Ga direct naar inhoud

Compensatie variabele rente

Heb je een doorlopend consumptief krediet met variabele rente afgesloten bij Nationale-Nederlanden, Delta Lloyd of OHRA? Dan kom je misschien in aanmerking voor een compensatie. We compenseren klanten bij wie de rente niet voldoende de marktrente heeft gevolgd. Op deze pagina vind je hier meer informatie over.

Houd me op de hoogte

Waarom compenseren we bepaalde klanten?

Het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening) heeft de afgelopen periode uitspraken gedaan over leningen met variabele rente die andere financiële instellingen aanbieden. Een variabele rente betekent dat de rente niet vast staat en tijdens de looptijd van de lening kan veranderen. Het Kifid vindt dat als in de voorwaarden niet duidelijk staat wanneer een bank de rente mag wijzigen, de klant mag verwachten dat de variabele rente de gemiddelde marktrente volgt.

Uit ons onderzoek blijkt dat de variabele rente van ons doorlopend consumptief krediet niet altijd genoeg heeft meebewogen met de gemiddelde marktrente. Daarom compenseren we klanten die hierdoor te veel rente hebben betaald. De uitspraken van het Kifid zijn daarbij de basis van onze compensatieregeling.

De compensatieregeling is bedoeld voor klanten met een doorlopend consumptief krediet bij wie de variabele rente niet genoeg heeft meebewogen met de gemiddelde marktrente. Dit geldt voor huidige klanten en voor klanten van wie het contract al is beëindigd.

De volgende producten vallen onder de regeling:

  • Nationale-Nederlanden Doorlopend Krediet
  • Delta Lloyd Doorlopend Krediet
  • OHRA Doorlopend Krediet

In deze video krijg je een korte uitleg over de compensatie. Je ziet waarom we compenseren, hoe de berekening is en of we het bedrag verrekenen of overmaken.

Hoe berekenen we je compensatie?

We berekenen per contract of er recht is op compensatie. Dat doen we op de volgende manier:

Meer over de berekening en een rekenvoorbeeld

Bericht over de compensatieregeling

Klanten die nu een doorlopend krediet hebben

Heb je een doorlopend krediet met variabele rente bij Nationale-Nederlanden, OHRA of Delta Lloyd? Dan kom je misschien in aanmerking voor compensatie. De berekening hiervan kost veel tijd. Daar werken we al geruime tijd aan en zijn we voorlopig ook nog mee bezig. We verwachten voor het eind van het jaar klaar te zijn. Je krijgt dan automatisch een bericht met meer informatie over de compensatieregeling. Wil je op de hoogte gehouden worden? Laat dan je naam en e-mailadres achter via het contactformulier.

Klanten die een doorlopend krediet hebben gehad

We hebben niet altijd recente gegevens van klanten die in het verleden een doorlopend consumptief krediet hebben gehad. Soms kunnen we ook niet zelf vaststellen of jij een doorlopend krediet hebt gehad of dat jij in aanmerking komt voor compensatie. Denk je dat je in aanmerking komt voor compensatie? Laat dan je naam en e-mailadres achter via het contactformulier. Je krijgt dan een e-mail van ons als we nieuwe informatie hebben over de compensatieregeling. We verwachten voor het eind van het jaar te starten met het afhandelen van de compensatie.


Houd me op de hoogte

Verrekenen en uitkeren van de compensatie

Heb je volgens onze berekening recht op compensatie? Dan hangt het van je krediet af of we het compensatiebedrag verrekenen of dat we het aan je uitkeren.

Klanten die nu een doorlopend krediet hebben

We verrekenen het compensatiebedrag met je openstaande schuld op het doorlopend krediet. De schuld wordt daardoor kleiner, waardoor je eerder klaar bent met aflossen. Blijft er na het verrekenen nog een bedrag over? Dan maken we dat over naar je tegenrekening.

Klanten die een doorlopend krediet hebben gehad

We willen zeker weten dat we het bedrag naar de juiste betaalrekening overmaken. Daarom moet je eerst een rekeningnummer opgeven. Als we dat rekeningnummer gecontroleerd hebben, maken we het compensatiebedrag naar je over.


Meer over de berekening en een rekenvoorbeeld

Veelgestelde vragen

Compensatieregeling

Wanneer krijg ik bericht over m’n compensatie?

Klanten die nu een doorlopend krediet hebben
Heb je een doorlopend consumptief krediet met variabele rente bij Nationale-Nederlanden, OHRA of Delta Lloyd? Dan kom je misschien in aanmerking voor compensatie. De berekening hiervan kost veel tijd. Daar werken we al geruime tijd aan en zijn we voorlopig ook nog mee bezig. We verwachten voor het eind van jaar te starten met het afhandelen van de compensaties. Je krijgt dan automatisch een bericht met meer informatie over de compensatieregeling. Wil je op de hoogte gehouden worden? Laat dan je naam en e-mailadres achter via het contactformulier.

Klanten die een doorlopend krediet hebben gehad
We hebben niet altijd recente gegevens van klanten die in het verleden een doorlopend consumptief krediet hebben gehad. Soms kunnen we ook niet zelf vaststellen of jij een doorlopend krediet hebt gehad of dat jij in aanmerking komt voor compensatie. Denk je dat je in aanmerking komt voor compensatie? Laat dan je naam en e-mailadres achter via het contactformulier. Je krijgt dan een e-mail van ons als we nieuwe informatie hebben over de compensatieregeling. We verwachten voor het eind van het jaar te starten met het afhandelen van de compensatie.

Krijgt iedereen met een doorlopend krediet compensatie?

De compensatieregeling is bedoeld voor klanten met een doorlopend consumptief krediet bij wie de variabele rente niet genoeg heeft meebewogen met de gemiddelde marktrente. Dit geldt voor huidige klanten en voor klanten van wie het contract al is beëindigd.

De volgende doorlopende kredieten vallen onder de regeling:

  • Nationale-Nederlanden Doorlopend Krediet

  • Delta Lloyd doorlopend krediet

  • OHRA doorlopend krediet
    Heeft een klant één of meer van de genoemde doorlopende consumptieve kredieten? Dan berekenen we per contract of de rente niet genoeg heeft meebewogen met de marktrente. Als dat zo is, heeft de klant recht op compensatie.

  • Bij welk doorlopend krediet krijg je compensatie?

    De volgende producten vallen onder de regeling:

  • Nationale-Nederlanden Doorlopend Krediet

  • Delta Lloyd doorlopend krediet

  • OHRA doorlopend krediet
  • Waarom betalen jullie compensatie vanaf 1 december 2001?

    We houden de wettelijke verjaringstermijn van 20 jaar aan. Die periode hebben we uitgebreid tot 1 december 2001. Dat betekent dat we eventueel teveel betaalde rente terugbetalen vanaf de start van je krediet of vanaf 1 december 2001.

    Compensatiebedrag

    Wat is mijn compensatiebedrag

    Je hebt recht op compensatie als de rente van je doorlopend consumptief krediet niet genoeg heeft meebewogen met de marktrente. Het bedrag dat je te veel hebt betaald, moet hoger dan €50 zijn. We hebben dit in overleg met de Consumentenbond afgesproken. Heb je bijvoorbeeld €60 te veel betaald, dan krijg je die €60 weer terug. Is het bedrag lager dan €50, dan heb je dus geen recht op compensatie.

    Op dit moment zijn we nog aan het berekenen wat de compensatiebedragen zijn. Dat doen we per contract, dus dat kost veel tijd. Het minimumbedrag van €50 geldt ook per contract.

    Wanneer krijg ik de compensatie?

    Klanten die nu een doorlopend krediet hebben
    Heb je een doorlopend consumptief krediet met variabele rente bij Nationale-Nederlanden, OHRA of Delta Lloyd? Dan kom je misschien in aanmerking voor compensatie. De berekening hiervan kost veel tijd. Daar werken we al geruime tijd aan en zijn we voorlopig ook nog mee bezig. We verwachten voor het eind van jaar te starten met het afhandelen van de compensaties. Je krijgt dan automatisch een bericht met meer informatie over de compensatieregeling. Wil je op de hoogte gehouden worden? Laat dan je naam en e-mailadres achter via het contactformulier.

    Klanten die een doorlopend krediet hebben gehad
    We hebben niet altijd recente gegevens van klanten die in het verleden een doorlopend consumptief krediet hebben gehad. Soms kunnen we ook niet zelf vaststellen of jij een doorlopend krediet hebt gehad of dat jij in aanmerking komt voor compensatie. Denk je dat je in aanmerking komt voor compensatie? Laat dan je naam en e-mailadres achter via het contactformulier. Je krijgt dan een e-mail van ons als we nieuwe informatie hebben over de compensatieregeling. We verwachten voor het eind van het jaar te starten met het afhandelen van de compensatie.

    Waarom krijg ik geen compensatie terwijl ik wel te veel heb betaald?
    Je krijgt geen compensatie als het te veel betaalde bedrag lager is dan €50. We hebben samen met de Consumentenbond afgesproken dat we dit bedrag als grens nemen voor de compensatie.

    Waarom verrekenen jullie de compensatie?

    We vinden het belangrijk dat je niet langer aan je doorlopend krediet vast zit dan nodig is. Door de compensatie van je openstaande schuld af te trekken, wordt die schuld kleiner. Daardoor heb je je krediet sneller afgelost.

    Vanwege betalingsproblemen heb ik tijdelijk mijn maandbedrag niet betaald. Heeft dit invloed op de compensatie?

    Heb je een betalingsregeling met ons afgesproken? Bijvoorbeeld een betaalpauze waardoor je tijdelijk per maand minder of niets hoefde te betalen? Dan kan deze periode invloed hebben op onze berekening.

    Ik heb een betalingsafspraak en hoef een deel van mijn schuld niet terug te betalen. Heeft dit invloed op de compensatie?

    Als je een deel van je schuld niet hoeft terug te betalen, verrekenen we dit met de compensatie.

    Finale kwijting

    Wat is finale kwijting?

    Finale kwijting betekent dat je na je akkoord niet opnieuw een klacht kunt indienen over variabele rente of de hoogte van het compensatiebedrag. Dat geldt niet alleen voor een klacht die je bij ons indient, maar ook voor een klacht bij het Kifid of de rechter.

    Waarom moet ik finale kwijting verlenen?

    Als je akkoord gaat met het compensatiebedrag en finale kwijting verleent, hebben we allebei de zekerheid dat onze afspraken definitief zijn.

    Andere vragen

    Ik heb m’n krediet aangepast. Wat betekent dat voor de compensatie?

    Onze berekening gaat per contract. Als je bijvoorbeeld je ene krediet stopt en een nieuw krediet aanvraagt, krijg je weer een nieuw contract. Je hebt dan dus 2 contracten. We bekijken per contract of je in aanmerking komt voor compensatie.

    Ik had een doorlopend consumptief krediet en heb het omgezet naar een persoonlijke lening. Wat gebeurt er met mijn compensatie?

    We berekenen voor je oude doorlopend krediet of je in aanmerking komt voor compensatie. Als dat zo is, maken we het te veel betaalde bedrag over naar de tegenrekening. Voor een Persoonlijke Lening geldt de compensatieregeling niet.

    Ik heb de limiet van m’n krediet aangepast. Wat betekent dat voor de compensatie?

    Onze berekening gaat per contract. Als je je limiet verhoogt, krijg je weer een nieuw contract. Je hebt dan dus 2 contracten. We bekijken per contract of je in aanmerking komt voor compensatie.

    Ik ben erfgenaam van iemand die een doorlopend krediet heeft gehad. Kom ik in aanmerking voor compensatie?

    Als de overledene een contract heeft gehad, hebben we daar eerst de gegevens van nodig. Daarna moeten we vaststellen dat jij als erfgenaam recht hebt op een eventuele compensatie. We hebben dan dus aanvullende informatie nodig. Via het contactformulier kun je je naam en e-mailadres achterlaten. We houden je dan op de hoogte van nieuwe informatie over de compensatieregeling. Ook krijg je bericht als we starten met het compensatietraject.

    Heeft de compensatie gevolgen voor mijn belastingaangifte?

    Heb je de door jou betaalde rente afgetrokken in je aangifte inkomstenbelasting? Dan heeft de compensatie gevolgen voor je aangifte. Je moet het compensatiebedrag dan aangeven in de aangifte inkomstenbelasting. Neem voor meer informatie contact op met de Belastingdienst.

    Wat zijn de uitspraken van het Kifid over de compensatie?

    Alle uitspraken van het Kifid vind je op kifid.nl.