Ga direct naar inhoud

Zo herken je phishing e-mails en dit doe je er tegen

Dit artikel gaat over slim omgaan met geld binnen Financiën

Internetcriminelen vissen op verschillende manieren naar je persoonlijke (inlog)gegevens, bijvoorbeeld via e-mails, sms'jes of nep-websites. Met de informatie die ze op deze manier achterhalen, kunnen ze je account kraken en geld verdienen. Dit wordt ook wel phishing genoemd.

Om een e-mail of sms echt te laten lijken, gebruiken internetcriminelen trucs. Ze gebruiken logo's, lettertypes en kleurgebruik van banken, pakketbezorgers en sociale media. Toch kun je een valse e-mail of sms herkennen aan een of meerdere kenmerken.

Hoe herken ik phishing?

  • Slordig taalgebruik en spelfouten in het bericht.
  • Je wordt gevraagd iets met spoed te doen.
  • Je wordt gevraagd jouw gegevens te actualiseren.
  • Je wordt gevraagd via een link naar een website te gaan om jouw persoonlijke gegevens in te voeren.
  • Er wordt gedreigd jouw account te blokkeren als je niet direct reageert.
  • Jouw mailprovider of spamfilter geeft een indicatie van 'spam'.
  • Het afzendadres komt niet overeen met de website van het versturende bedrijf.

Wat kun je doen om jezelf te beschermen tegen phishing e-mails?

  • Je antivirussoftware altijd up-to-date houden; deze verwijdert malware van je apparaat die is meegekomen in een gedownloade bijlage van een phishingmail.
  • Voorzichtig zijn met e-mails die je vragen gegevens te wijzigen of te bevestigen. Deze worden verstuurd uit afzenderadressen zoals nn.nl.wijzigen.nl. Op het oog een bekende bron.
  • Je niet onder druk laten zetten door teksten waarbij je ‘snel iets moet doen’ Deze mails zijn meestal niet in de haak.
  • Bij twijfel over de betrouwbaarheid van een link kun je met je muis erboven hangen zonder hem aan te klikken. In het tekstveld zie je dan het webadres waar de link heen leidt.

Heb je een mail van Nationale-Nederlanden gekregen die je vreemd vindt? Nationale-Nederlanden vraagt je nooit om via een link je gebruikersnaam of inloggegevens te wijzigen. Klik nooit zonder meer op een link in een bericht en controleer of de link verwijst naar een website van Nationale-Nederlanden. Twijfel je of een e-mail of website van Nationale-Nederlanden is? Neem dan contact met ons op per e-mail.

Hulp nodig? Bel De Cyberwacht

De Cyberwacht is een initiatief van Nationale-Nederlanden. Deze telefonische spoeddienst helpt als je gehackt bent of vermoedt dat je gehackt bent. Bel 070-5135555. De eerste 5 minuten zijn gratis. Daarna betaal je € 1,49 per minuut.

Naar DeCyberwacht.nl


Wil je meer weten?

Slim omgaan met geld

Slim omgaan met geld, wie wil dat nou niet? Wij verstrekken je daarom informatie waarmee je voor jezelf kunt bepalen hoe je nog slimmer om kunt gaan met geld.

Meer over slim omgaan met geld