Ga direct naar: inhoud

Stressvrij werken? Dat kan jij ook

27 september 2018

Vol frisse zin naar je werk, productieve dagen en nuttige meetings: dat willen we allemaal wel op de werkvloer. Maar in werkelijkheid gebeurt dat niet altijd. Als je met tegenzin naar je werk gaat, om je daar te ergeren of een ongezonde druk te voelen, is vervelend. Als je bij thuiskomst moeilijk kunt ontspannen draagt dat ook niet bij aan je gemoedsrust. Komen deze situaties je bekend voor? Dan heb je last van werkstress. Goed nieuws: je kunt werkstress voorkomen én genezen. Met deze eenvoudige tips ga jij straks weer vrolijk naar je werk.

Waar komt de werkstress vandaan?

Voordat je van werkstress af komt, is het handig eerst inzicht te krijgen in de oorzaken. Denk daar over na op een moment dat je de stress niet ervaart. Schrijf bijvoorbeeld op een rustig moment op welke factoren voor onrust zorgen bij jou. Vind je het moeilijk om prioriteiten te stellen, kun je moeilijk ‘nee’ zeggen tegen je leidinggevende of collega’s? Neem je teveel hooi op je vork en stapelen de projecten zich op? Neem je verantwoordelijkheden van anderen op je? Verlies je het overzicht?

Geef je grenzen aan

Vaak zijn de oorzaken een combinatie van bovenstaande voorbeelden, maar één van de belangrijkste middelen om rust in je hoofd te brengen is het duidelijk kaderen van je werkzaamheden en verantwoordelijkheden. Stel dus grenzen. Collegiaal zijn is fijn, maar geef duidelijk aan welke werkzaamheden collega’s wel of niet van jou kunnen verwachten.

Vraagt iemand iets dat buiten jouw werkgebied ligt, zeg dan dat je niet de aangewezen persoon bent voor de taak. Ook wanneer je leidinggevende je vraagt voor een klus die niet bij je functie hoort en waarbij je je niet goed voelt, geef dit dan rustig aan. Je zult merken dat mensen om je heen het ook fijn vinden te weten waarvoor ze bij jou wel of niet terecht kunnen. Laat een collega werk liggen? Dan betekent dat niet automatisch dat je dit over moet nemen. Alleen jij kunt je grens aangeven, want een ander kan dit niet aanvoelen.

Zorg voor focus

Verschillende onderzoeken wijzen uit dat multitasken niet werkt, ook niet voor vrouwen. Het gebrek aan focus zorgt ervoor dat taken niet de aandacht krijgen die ze verdienen waardoor de efficiëntie daalt. En (deels) onvoltooid werk leidt alleen maar tot, juist, stress. Zorg er daarom voor dat je het overzicht bewaakt in je agenda en bij je projecten.

Werk stapsgewijs je prioriteiten af, zodat je ook echt taken kunt afvinken zodra je er klaar mee bent. Tientallen vensters open op je computer? Geef jezelf rust door taak voor taak af te werken. Ook tussentijdse mails kunnen de boel verstoren, niet elk bericht heeft direct een reactie van je nodig. Reserveer tijd in je agenda voor je mail en voor je verschillende taken, dan weten je collega’s meteen dat je even niet beschikbaar bent.

Proces boven resultaat

Perfectionisme kan zowel een kwaliteit als een valkuil zijn. Altijd het beste resultaat willen behalen is bewonderenswaardig, maar besef je wel dat het een proces is om tot het beste resultaat te komen. Het kan nooit in één keer perfect zijn. Steeds meer bedrijven beseffen dat de beste uitkomst tot stand komt door een eerste versie op te leveren, zodat ze daar van kunnen leren en het verder kunnen optimaliseren. Als je werkt met zo’n lerende werkwijze zul je zien dat het je veel rust en inzicht geeft.

Vraag hulp van je collega’s

Kom je er niet uit, is het teveel, mis je bepaalde kennis? Blijf dan niet in je eentje worstelen maar zoek hulp bij je collega’s. Zelfstandigheid kan belangrijk zijn, maar twee weten meer dan één. Misschien ben je niet de aangewezen persoon voor die taak en heeft een collega het probleem oplost? Dan bespaar je jezelf een hoop moeite en stress, als je simpelweg iemand erbij betrekt.

Werk en privé scheiden

Train jezelf om je werk af te sluiten zodra je de deur van je kantoor achter jezelf dicht trekt. Je zult zien dat je in je vrije tijd de mentale batterij dan gemakkelijker oplaadt. Als je bovenstaande tips volgt, zul je merken dat je de rust op je werk hervindt waardoor je minder geneigd bent thuis nog bezig te zijn met werk gerelateerde zaken. Maar, vergeet niet je trots en enthousiasme te delen tijdens het avondeten.

Beweeg meer

Regelmatig bewegen is een effectieve aanvulling op bovengenoemde tips. Uit onderzoek is gebleken dat sporten ervoor zorgt dat mensen makkelijke (werk gerelateerde) zaken kunnen relativeren. Je ontlaadt daarmee negatieve energie wat zorgt voor mentale rust. Bovendien zul je je fitter voelen.

Lees ook eens de blog ‘Check hoe fit je bent’ voor eenvoudige tips om meer lichaamsbeweging in je dagelijkse patroon te krijgen.

Andere baan?

Het kan ook zijn dat je huidige baan niet meer bij je past. Reflecteer hier samen met een (onafhankelijke) deskundige op. Wie weet heb je andere interesses en ambities ontwikkeld waar je iets mee zou willen in je werk. Ook dat is groei!

Wil je weten hoe bevlogen jij bent in je werk? Lees dan eens onze blog ‘Hoe bevlogen ben jij in je werk?’ Of laat je eens inspireren door mensen die het maximale halen uit hun ambities en passies in onze blog ‘Slashies’.