Veelvoorkomende oorzaken van motorpech boot
Motorstoring door vervuilde filters en lucht
Een motorstoring komt vaak door vuil in de dieseltank. Dit vuil veroorzaakt verstoppingen. Controleer regelmatig of de diesel in de tank schoon is. Zorg dat er reservebrandstoffilters aan boord zijn. Een verstopt filter kan je eenvoudig vervangen. Zo red je snel de vakantiedag. Er zijn filters met een klein glaasje onderaan te koop. Kijk regelmatig in dit glaasje om de diesel te controleren. Zie je zwarte brokjes of donker slijm, dan is de diesel vies. Dan is de tank vervuild en met je deze snel schoonmaken of schoon laten maken.
Motorproblemen ontstaan ook bij bijvoorbeeld lucht in het brandstofsysteem. Vervang je het brandstoffilter? Ontlucht dan de motor. Ontluchten doe je van de tank naar de verstuivers. Begin met het groffilter, daarna het fijnfilter, vervolgens de brandstofpomp. Eindig met de verstuivers als er geen zelfontluchter is. Gebruik de opvoerpomp om druk op het brandstofsysteem te zetten. Met de startmotor ontlucht je de verstuivers. Controleer of de dieseltank goed ontlucht is.
Een geblokkeerde schroef
Een andere oorzaak van motorstoring is een geblokkeerde schroef. Waterplanten, visnetten of plastic blokkeren de schroef. De motor protesteert eerst en stopt dan. Verschillende boten hebben een ander effect van rommel in de schroef. Bij een boot met klapschroef kan deze niet goed openklappen door rommel. Je komt dan niet meer voor- of achteruit. Bij saildrive-boten wordt koelwater opgezogen in de motorstaart. Als daar plastic voor zit, kan er geen koelwater meer bij de motor komen. De motor wordt dan te warm en stopt.
Visdraad draait om de schroefas en kan oliekeringen en pakkingen beschadigen. Bij saildrive-boten kan water in keerkoppelingsolie komen en de motor beschadigen. Bij boten met schroefasuithouder kan de schroefas uit balans raken.
Troep in de schroef voorkomen
Er is geen manier om troep in je schroef te voorkomen. Kijk altijd uit voor plastic en rommel. Vaar met een ruime bocht om afval heen. Let op plaatsen waar veel waterplanten groeien, zoals via waterplanten.nu. Zorg dat je een anker klaar hebt en weet hoe je moet ankeren. Oefen dit bij rustig weer; het is leuk en leerzaam. Bij motorstoring door vuil kun je veilig ankeren. Eenmaal veilig geankerd kun je proberen het vuil van de schroef te verwijderen. Let goed op jouw veiligheid en die van de bemanning. Ga bij twijfel niet het water in. Controleer de watertemperatuur om onderkoeling te vermijden.
Kapotte impeller
Motorproblemen ontstaan ook door een kapotte impeller. Dit is een rubberen wieltje met schoepjes. Het zorgt ervoor dat koelwater van buitenaf door de motor gaat en koelt. Als de motor stilstaat, krijgt het wiel kromme delen die daarna breken. Dan kan de impeller geen koel water meer door de motor lagen gaan. De motor wordt dan te warm. Om deze problemen te voorkomen, vervang je de impeller elk jaar.
Een lege accu: geen stroom om te starten
Een motor start niet zonder stroom. Met een lege accu kan je de motor dus niet starten. Het is slim om zowel een startaccu als een serviceaccu te hebben. Controleer de startaccu met een voltmeter om verrassingen te voorkomen. Een specialist geeft je hierover advies. Neem altijd startkabels mee voor noodgevallen. Zo kun je bij problemen de startaccu en de serviceaccu met elkaar verbinden en de motor toch nog starten.
Haperende keerkoppeling
Soms zorgt slijtage aan de keerkoppeling of bekabeling voor motorproblemen. Schakel altijd voorzichtig en met weinig toeren tussen vrijstand en werkstand van de motor. Dit vermindert flink slijtage aan de keerkoppeling. Als je toch elk jaar je filters en impeller vervangt, controleer dan ook meteen de bekabeling op slijtage. Let dan vooral op de kabels van de gashendel en de keerkoppeling. Bescherm bekabeling die langs bewegende delen schuurt extra. Gebruik hiervoor een stukje plastic, tuinslang of tape.
Olie peilen
Motoren werken niet goed zonder olie. Controleer regelmatig het oliepeil van je motor en keerkoppeling. Het is slim om dit maandelijks te doen. Zeker als je de boot vaak gebruikt. Neem altijd extra olie mee zodat je meteen kunt aanvullen als het nodig is.
Bij andere motorproblemen, vraag een expert om hulp. Zit je op het water tijdens een storing? Kijk dan of er een boot in de buurt is die jouw boot kan slepen. Of bel een berger of de KNRM.
Wil je ook goed verzekerd en veilig het water op? Vraag dan vandaag nog onze Bootverzekering aan.
Vraag nu onze Bootverzekering aan
Meer artikelen
Er zijn geen blog artikelen gevonden