WA Plus Autoverzekering

Meest gekozen bij auto's van 7 tot 11 jaar

  • Naast schade aan anderen (WA), ook diefstal, brand- en ruitschade verzekerd
  • 24/7 hulp bij schade in binnen- en buitenland
  • Aanschaf- of nieuwwaarde vergoed tot 2 jaar na aankoop van je auto

Bereken je premie

Verzeker je auto WA Plus

Wat is een WA Plus verzekering?

De WA Plus Autoverzekering dekt sommige schade aan je eigen auto. Bijvoorbeeld doordat er is ingebroken. Of als je auto wordt gestolen. Ook schade door brand, storm en hagel is verzekerd. En ruitschade (een barst, sterretje of putje).

WA Plus wordt ook wel de WA Beperkt Casco autoverzekering of WA Extra autoverzekering genoemd.

Welke andere dekkingen zijn er?

De WA Plus verzekering wordt veel gekozen voor auto's tussen de 7 en 12 jaar oud. Maar je kunt ook kiezen voor de WA en WA All risk autoverzekering.

WA-verzekering

Is de auto 12 jaar of ouder? Dan wordt vaak voor WA gekozen. Dit is de minst uitgebreide verzekering.

Bekijk de WA Autoverzekering

WA All risk

De WA All risk verzekering wordt ook wel WA Casco of volledig casco genoemd. Deze wordt het meest gekozen als de auto jonger is dan 7 jaar. Het is de meest uitgebreide dekking. Ook schade aan je eigen auto door je eigen schuld is verzekerd.

Bekijk de WA All risk Autoverzekering


Hoe kies je de juiste autoverzekering?

Niet alleen de leeftijd van je auto telt bij het kiezen van een autoverzekering. Ook de dagwaarde van je auto en je spaarpot kunnen een rol spelen. Want met WA Plus ben je bijvoorbeeld niet verzekerd voor schade aan je eigen auto door een aanrijding of vandalisme. Zorg ervoor dat je bewust een keuze maakt. Lees vooral de polisvoorwaarden.

Lees meer over hoe je een autoverzekering kiest


Waarvoor ben je verzekerd?

Dekking WA WA
Plus
WA
All risk
Schade door je auto aan anderen en spullen van anderen
24 uur per dag hulp bij ongelukken, ook in het buitenland
Schade door brand, storm, hagel of aanrijding met een dier
Schade door diefstal en joyriding
Sterretjes, barsten of putjes in je autoruit
Schade aan je eigen auto door bijvoorbeeld aanrijding en vandalisme
Garantie nieuwe auto Bekijk uitleg 2 jaar 2 jaar
Garantie tweedehands auto Bekijk uitleg 2 jaar 2 jaar

Bereken je premie

Waarvoor ben je niet verzekerd?

Je bent bijvoorbeeld niet verzekerd als je:

  • jouw auto verhuurt of als taxi gebruikt;
  • rijdt onder invloed van drugs, alcohol of lachgas;
  • meedoet aan wedstrijden waarbij het gaat om snelheid en behendigheid;
  • rijdt met een ongeldig rijbewijs.

Lees in de polisvoorwaarden precies waarvoor je wel en niet bent verzekerd.

Tevredenheidsgarantie

Ben je niet tevreden over de afhandeling van schade? Dan krijg je vier keer de maandpremie terug op je rekening.

Zo werkt het

Dit zijn de voorwaarden

Aanvullende modules

Voor extra zekerheid breid je je Autoverzekering uit met aanvullende modules.

Schade inzittenden

Je bent verzekerd voor:

  • verwondingen die jij en je passagiers oplopen door een auto-ongeluk, inclusief smartengeld
  • schade aan spullen van de bestuurder en alle passagiers
Meer informatie

Bij een ongeluk met je auto kan er letselschade ontstaan bij de bestuurder of passagiers. Met de module Schade Inzittenden ben je bij een gedekte schade verzekerd tot maximaal € 1.000.000,- per gebeurtenis. Ook jullie spullen in de auto zijn verzekerd tegen schade. Het maakt hierbij niet uit of je zelf het ongeluk hebt veroorzaakt. En ook niet of er discussie is met de tegenpartij over wie schuld heeft.

Wanneer ben je verzekerd?
De bestuurder en passagiers van je auto zijn verzekerd bij een ongeval:

  • als ze in de auto zijn
  • bij het in- of uitstappen
  • als ze onderweg tijdelijk uit de auto zijn, bijvoorbeeld voor het uitvoeren van een noodreparatie of om te tanken

Rechtsbijstand

Je bent bijvoorbeeld verzekerd voor:

  • juridische hulp bij het bepalen wie er schuldig was aan een ongeval
  • juridische hulp bij conflicten over koop, onderhoud of reparatie van je auto
Meer informatie

Met de module Rechtsbijstand sta je er niet alleen voor bij juridische conflicten in het verkeer met je auto. Bijvoorbeeld bij het bepalen wie er schuldig was aan een ongeval. Maar ook bij conflicten over koop, onderhoud of reparatie van je auto.

Waarvoor ben je verzekerd?
Je bent bijvoorbeeld verzekerd voor rechtshulp als je:

  • de kosten na een auto-ongeluk wilt verhalen
  • een conflict hebt met je autodealer over bijvoorbeeld het (ver)kopen van je auto
  • je auto wil terugkrijgen bij een conflict over bijvoorbeeld eigendom of beslaglegging
  • een conflict hebt over schade die is ontstaan tijdens het vervoeren van je auto

Welke hulp krijg je?

  • Je krijgt hulp van een jurist die opkomt voor je belangen en onderhandelt met de tegenpartij.
  • De verzekeraar vergoedt kosten van externe deskundigen of advocaten en de kosten van een gerechtelijke procedure.
  • De verzekeraar biedt je de mogelijkheid om een bemiddelaar in te schakelen (mediation).
  • Soms zijn de kosten voor een rechtszaak hoger dan de schadevergoeding die de rechtszaak uiteindelijk voor je oplevert. De verzekeraar vergoedt dan de schade. Dit doet de verzekeraar alleen als zij verwacht dat een rechter je gelijk geeft.

Tip

Je kunt er ook voor kiezen de module Verkeer af te sluiten bij de Rechtsbijstandverzekering. Met de module Verkeer ben je uitgebreider verzekerd. Je verzekert je dan niet alleen als verkeersdeelnemer met de auto en motor. Maar ook als voetganger en fietser of als passagier in bus, boot, trein en vliegtuig.

Pechhulp

  • 24/7 hulp als je auto stuk gaat door een mechanische of elektronische storing en je niet (verder) kunt rijden
  • Keuze uit dekkingsgebied Nederland of Europa
Meer informatie

Met de module Pechhulp krijg je dag en nacht hulp als je door een mechanische of elektronische storing niet (verder) kunt rijden. Je kunt kiezen voor de modules Pechhulp Nederland en/of Europa.

Bekijk wat voor hulp je krijgt

Waar krijg je hulp?
Met Pechhulp Nederland krijg je hulp bij autopech in Nederland, behalve op Vlieland en Schiermonnikoog. Pechhulp Europa biedt hulp in het gebied van de groene kaart, behalve Nederland. Wil je in Nederland én Europa hulp met je auto bij pech? Dan heb je de module Nederland en de module Europa nodig.

Eigen risico kiezen

Bij WA Plus kies je zelf de hoogte van je eigen risico. Bij schade betaal je dan dat deel zelf. Je kunt kiezen voor een eigen risico van € 0,-, € 150,-, € 300,-, € 600,- of € 1.200,-. Kies je voor € 0,- eigen risico? Dan wordt in de meeste gevallen je volledige schadebedrag vergoed.

Korting door hoger eigen risico

Als je kiest voor een eigen risico krijg je korting op je premie. Hoe hoger het eigen risico, hoe lager je premie.

Schadeafhandeling via Schadegarant

We werken samen met het grote schadeherstelnetwerk van Schadegarant. Dit heeft een paar voordelen:

  • De betaling wordt direct geregeld met de hersteller. Je hoeft niks voor te schieten.
  • Je hebt 4 jaar garantie op de reparatie.
  • Je betaalt geen eigen risico als je je autoruit laat repareren via Glasgarant.

Moet je ruit worden vervangen? Of heb je andere schade? Dan betaal je het eigen risico dat je zelf koos bij het afsluiten van de Autoverzekering.

Kies je toch liever voor een andere garage? Dan betaal je bij ruitreparatie een vast eigen risico van € 150,-. Bij andere schades en bij ruitvervanging betaal je een extra eigen risico, € 400,-. Dat eigen risico komt boven op het eigen risico dat je zelf kiest.

Je bemiddelaar

Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van deze verzekering. Je sluit de Autoverzekering eenvoudig online via ons af zonder advies. Wij brengen deze verzekering onder bij de verzekeraar Nationale-Nederlanden Schadeverzekering Maatschappij N.V. Wijzigingen regel je ook via ons. Wij ontvangen een vast percentage van je premie als provisie.

Lees meer over je bemiddelaar

Wil je advies?

Dan kun je terecht bij een onafhankelijk adviseur. Deze biedt een andere Autoverzekering van Nationale-Nederlanden aan dan op nn.nl wordt aangeboden met andere dekkingen en voorwaarden.

Meer informatie

10% korting bij meer auto’s of motoren

Wil je twee, drie of vier auto’s en/of motoren binnen jouw gezin verzekeren? Dan krijg je 10% korting op de premie van de Autoverzekering of Motorverzekering die je extra afsluit. Je gezinsleden moeten wel op hetzelfde adres wonen als jij. Gezinsleden zijn jijzelf, je partner en kinderen die thuis wonen.

De extra auto of motor verzeker je makkelijk online.

Lees meer over een tweede auto verzekeren

Belangrijke informatie over de Autoverzekering

Bekijk polisvoorwaarden

Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Autoverzekering. Op je polisblad of in mijn.nn vind je terug welke voorwaarden en dekkingen voor jou gelden.

Bekijk verzekeringskaart

In de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de Autoverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.

Verzekeringskaart Autoverzekering WA

Verzekeringskaart Autoverzekering WA Plus

Verzekeringskaart Autoverzekering WA All risk

Bedenktijd, contractduur en opzegtermijn

Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je verzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.

Aanpassing van premie en voorwaarden

Soms is het vanuit de verzekeraar nodig om de premie en/of de voorwaarden voor deze verzekering aan te passen. Dit kan voor alle of een deel van de klanten zo zijn. Dit kan vanaf de verlengingsdatum van je verzekering.

Dit gebeurt bijvoorbeeld:

  • als de premie-inkomsten niet meer voldoende zijn om de schades te betalen of als de verzekering verlies oplevert;
  • als de verzekering en/of de manier waarop de premie wordt berekend, verandert;
  • door rekening te houden met de concurrentiepositie;
  • bij veranderingen in wet- en regelgeving;
  • bij economische en/of maatschappelijke ontwikkelingen.

De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit vanuit wetgeving verplicht is.

Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan laat de verzekeraar dit vooraf aan je weten. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand vooraf bericht. Ook legt de verzekeraar uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er verandert en per wanneer.

Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering afsloot de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verzekeraar de verandering liet weten. De verzekering stoppen doe je via nn.nl of door een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.

Wat gebeurt er bij schade?

Als je schade doorgeeft, stelt de verzekeraar vast wat er is gebeurd. En hoe groot de schade is. De verzekeraar gebruikt hiervoor de gegevens die op het schadeformulier staan, de informatie die jij en de eventuele tegenpartij geven, en als dat nodig is getuigenverklaringen. Je geeft de verzekeraar de informatie die nodig is.

Ben je verzekerd voor je schade? En is je tegenpartij aansprakelijk? Dan probeert de verzekeraar jouw schade op hem te verhalen. Of op diens verzekeraar.

Ben je niet verzekerd voor je schade? En is je tegenpartij aansprakelijk? In sommige gevallen probeert de verzekeraar je dan te helpen om je schade te verhalen.

Lees hoe directe schadeafhandeling werkt

Ben je zelf aansprakelijk? Dan neemt de verzekeraar contact op met je tegenpartij of diens verzekeraar om de schade te regelen.

WA (Wettelijke Aansprakelijkheid)
De verzekeraar regelt de schade met de tegenpartij binnen de verplichtingen die zij heeft. Zij mag schade direct aan je tegenpartij vergoeden of een regeling afspreken. Let op! Heb je je tegenpartij laten weten dat je aansprakelijk bent? Of heb je toegezegd dat hij recht heeft op een schadevergoeding? Dan is de verzekeraar daar niet aan gebonden. Zij beoordeelt of je volgens de wet aansprakelijk bent voor de schade. Je bent bijvoorbeeld aansprakelijk als je een verkeersregel overtreedt. Bijvoorbeeld als je geen voorrang hebt verleend met je auto en daardoor het verkeersongeval is ontstaan.

WA Plus en WA All risk
Heb je schade aan je eigen auto en kan de schade worden hersteld? Dan is de omvang van de schade gelijk aan de reparatiekosten. Behalve als de reparatiekosten van je auto te hoog zijn. Namelijk: hoger dan het verschil tussen de dagwaarde direct vóór de gebeurtenis en de restwaarde. Dan is je auto total loss. De schade wordt dan berekend als het verschil tussen de dagwaarde direct voor de gebeurtenis en de restwaarde. Maar, als de vervangingswaarde van je auto volgens de ANWB-koerslijst plus 10 procent hoger is dan de dagwaarde. Dan wordt dat bedrag gebruikt om de schade te berekenen.

Ben je je auto kwijt door een gebeurtenis die onder Diefstal valt? Dan wordt de schade berekend als de dagwaarde direct voor de gebeurtenis. Of de vervangingswaarde volgens de ANWB-koerslijst plus 10 procent, als die hoger was dan de dagwaarde meteen voor de gebeurtenis.

Is er sprake van schade aan of diefstal van accessoires? Dan stelt de verzekeraar de omvang van de schade zo vast: de eerste 12 maanden na aanschaf schrijft zij 1,5% per maand (of een gedeelte daarvan) af op de aanschafprijs. Vanaf de 13e maand na aanschaf schrijft zij 1% per maand (of een gedeelte daarvan) af op de aanschafprijs.

Total loss
Is je auto total loss, of ben je je auto kwijt door een gebeurtenis die onder het onderdeel 'diefstal' is verzekerd? Dan vergoedt de verzekeraar de schade pas als je de eigendom van je auto aan de verzekeraar hebt overgedragen. Ook ben je verplicht om alle zaken die bij je auto horen aan de verzekeraar te overhandigen.
Meer informatie over wat er bij schade gebeurt en wat de verzekeraar uitkeert, lees je in hoofdstuk 8 van de polisvoorwaarden.

Doelgroepomschrijving

De Autoverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (ingezetenen) van 18 jaar en ouder die hun vermogen willen beschermen tegen kosten die worden gemaakt bij schade van en door autobezit. De auto moet een Nederlands kenteken hebben.


Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact