


Wachttijden
Bekijk hieronder de wachttijden in de zorg. Heb je een vraag en kun je het antwoord niet vinden op onze site? Neem dan telefonisch contact op.
Wachttijden in de zorg
Als je zorg nodig hebt, wil je zo snel mogelijk bij een zorgverlener terecht kunnen. Daarom zijn er voor verschillende zorgsoorten uit de basisverzekering landelijke afspraken gemaakt over wachttijden en bereikbaarheid. Deze afspraken worden ook wel treeknormen of streefnormen genoemd.
Treeknormen zijn afspraken over hoe lang je maximaal zou moeten wachten op zorg. De wachttijd hangt af van de soort zorg die je nodig hebt. Soms zijn er ook extra afspraken gemaakt met zorgaanbieders, zodat je mogelijk sneller geholpen wordt. Als deze extra afspraken zijn gemaakt, staat dit hieronder vermeld.
Bereikbaarheid wordt op verschillende manieren afgesproken. Er moet altijd keuzevrijheid zijn voor een verzekerde. Daarom worden afspraken gemaakt met minimaal twee zorgverleners in een werkgebied. Dit werkgebied wordt niet bepaald op basis van een aantal kilometers, maar op basis van de zorgvraag en het zorgaanbod. Op basis van de Zorgvergelijker krijg je als verzekerde inzicht in het aantal kilometers en met welke zorgverleners in de buurt afspraken zijn gemaakt. De Zorgvergelijker laat ook aanvullende informatie zien over de bereikbaarheid, zoals rolstoeltoegankelijkheid, parkeergelegenheid en faciliteiten per praktijk.
Zorgvinder
Als je een zorgverlener nodig hebt, wil je waarschijnlijk het liefst naar een zorgverlener bij jou in de buurt. Met de Zorgvinder vind je snel de beste zorg.
De ambulance moet binnen 45 minuten bij je zijn.
Je kunt binnen 1 werkdag terecht bij een apotheek. Het kan zijn dat jouw geneesmiddel niet op voorraad is. De apotheek kan je dan vertellen wanneer het wel weer beschikbaar is.
De maximale wachttijd voor een diëtist is 5 werkdagen.
De maximale wachttijd voor een ergotherapeut is 5 werkdagen.
De landelijke wachttijd voor fysiotherapie en oefentherapie is maximaal 5 werkdagen. Ben je bij Nationale-Nederlanden verzekerd? Dan kun je binnen 4 werkdagen terecht.
De landelijke wachttijd voor jouw revalidatie bij een verpleeghuis of revalidatiecentrum is maximaal 13 weken. Ben je bij Nationale-Nederlanden verzekerd? Dan kun je binnen 48 uur terecht, binnen 30 minuten reistijd van je woonplaats.
Heb je psychische hulp nodig, bijvoorbeeld van een psycholoog? Dit zijn de afspraken over wachttijden en bereikbaarheid in de ggz:
Aanmelding
Binnen 4 weken een eerste consult. 80% van onze verzekerden worden binnen 3 weken bemiddeld.
Diagnose
Na de intake binnen 4 weken een diagnose. 80% van onze verzekerden worden binnen 3 weken bemiddeld.
Ambulante behandeling
Zonder opname in ziekenhuis of instelling binnen 6 weken. 80% van onze verzekerden worden binnen 4 weken bemiddeld.
Intramurale behandeling
Mét opname binnen 7 weken. 80% van onze verzekerden worden binnen 5 weken bemiddeld.
Spoed
Opname zo dicht mogelijk bij jouw woonomgeving.
Online ggz
De wachtlijsten in de ggz worden steeds langer. Wil je niet wachten? Dan is directe online hulp bij psychische problemen misschien iets voor jou. Geen wachtlijst, maar direct hulp. Op een moment dat je het zelf fijn vindt, in je eigen vertrouwde omgeving. Bekijk de mogelijkheden van Online ggz.
De maximale wachttijd voor een huidtherapeut is 5 werkdagen.
De maximale wachttijd bij de huisarts is 3 dagen. In 80% van de gevallen kun je binnen 2 werkdagen terecht.
Spoed?
Dan kun je direct terecht bij de huisartsenpraktijk of huisartsenpost. Bel altijd eerst even.
Heb je incontinentiemateriaal nodig? Dit zijn de afspraken over wachttijden en bereikbaarheid met gecontracteerde leveranciers van incontinentiemiddelen:
Telefonisch en online
24/7 bereikbaar. Kan de leverancier jouw vraag niet via de telefoon oplossen? Dan komt een verpleegkundige bij je aan huis. Waar in Nederland je ook woont.
Advies, (spoed)bestellingen, zorginhoudelijke begeleiding
24/7 bereikbaar.
Levering
Je ontvang het incontinentiemateriaal binnen 24 uur thuis. Bij spoed zelfs binnen 4 uur. De materialen voldoen aan strenge richtlijnen voor kwaliteit.
Je kunt meestal binnen 48 uur terecht voor kortdurend verblijf (eerstelijnsverblijf).
De maximale wachttijd voor een logopedist is 5 werkdagen.
Voor mondzorg is de maximale wachttijd 3 weken. De maximale reistijd is 45 minuten.
Spoed?
Als je acuut mondzorg nodig hebt is de maximale wachttijd 1 uur. Is het dringend, maar kun je wel een paar uur wachten? Dan is de maximale wachttijd 24 uur. De maximale reistijd voor acute en dringende mondzorg is 30 minuten.
Wil je personenalarmering regelen? Bij gecontracteerde leveranciers wordt de apparatuur binnen 5 werkdagen geplaatst. En bij een spoedopdracht binnen 2 dagen.
De maximale wachttijd voor een podotherapeut is 5 werkdagen.
Heb je stomamateriaal nodig? Dit zijn de afspraken over wachttijden en bereikbaarheid met gecontracteerde leveranciers van stomamiddelen:
Telefonisch en online
24/7 bereikbaar. Kan de leverancier jouw vraag niet via de telefoon oplossen? Dan komt een verpleegkundige bij je aan huis. Waar in Nederland je ook woont.
Advies, (spoed)bestellingen, zorginhoudelijke begeleiding
24/7 bereikbaar.
Levering
Je ontvang het stomamateriaal binnen 24 uur thuis. Bij spoed zelfs binnen 4 uur. De materialen voldoen aan strenge richtlijnen voor kwaliteit.
De landelijke wachttijd is maximaal 6 weken. Ben je bij Nationale-Nederlanden verzekerd? Dan gelden de volgende afspraken:
Heb je direct zorg nodig?
Dan is de maximale wachttijd 24 uur.
Heb je niet direct zorg nodig?
Dan neemt jouw zorgverlener binnen 3 werkdagen contact met je op. Je hebt dan binnen 1 week een indicatiegesprek met jouw zorgverlener. Je zorg start uiterlijk 1 week na dit gesprek. Behalve als je de zorg dan nog niet nodig hebt. Je spreekt dan met jouw zorgverlener af wanneer je zorg start.
De landelijke wachttijd is maximaal 6 weken. Ben je bij Nationale-Nederlanden verzekerd? Dan gelden de volgende afspraken:
Heb je direct zorg nodig?
Dan is de maximale wachttijd 24 uur.
Heb je niet direct zorg nodig?
Dan neemt jouw zorgverlener binnen 3 werkdagen contact met je op. Je hebt dan binnen 1 week een indicatiegesprek met jouw zorgverlener. Je zorg start uiterlijk 1 week na dit gesprek. Behalve als je de zorg dan nog niet nodig hebt. Je spreekt dan met jouw zorgverlener af wanneer je zorg start.
Wij zorgen ervoor dat je gegarandeerde toegang hebt tot wijkverpleging. Meestal heb je keuze uit meerdere zorgverleners.
Dit zijn de afspraken voor wachttijden voor operaties en ziekenhuizen:
Eerste consult
Binnen 4 weken een afspraak met een medisch specialist. In 80% van de gevallen is een plek binnen 3 weken beschikbaar.
Diagnose
Binnen 4 weken na het eerste consult een onderzoek of indicatie. In 80% van de gevallen is een plek binnen 3 weken beschikbaar.
Dagbehandeling of dagopname
Binnen 6 weken een behandeling op de polikliniek. In 80% van de gevallen is een plek binnen 4 weken beschikbaar.
Behandeling die langer dan 1 dag duurt
Binnen 7 weken een opname in het ziekenhuis. In 80% van de gevallen is een plek binnen 5 weken beschikbaar.
Spoedzorg
Binnen 45 minuten geholpen.
Ambulance
Binnen 15 minuten ter plaatse bij spoedmeldingen (bijna overal in Nederland).
Wachtlijstbemiddeling
Ziekenhuizen en GGZ-instellingen hebben voor sommige behandelingen lange wachtlijsten. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld wijkverpleging. Zie je er tegenop om lang te wachten op een behandeling? Misschien kun je ergens anders sneller terecht. Bij wachtlijstbemiddeling bekijken zorgadviseurs of je ergens anders sneller aan de beurt bent. Of er wordt direct hulp geregeld voor wijkverpleging.
Service en Contact
We kunnen je op verschillende manieren helpen.