Ga direct naar inhoud

Luisteren verbindt

Dit is een gastblog van luisterexpert Corine Jansen

Luisteren en horen zijn niet hetzelfde. Horen is passief, terwijl luisteren om een actieve houding vraagt. Net als een spier is luisteren te trainen door het vaak te doen. Het is hard werken om iemand proberen te begrijpen. Je gebruikt al je zintuigen en je hersenen draaien overuren. Je bent druk bezig om te verwerken wat je hoort; je leeft je in en probeert er betekenis aan te geven met creativiteit, inzicht en kennis.

Over Corine Jansen

Corine Jansen is dé luisterexpert van Nederland. Als bestuurder van de International Listening Association kent ze de waarde van goed luisteren als geen ander. Ze bracht talloze mensen en organisaties in binnen- en buitenland de fijne kneepjes bij. “Wanneer je écht naar iemand luistert, kom je zo veel dichter bij elkaar.”

Als je naar iemand luistert, weet je vooraf nooit wat je te horen krijgt. Het kan gebeuren dat je dingen hoort waar je het niet mee eens bent, waarin je van elkaar verschilt. Het vraagt veel om dan open te blijven staan voor het idee dat de ander een boeiende kijk inbrengt, of dat jij zelfs je mening moet herzien. En toch: luisteren naar iemand met andere ideeën of standpunten leert ons veel. Het stelt ons in staat om tot betere beslissingen en standpunten te komen. Daarom deel ik een aantal tips met je.

1) Wees aanwezig en oprecht nieuwsgierig in plaats van te bedenken hoe je gaat reageren of te vertellen wat jij zou doen.

We moeten luisteren om proberen te begrijpen. Ik zeg ‘proberen’ omdat je de ander nooit helemaal kan begrijpen. Als je luistert, moet je de neiging weerstaan om plompverloren je eigen mening te geven. Ook sturende vragen stellen of non-verbaal laten blijken wat je ervan vindt, kun je beter achterwege laten. Het allerbelangrijkste van luisteren is dat het om de ánder gaat.

2) Houd een rustige en respectvolle toon en een ontspannen houding tijdens het luisteren.

Als we iemand niet aardig vinden, dagen we degene vaak liever uit met onze woorden dan dat we hem of haar proberen te begrijpen. Erken de emotie van degene die spreekt. Dat is vaak al voldoende om een rustig en respectvol gesprek te kunnen voeren. Het erkennen van iemands emoties betekent niet dat je ze begrijpt of ermee instemt. Het betekent dat je de ander aanvaardt.

3) Leg je mobiele telefoon weg, doe je tablet of laptop dicht als je kiest om te luisteren.

We kennen allemaal wel mensen die zeggen dat ze luisteren, maar toch gekluisterd blijven aan hun telefoon. Als je de keuze maakt echt te willen luisteren, moet je ook een goede fysieke omgeving creëren om de ander de ruimte te geven te spreken. Daarbij wil je niet steeds worden onderbroken door piepjes van appjes, e-mails of nieuwsflitsen. Zet je telefoon even uit of je laptop in de slaapstand, of ga wandelen om onderbrekingen te vermijden. En dan nog is het niet altijd makkelijk, want luisteren vergt een mate van geduld.

4) Maak oogcontact en probeer neutraal te blijven in je non-verbale communicatie.

Luisteren vraagt om aandacht. Dus straal belangstelling uit, maak oogcontact zonder dat je iemand priemend aankijkt. Leg je handen rustig neer. Non-verbale communicatie in de vorm van stilte, maar ook een rustige toon van spreken of een korte aanraking, helpt om de ander het gevoel te geven gehoord te worden. Onderbreek niet te snel met bijvoorbeeld vragende of oordelende gezichtsuitdrukkingen.

5) Herhaal wat je hebt gehoord om te verhelderen.

Als je luistert, moet je interpreteren. Ook moet sprake zijn van een wisselwerking, want mensen vertellen niet zomaar. Erachter komen waarom iemand iets deelt, is vaak lastig: mensen weten dat zelf ook niet altijd. Iemand die echt luistert, helpt de spreker om daarachter te komen door vragen te stellen, tweerichtingsverkeer te bevorderen. En hoewel luisteren niet altijd leidt tot overeenstemming, worden problemen en grieven veel vaker gezamenlijk en harmonieus opgepakt als luisteraar en verteller echt op elkaar zijn gericht. Dat bevordert een goede relatie. En bovendien: luisteren naar persoonlijke verhalen is toch ook eindeloos interessant?

Luisterwebinar van Corine Jansen

Waarom is luisteren soms zo moeilijk? Wat gebeurt er als je beter naar iemand gaat luisteren? Leer beter luisteren met Corine Jansen, dé luisterexpert van Nederland.

Meld je nu aan voor het luisterwebinar op 5 oktober van 19.00 tot 20.00 uur. We hebben een maximum aantal plaatsen beschikbaar, dus vol = vol.

Meld je aan