kan dit kosteloos. Je krijgt dan een voucher, een kosteloze omboeking naar een andere periode of geld terug aangeboden. Blijven er toch nog kosten over, dan zijn die voor eigen rekening.

Ik ben in Nederland en er geldt een negatief reisadvies of inreisverbod voor mijn bestemming vanwege het coronavirus. Mijn reis die binnenkort gepland stond, kan hierdoor niet plaatsvinden. Ben ik verzekerd?

Neem in alle gevallen altijd eerst contact op met je reisorganisatie. Veelal kunnen zij je reis kosteloos omboeken of annuleren. Blijven er toch nog kosten over, dan zijn die voor eigen rekening.

Inreisverbod
Geldt er een inreisverbod op je bestemming vanwege het coronavirus, dan ben je niet verzekerd.

Boeking ná 11 maart 2020
Heb je je reis geboekt ná 11 maart 2020? Dan ben je niet verzekerd als er op het moment van boeken óf voor vertrek voor jouw reisbestemming een negatief reisadvies (code rood of oranje) geldt.

Boeking op of vóór 11 maart 2020
Heb je je reis geboekt op of voor 11 maart 2020 en je Doorlopende Annuleringsverzekering afgesloten op of vóór 11 maart 2020 en zijn er kosten verbonden aan het annuleren of omboeken van je reis? Dan ben je verzekerd als het Ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies (code rood of oranje) heeft afgegeven voor het betreffende gebied voor jouw reisperiode.

Had je voorheen een Delta Lloyd Doorlopende Reisverzekering met de dekking Annulering (voorwaarden V 03.5.01 G)? Dan ben je hiervoor niet verzekerd.

Waarom wordt er bij reizen met een boekingsdatum vanaf 11 maart 2020 geen uitkering gedaan bij annulering vanwege het coronavirus?

Met een Annuleringsverzekering ben je verzekerd tegen specifieke gebeurtenissen die in de voorwaarden staan beschreven, die je van tevoren niet aan had kunnen zien komen. Dit wordt ook wel een onvoorziene gebeurtenis genoemd. Op 11 maart is het coronavirus door de WHO aangemerkt als pandemie, wat betekent dat alle landen getroffen zijn of kunnen worden door het coronavirus.

Heb je na 11 maart 2020 een reis geboekt? Dan kun je verwachten dat er op jouw bestemming het coronavirus heerst of dat voor jouw bestemming zelfs een negatief reisadvies of inreisverbod geldt of gaat gelden. Omdat dit geen onvoorziene gebeurtenis meer is, is hier geen dekking meer voor. Dit geldt voor reizen geboekt na 11 maart 2020 en Doorlopende Reis- en/of Annuleringsverzekeringen die zijn afgesloten na 11 maart 2020.

Had je voorheen een Delta Lloyd Doorlopende Reisverzekering met de dekking Annulering (voorwaarden V 03.5.01 G)? Dan ben je hiervoor niet verzekerd.

Ik ben niet besmet met het coronavirus, maar ik heb wel verhoging. Hierdoor word ik niet toegelaten in het vliegtuig. Is dat verzekerd?

Nee, dat is niet verzekerd.

Tijdens mijn vakantie wordt er in het land waar ik op vakantie ben een negatief reisadvies gegeven (code oranje of rood). Ben ik dan verzekerd?

Ja, je reisverzekering loopt gewoon door en je blijft verzekerd. Als je de dekking Medische kosten hebt, ben je ook verzekerd voor medische kosten als je zelf ziek wordt of het coronavirus krijgt.

Let op: Het afbreken van je reis vanwege de uitbraak van het coronavirus vergoedt de Annuleringsverzekering niet. De Reisverzekering vergoedt repatriëring of andere extra kosten vanwege de uitbraak van het coronavirus niet. Een uitzondering hierop is als jij of (een van) je meeverzekerde(n) besmet raakt met het coronavirus. Bel in dat geval de NN alarmcentrale op +31 (0) 26 400 23 90.

Er geldt op mijn bestemming of land van doorreis bij vertrek vanuit Nederland een negatief reisadvies (code rood of oranje) in verband met het coronavirus. Als ik besluit toch op reis te gaan, ben ik dan verzekerd als ik het coronavirus krijg?

Nee, je bent hiervoor niet verzekerd. Als je afreist naar een land waar code oranje of rood geldt vanwege het coronavirus, dan had je kunnen verwachten dat je het virus daar op zou lopen en dat je hiervoor extra medische kosten moet maken. Je bent ook niet verzekerd voor extra kosten als je onverhoopt het coronavirus oploopt en langer moet blijven. Of als je vanwege het coronavirus niet naar huis kunt.

Als ik langer moet blijven op mijn vakantiebestemming omdat ik (waarschijnlijk) het coronavirus heb, ben ik dan verzekerd voor extra verblijfskosten?

Heb je bij ons een Doorlopende Reisverzekering met de dekking ‘Medische kosten’ afgesloten, dan worden de medische kosten vergoed. Wanneer je door medische noodzaak langer op je vakantiebestemming moet blijven, wordt dit tot een bepaald maximum vergoed. Bel de NN Alarmcentrale bij nood op +31 (0) 26 400 23 90.

Let op! Bovenstaande is alleen van toepassing als er op het moment van afreizen code groen of geel op je vakantiebestemming gold.

Door het coronavirus is mijn terugreis per trein, metro of vliegtuig vertraagd of kan deze niet plaatsvinden. Nu moet ik extra kosten maken voor vervoer en verblijf. Kan ik deze kosten verhalen op mijn reisverzekering?

Nee, dit is niet verzekerd.

Door het coronavirus moet ik op mijn reisbestemming in quarantaine. Nu moet ik extra kosten maken voor vervoer en verblijf. Kan ik deze extra kosten verhalen op mijn reisverzekering?

Nee, dit is niet verzekerd.

Kan ik gerepatrieerd worden als ik op vakantie ben en er op mijn vakantiebestemming een negatief reisadvies wordt afgegeven?

Als er tijdens je vakantie een negatief reisadvies wordt afgegeven, raden we je aan contact op je te nemen met je reisorganisatie om te zien wat zij voor je kunnen betekenen. Je kunt niet gerepatrieerd worden door je verzekeraar of het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Ik heb door het coronavirus financiële zorgen en kan de premie van mijn schadeverzekering niet betalen, wat moet ik nu doen?

Neem contact met ons op via 088 663 06 63. We bespreken graag met je hoe we je hiermee kunnen helpen. We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 18.00. Heb je je verzekering afgesloten bij een verzekeringsadviseur? Neem dan contact op met je adviseur.

Het coronavirus en je Rechtsbijstandverzekering

Heb je een Rechtsbijstandverzekering bij ons? Dan snappen we dat dit vragen oproept, bijvoorbeeld of je verzekerd bent voor juridische geschillen die het gevolg zijn van de coronamaatregelen. Of hoe het zit met het coronavirus en je werk of aankopen die je hebt gedaan. Samen met onze juridische partner DAS hebben we de meest gestelde vragen en antwoorden voor je op een rijtje gezet.

Ik heb een Rechtsbijstandverzekering bij jullie. Ben ik verzekerd voor juridische geschillen die het gevolg zijn van de coronamaatregelen?

Heb je je verzekering afgesloten voor 1 maart 2020?

Dan verandert er helemaal niets. Je juridische geschil wordt door DAS in behandeling genomen en er is dekking volgens de polisvoorwaarden. Ook als de aanleiding voor het geschil de coronacrisis is.

Heb je na of op 1 maart een Rechtsbijstandverzekering afgesloten of uitgebreid?

  • Meld je op of na 1 maart een juridisch geschil dat bij het aangaan of uitbreiden van de verzekering nog niet te voorzien was? Dan ben je verzekerd volgens de polisvoorwaarden.
  • Meld je op of na 1 maart een juridisch geschil dat bij het aangaan of uitbreiden van de verzekering wel is te voorzien of te verwachten, bijvoorbeeld door de coronamaatregelen? Dan ben je niet verzekerd. Juridische geschillen die bij het afsluiten van de verzekering bekend of te voorzien zijn, zijn standaard niet gedekt.

Tip! Heb je juridisch advies nodig? Neem contact op met DAS via 020 651 8775 en geef aan dat je gebruik wilt maken van de telefonische adviesservice. Je kunt hier ook gebruik van maken als er nog geen sprake is van een juridisch conflict en het hoeft geen zaak te zijn die onder je dekking(en) valt.


Bekijk meer vragen over je Rechtsbijstandverzekering

Het coronavirus en je Aansprakelijkheidsverzekering

Door de maatregelen die de overheid vanwege het coronavirus heeft genomen, kan de schadeafhandeling bij letselschade anders zijn. Alle fysieke afspraken gaan voorlopig niet door. Wij blijven zowel per e-mail als telefonisch bereikbaar. Heb je een letselschadezaak lopen bij Nationale-Nederlanden en heb je hier vragen over? Neem dan telefonisch of per e-mail contact op met je dossierbehandelaar of adviseur.

Heb je nog andere producten bij ons en heb je hier vragen over met betrekking tot het coronavirus? Meer informatie vind je op de pagina De coronamaatregelen en je producten.


6 tips voor productief thuiswerken

Werk jij de komende periode ook vanuit huis? Met deze tips voor thuiswerken ga jij productief aan de slag en kun je je goed focussen.

Lees meer

Thuis sporten in je eigen home gym

Wil je thuis sporten, maar heb je geen idee hoe je moet beginnen? Eva legt uit wat je nodig hebt! Start jouw eigen home gym met deze 5 tips.

Lees meer

Zo speelt je kind veilig buiten in eigen tuin

Je kind veilig laten buitenspelen in eigen tuin? Weet waar je op moet letten wat betreft buitenspeelgoed, giftige planten en voorbereiding.

Lees meer