Woonverzekering

Speciaal voor starters

  • Je eerste plek goed verzekerd
  • Stel zelf je verzekering samen
  • Extra aantrekkelijke premie

Bereken je premie

Vraag verzekering aan

Woonverzekering

De woonverzekering van Nationale-Nederlanden is er voor iedereen. Bij iedere fase in je leven heb je wensen die passen bij de woonsituatie van dat moment. Ben je nog geen 28 en de trotse bezitter van je eerste thuis – koop of huur. Alleen of met iemand samen? Onze woonverzekering biedt de dekking die bij jouw situatie past.

Extra aantrekkelijke premie voor starters

Ben je nog geen 28? Dan ontvang je van ons een extra aantrekkelijke premie. Want een eerste eigen plek is al duur genoeg. Je stelt je Inboedel-of Opstalverzekering zelf samen. Heb je een koophuis? Combineer dan inboedel en opstal en ontvang ook nog eens combinatiekorting! Bij onze woonverzekeringen heb je keuze tussen Basis en All risk. Ook kun je je verzekering uitbreiden met de aanvullende modules Glas, Mobiele elektronica en Buitenshuis.

Nu 20% extra korting

Starters krijgen al voordeel, maar ontvangen nu een jaar lang 20% extra korting op hun premie. De korting geldt voor alle woonverzekeringen inclusief aanvullende modules. De actie loopt t/m 31 oktober 2025. Er gelden actievoorwaarden.

Standaard bij onze woonverzekeringen

  • Je stelt zelf je verzekering samen
  • Altijd de keuze tussen Basis en All risk
  • Kies zelf je eigen risico: € 0,- of € 100,-
  • Hulp bij schade: 24 uur per dag, 7 dagen per week
  • Schade wordt duurzaam hersteld

Bereken je premie

lay09be4c0b026d437a9ce20f6f5fb803b0

Welke woonverzekering past bij jou?

Inboedelverzekering

Huur je jouw eerste woning? Dan past onze Inboedelverzekering bij jou. Onder inboedel vallen de spullen in je huis, tuin en schuur. Met de Inboedelverzekering verzeker je deze spullen tegen brand-, storm- en waterschade en diefstal. Heb je schade? Dan wordt dat snel en duurzaam voor je opgelost.

De voordelen van de inboedelverzekering

  • Je spullen in huis verzekerd tegen schade en diefstal
  • Uit te breiden met de modules Glas, Mobiele elektronica en Buitenshuis
  • 5 jaar lang de nieuwwaarde van je spullen vergoed

Meer over inboedelverzekering

Bereken je premie

Opstalverzekering

Trotse bezitter van je eerste koopwoning? Sluit dan ook een Opstalverzekering af. Deze verzekering vergoedt de meest voorkomende schades aan je koopwoning. Bijvoorbeeld door inbraak, water, storm of brand. Extra fijn: ook je schuur of garage is meeverzekerd. Net als je duurzame installaties, zoals zonnepanelen, warmtepomp of laadpaal.

De voordelen van de opstalverzekering

  • Je woning, tuinhuis, schuur en garage verzekerd
  • Schade wordt duurzaam hersteld
  • Te combineren met de Inboedelverzekering

Meer over opstalverzekering

Bereken je premie

layf90dc1bc520f42b2a2e8807cf694e8bf

Nog meer voordeel bij opstal én inboedel!

Combineer je de opstal- en inboedelverzekering? Dan ontvang je 5% combinatiekorting. Zo ben je extra goed verzekerd tegen schade door brand, water of inbraak.

Verzekering samenstellen

lay3e97ea5160ff4e618633004ab5a55911


Aanvullende dekking

Breid je Woonverzekering uit met aanvullende dekkingen. Je kunt bijvoorbeeld je mobiele telefoon(s) extra verzekeren.

Glas

Verzekerd tegen schade aan de ruiten van je woning die je per ongeluk zelf veroorzaakt. Inclusief glazen deuren, serres, glas in overkappingen en hobbykassen.

Bekijk module Glas

Mobiele elektronica

Smartphones, tablets, laptops en wearable devices (zoals een smartwatch) van je hele gezin goed verzekerd.

Bekijk module Mobiele elektronica

Buitenshuis

Waardevolle spullen buitenshuis verzekerd in Nederland. Af te sluiten met Inboedelverzekering All risk.

Bekijk module Buitenshuis

Polisvoorwaarden

Je leest hier een samenvatting van de dekkingen. In de polisvoorwaarden zie je precies wat wel en niet is gedekt.

Je schade duurzaam hersteld

Bij Nationale-Nederlanden zetten we ons in voor positieve veranderingen voor mens, milieu en maatschappij. Daarom bieden we je graag een Woonverzekering waarbij we ook denken aan het milieu. De Woonverzekering bestaat uit de Opstal- en Inboedelverzekering. Nieuwsgierig naar de duurzame kenmerken? Je leest het hieronder.

Met duurzaam schadeherstel kunnen we schades heel goed herstellen door een hersteller uit ons duurzame herstelnetwerk. Je wordt direct geholpen, je hoeft geen kosten voor te schieten en het heeft ook een positieve impact op de mens en milieu. Maak gebruik van ons herstelnetwerk en draag bij aan een duurzame samenleving.

De duurzame kenmerken van onze Woonverzekering

De voordelen van duurzaam herstel

  • Je vertrouwde spullen worden vakkundig gerepareerd
  • Herstellen is meestal sneller dan vervangen
  • Je hebt vaak minder rommel in huis tijdens het herstel
  • De rekening gaat direct naar Nationale-Nederlanden. Je hoeft geen geld voor te schieten
layf4bc36a585894e32bd2d2579cdbf760e

Veelgestelde vragen

Is een woonverzekering verplicht?

Nee, je bent in Nederland niet wettelijk verplicht om een woonverzekering te hebben. Je bepaalt zelf of je je huis en spullen verzekert.

Bij een koopwoning kan de bank wel eisen dat je een opstalverzekering afsluit. Je huis is namelijk onderpand voor de bank die de hypotheek verstrekt.

Heb ik een eigen risico?

Het eigen risico is het bedrag dat je per schade zelf betaalt. Je kiest zelf hoe hoog dat bedrag is. Wil je per gebeurtenis de volledige schade vergoed krijgen? Dan is het verstandig € 0,- eigen risico te selecteren. Kies je wel voor een eigen risico? Dan krijg je korting op je premie. Let op: Bij schade door extreem weer geldt € 250,- eigen risico.

Inboedelverzekering en eigen risico

Bij de Inboedelverzekering kies je uit een eigen risico van € 0,- of € 100,- per gebeurtenis.

€ 0,- eigen risico
Wil je per gebeurtenis de volledige schade vergoed krijgen? Dan is het verstandig geen eigen risico te nemen (€ 0,-).

€ 100,- eigen risico
Kies je voor een eigen risico van € 100,-? Dan krijg je korting op je premie.

Eigen risico bij schade door extreem weer
Bij schade door extreem weer (storm en/of hevige lokale neerslag en/of stortbui) aan huurdersbelang of eigenaarsbelang geldt € 250,- eigen risico. Hieronder vallen veranderingen die je zelf deed als huurder van een woning of eigenaar van een appartement binnen een VvE. Of veranderingen die je overnam van de vorige huurder of eigenaar van je appartement. Denk aan een nieuwe schutting in de tuin van je huurhuis. Of een nieuwe keuken die je zelf kocht en niet via de VvE is verzekerd.

Gaat het niet om huurders- of eigenaarsbelang? Dan geldt bij schade door extreem weer het eigen risico dat je kiest (€ 0,- of € 100,-).

Opstalverzekering en eigen risico

Bij de Opstalverzekering kies je uit een eigen risico van € 0,- of een eigen risico van € 100,- per gebeurtenis.

€ 100,- eigen risico
Kies je voor een eigen risico van € 100,-? Dan krijg je korting op je premie.

Eigen risico bij schade door extreem weer
Bij schade door extreem weer (storm en/of hevige lokale neerslag en/of stortbui) geldt altijd een eigen risico van € 250,-.

Wie kan ik verzekeren met de Woonverzekering?

Bij het aanvragen van de verzekering, geef je je gezinssamenstelling aan. Dat kan zijn:

  • Jezelf (de persoon die de verzekering afsluit)
  • Jezelf en je inwonende kinderen
  • Jezelf en je inwonende partner
    Hieronder vallen ook personen met wie je in gezinsverband samenwoont, behalve je kinderen.
  • Jezelf, je inwonende partner en kinderen
    Hieronder vallen ook personen met wie je in gezinsverband samenwoont.

Woont er iemand anders bij je in dan je partner? Zoals een vriend(in) of een ander familielid? Kies dan voor de gezinssamenstelling 'Jezelf en je inwonende partner'.

Hoe zijn huishoudelijke apparaten verzekerd?

Inboedel of opstal?
Losse spullen in je woning vallen onder de Inboedelverzekering. Zoals een losstaande koelkast of wasmachine. Zitten de spullen vast? Dan valt het onder de Opstalverzekering. Zoals een inbouwoven of een inductiekookplaat.

Basis of All risk?
Huishoudelijke apparaten zijn met de Basis-dekking verzekerd voor schade door bijvoorbeeld brand of diefstal. Apparaten die stuk gaan door slijtage of slecht onderhoud, zijn niet verzekerd.

Veroorzaak je per ongeluk zelf schade aan je apparaten? Dan is dit verzekerd met de All risk-dekking.

Hoe zit het met een vriezer?
Heb je een ingebouwde vriezer? Dan valt die onder de Opstalverzekering. Heb je een losse vriezer? Dan valt die onder de Inboedelverzekering.

Is je vriezer ontdooid door een stroomstoring? Dan wordt de inhoud van je vriezer vergoed als je de All risk-dekking hebt. 

Welke verzekeringen heb ik nodig als ik in een Vereniging van Eigenaren (VvE) zit?

De VvE is verplicht om een opstalverzekering te hebben voor het hele gebouw. Daarmee is je woning, en alles wat eraan vastzit, verzekerd tegen bijvoorbeeld schade door brand, lekkage en storm.

Verbouw je zelf wat aan je woning? Laat je zelf je bijvoorbeeld een nieuwe keuken of badkamer plaatsen? Dan is dat vaak niet verzekerd via de VvE. Met een inboedelverzekering zijn jouw aanpassingen aan je woning meeverzekerd. Dit heet eigenaarsbelang.

Bekijk de Inboedelverzekering

Vaste 5% combinatiekorting

Wist je dat je een vaste 5% combinatiekorting krijgt, als je via ons de Opstal- en Inboedelverzekering hebt? Bovenop je voordelige premie als starter nog meer extra korting voor jou!


Je bemiddelaar

Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van deze verzekering. Je sluit de Woonverzekering online via ons af zonder advies. Wij brengen deze verzekering onder bij de verzekeraar Nationale-Nederlanden Schadeverzekering Maatschappij N.V. Wijzigingen regel je ook via ons. Wij ontvangen een vast percentage van je premie als provisie.

Lees over de bemiddeling

Wil of heb je een adviseur?

Voor advies kun je terecht bij een onafhankelijk adviseur. Via de adviseur sluit je een andere Woonverzekering van Nationale-Nederlanden af dan op nn.nl. De dekkingen en voorwaarden zijn anders.

Lees over verzekeren via een adviseur

Belangrijke informatie over je Woonverzekering

Bekijk polisvoorwaarden

Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Woonverzekering. Op je polisblad en in mijn.nn vind je terug welke voorwaarden en dekkingen voor jou gelden.

Bekijk verzekeringskaart

In de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de Opstalverzekering en Inboedelverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.

Verzekeringskaart Opstalverzekering

Verzekeringskaart Inboedelverzekering

Bedenktijd, contractduur en opzegtermijn

Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je Woonverzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.

Aanpassing van premie en voorwaarden

Soms is het vanuit de verzekeraar nodig om de premie en/of de voorwaarden voor deze verzekering aan te passen. Dit kan voor alle of een deel van de klanten zo zijn. Dit kan vanaf de verlengingsdatum van je verzekering.

Dit gebeurt bijvoorbeeld:

  • als de premie-inkomsten niet meer voldoende zijn om de schades te betalen of als de verzekering verlies oplevert;
  • als de verzekering en/of de manier waarop de premie wordt berekend, verandert;
  • door rekening te houden met de concurrentiepositie;
  • bij veranderingen in wet- en regelgeving;
  • bij economische en/of maatschappelijke ontwikkelingen.

De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit wettelijk verplicht is.

Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan laat de verzekeraar dit vooraf aan je weten. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand vooraf bericht. Ook leggen wij uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er verandert en per wanneer.

Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering afsloot de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verzekeraar de verandering liet weten. De verzekering stoppen, doe je via nn.nl of door een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.

Wat gebeurt er bij schade?

Schade meld je eenvoudig online via mijn.nn. Hier geef je alle informatie door die nodig is om je schade te beoordelen. Naast informatie over de schade zelf, kunnen dit ook aanvullende documenten zijn. Denk aan aankoopnota’s of een getuigenverklaring. Per schade zie je welke informatie we van je nodig hebben. Als er informatie, wordt er contact met je opgenomen om deze op te vragen.

Hoe gaat het verder?

Je kiest zelf of je het laat herstellen door één van onze professionele herstellers, je het zelf herstelt of laat herstellen. Kies je voor één van onze herstellers, dan wordt de betaling direct met de hersteller geregeld. Je hoeft niets voor de schieten en betaalt alleen een eventueel zelf gekozen eigen risico. Wil je de schade zelf (laten) repareren? Maak dan eerst hierover afspraken met Nationale-Nederlanden of de expert die wordt ingeschakeld. Je krijgt de materialen vergoed, en een bedrag voor je tijd.

Als alle benodigde informatie binnen is, wordt eerst gekeken of de schade onder de dekking valt. Soms doet iemand van Nationale-Nederlanden dat, en als het nodig is wordt er een expert ingeschakeld. De expert bepaalt dan het schadebedrag en de oorzaak van de schade. vergoeden. Vergoedt Nationale-Nederlanden de schade aan je? Dan wordt het schadebedrag bepaald.

Schadebedrag en je inboedel: nieuw- en dagwaarde

Heb je schade aan je inboedel? Dan krijg je de nieuwwaarde vergoed voor spullen tot en met 5 jaar oud, die niet kunnen worden hersteld of vervangen. Bij spullen ouder dan 5 jaar krijg je de dagwaarde vergoed. Bij tweedehands aangeschafte spullen krijg je ook de dagwaarde vergoed.

Bij onherstelbare schade aan mobiele elektronica tot en met 5 jaar oud ontvang je een vergelijkbaar als-nieuw toestel. Als je hiervan afziet, krijg je in het eerste jaar de nieuwwaarde vergoed. Daarna de dagwaarde.

Schadebedrag; wat als je het niet eens bent?

Wanneer de schade onder de dekking valt en de schade wordt vergoed, bepalen we het schadebedrag. Ben je het niet eens met het schadebedrag dat de expert vaststelt? Dan mag je ook zelf een expert inschakelen. Dit heet een contra-expert. Meer informatie hierover vind je in de polisvoorwaarden onder het hoofdstuk ‘Wat gebeurt er bij schade en wat keren wij uit?’.

Goed om te weten: Laat je de schade via ons herstelnetwerk herstellen? Dan regelt Nationale-Nederlanden de betaling rechtstreeks met de hersteller.

Duurzaam herstel van de schade

Bij elke schade aan je woning of inboedel wordt eerst gekeken of de schade kan worden gerepareerd. Of dat de beschadigde of gestolen spullen kunnen worden vervangen. Bijvoorbeeld je parketvloer, tapijt of meubels. We werken met een duurzaam en professioneel herstelnetwerk. Deze herstellers zijn in het bezit van het keurmerk GroenGedaan! Zo wordt je schade op een duurzame manier goed en snel hersteld, op een moment dat het jou uitkomt.

Lees meer over duurzaam herstellen

Schadeherstel van je woning

De schade wordt vastgesteld op basis van de woningwaarde. Daarbij wordt gekeken naar het verschil direct vóór en direct na de gebeurtenis Er kan dan worden gekeken naar de reparatiekosten, de herbouwwaarde of de verkoopwaarde. Meer informatie over wat er bij schade gebeurt en wat je krijgt uitgekeerd, lees je in hoofdstuk 8 van de polisvoorwaarden.

Jouw polisvoorwaarden

Bekijk op je polisblad welke versie van de polisvoorwaarden je hebt. Je polisblad en de polisvoorwaarden vind je terug in mijn.nn en de NN App.

Doelgroepomschrijving

De Opstalverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (inwoners) van 18 jaar en ouder met een koopwoning. En die hun vermogen willen beschermen voor de kosten bij schade aan hun eigen zelfstandige woning.

De Inboedelverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (inwoners van 18 jaar en ouder). En die hun vermogen willen beschermen voor de kosten bij schade aan de inboedel in hun eigen zelfstandige koop- of huurwoning.

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact