Ga direct naar: inhoud

Hoe herken ik phishing e-mails en wat kan ik er tegen doen?

Internetcriminelen vissen op verschillende manieren naar je persoonlijke gegevens, bijvoorbeeld via e-mail, telefoon of nep-websites. Met de informatie die ze op deze manier achterhalen, kunnen ze later fraude plegen. Dit wordt ook wel phishing genoemd.

Om een bericht echt te laten lijken, gebruiken internetcriminelen trucs. Ze gebruiken vaak het logo, het lettertype en kleurgebruik. Toch kun je een valse e-mail of sms herkennen aan een of meerdere kenmerken.

Hoe herken ik phishing?

  • Slordig taalgebruik in het bericht.
  • Je wordt gevraagd iets met spoed te doen.
  • Je wordt gevraagd jouw gegevens te actualiseren.
  • Je wordt gevraagd een bericht te beantwoorden met persoonlijke gegevens.
  • Je wordt gevraagd via een link op een website jouw persoonlijke gegevens in te voeren.
  • Er wordt gedreigd jouw account te blokkeren als je niet direct reageert.
  • Jouw mailprovider of spamfilter heeft een indicatie van 'spam' gegeven.

Wat kun je doen om jezelf te beschermen tegen phishing e-mails?

  • Je antivirussoftware altijd up-to-date houden; zo kan je spamfilter zijn werk doen.
  • Voorzichtig zijn met e-mails van een vreemde afzender, zoals een bank waar je nog nooit klant bent geweest.
  • Je niet onder druk laten zetten door teksten waarbij je ‘snel iets moet anders…?’ Deze mails zijn meestal niet in de haak.
  • Bij twijfel over de betrouwbaarheid van een link kun je met je muis erboven hangen zonder hem aan te klikken. In het tekstveld zie je dan het webadres waar de link heen leidt.

Heb je een mail van Nationale-Nederlanden gekregen die je vreemd vindt? Nationale-Nederlanden vraagt je nooit om via een link uw gebruikersnaam of inloggegevens te wijzigen. Klik nooit zonder meer op een link in een bericht en controleer of de link verwijst naar een website van Nationale-Nederlanden. Twijfel je of een e-mail of website van Nationale-Nederlanden is? Neem dan contact met ons op per e-mail.