Ga direct naar inhoud

Verdachte e-mail: herken en voorkom phishing

Heb je een bericht van ons gekregen en vertrouw je het niet? Denk je dat het phishing is? We leggen uit hoe je de website, een mail of telefoontje van Nationale-Nederlanden herkent. Én hoe je phishing aan ons meldt.

Phishing melden

Meld een phishing e-mail of phishing telefoontje aan ons via telefoonnummer 088 663 01 12.


Hoe herken je phishing?

Als internetcriminelen vissen naar jouw persoonlijke (inlog)gegevens, dan noemen we dit phishing. Dit gebeurt vaak via e-mail. Maar dit kan ook gebeuren via de telefoon, sms'jes, WhatsApp en nep-websites. Internetcriminelen gebruiken jouw gegevens om in je account te komen. En om je geld te stelen.

Phishing e-mails

Wat is een phishing e-mail?

Met een phishing e-mail vissen internetcriminelen naar je beveiligingscodes. Deze e-mails lijken vaak erg op e-mails die je normaal krijgt van Nationale-Nederlanden. Pas daarom goed op.

Hoe herken je een phishing e-mail?

Elke phishing e-mail ziet er anders uit. Let daarom goed op als een e-mail verwijst naar nn.nl óf vraagt om je gegevens. Krijg je een e-mail van Nationale-Nederlanden? Wees dan extra alert als de e-mail een van de volgende kenmerken heeft:

  • Slordig taalgebruik en spelfouten in het bericht.
  • Je wordt gevraagd iets met spoed te doen.
  • Je wordt gevraagd jouw gegevens bij te werken.
  • Via een link word je naar een website gestuurd waar je moet inloggen met jouw gegevens.
  • Er wordt gedreigd jouw account te blokkeren als je niet direct reageert.
  • Jouw mailprovider of spamfilter geeft aan dat het 'spam' is.
  • Het afzendadres komt niet overeen met de website van het versturende bedrijf.

Let op! Natuurlijk vragen ook wij jou weleens om je gegevens te controleren. Helaas doen internetcriminelen dat ook.

Wij vragen je nooit:

  • Om je inloggegevens. Deze zijn persoonlijk en van jou.
  • Om via een link in te loggen in de NN App of op mijn.nn.
  • Om via de e-mail je inloggegevens te veranderen.

Zo herken je een e-mail van Nationale-Nederlanden

Een e-mail van Nationale-Nederlanden eindigt altijd op:
@communicatie.nn.nl
@nn.nl
@nn-group.com
@nn-zorg.nl
@notificatie.nn-zorg.nl
@campaign.nn.nl.

Een aangetekende mail van Nationale-Nederlanden komt van:
@nationalenederlanden2.aangetekend.nn.nl

Heb je een phishing e-mail ontvangen?


Phishing via de telefoon

Wat is telefonische phishing?

Naast phishing via e-mail kunnen internetcriminelen je ook bellen. Ze vertellen je dat je geld niet veilig is op je spaarrekening. En vragen je vervolgens om het geld over te maken naar een ander rekeningnummer. Misschien staat zelfs het telefoonnummer van Nationale-Nederlanden in je scherm. Deze truc heet spoofing.

Hoe herken je phishing via de telefoon?

  • De zogenaamde medewerker vraagt je om je geld veilig te stellen. Bijvoorbeeld omdat er verdachte activiteiten zijn op je rekening en fraudeurs je rekening leeghalen.
  • Hij of zij heeft het over een 'kluisrekening' of 'veiligheidsrekening'. Of een variatie hierop.
  • Hij of zij vraagt je om je persoonlijke gegevens door te geven of toegang tot je computer. Of ze vertellen dat er iemand langs komt om je pas in te nemen en te blokkeren.

Wij vragen je nooit:

  • Om je inloggegevens. Deze zijn persoonlijk en van jou.
  • Telefonisch je gegevens te veranderen met een medewerker aan de lijn.
  • Om via een link in te loggen in de NN App of op mijn.nn.

Wat te doen met telefonische phishing?

  • Word je gebeld omdat je geld niet veilig is? Word je gevraagd om geld over te maken naar een andere rekening óf om je gegevens aan te passen? Hang gelijk op.
  • Heb je persoonlijke informatie gedeeld na telefonische phishing? Neem contact met ons op via 088 663 01 12. Als je een rekening hebt bij Nationale-Nederlanden blokkeren we deze. Ook blokkeren we jouw toegang tot mijn.nn.
  • Heb je ook geld overgemaakt? Doe direct aangifte bij de politie. Bel 0900 8844 (lokaal tarief) voor een afspraak. Lees meer over phishing op politie.nl.
  • Vermoed je dat iemand gebruik maakt van jouw gegevens? Zo meld je identiteitsfraude aan de Rijksoverheid.
Hoe voorkom je phishing?

1. Controleer of je een veilige website bezoekt

Aan de URL zie je of een website veilig is. Websites met een veilige verbinding beginnen met https://. Ook zie je in de adresbalk een gesloten hangslotje. Als je op het hangslotje klikt dan zie je het beveiligingscertificaat van de website. Probeer het maar eens op nn.nl.

2. Houd je software up-to-date

Zorg dat je telefoon, computer, laptop of tablet altijd de laatste update heeft. Controleer elke maand of er een nieuwe update is.

  • Installeer software- en beveiligingsupdates
  • Installeer geen illegale en/of onbekende software
  • Installeer antivirus software
  • Installeer antispyware software
  • Installeer een firewall
  • Gebruik de nieuwste versie van de browser
  • Gebruik een spam-filter
  • Download alleen Apps vanuit de officiële appstores

3. Beveilig je wifi

Gebruik je een draadloos netwerk (wifi)? Beveilig deze verbinding en zorg dat je wachtwoord moeilijk te raden is.

4. Gebruik alleen je eigen devices als inlogt op een persoonlijke omgeving

Ga je inloggen of internetbankieren op een persoonlijke omgeving? Doe dat alleen op je eigen toestel. En op een netwerk dat je vertrouwt. Gebruik geen gratis draadloze netwerken (hotspots), en log ook niet in op openbare computers. Je weet niet hoe veilig dat is.

5. Zorg voor veilige inloggegevens

Heeft de website die je bezoekt een persoonlijke omgeving? Zorg dan voor veilige inloggegevens. Zo doe je dat:

  • Schrijf je inloggegevens nooit op en noem ze niet in een e-mail .
  • Belt iemand je namens Nationale-Nederlanden? Geef jouw gegevens niet door. Wij vragen alleen naar je gebruikersnaam als je zelf contact op neemt.
  • Verander regelmatig je wachtwoorden en gebruik je wachtwoord nooit voor meer websites.
  • Gebruik een sterk wachtwoord dat niet voor de hand ligt. Met een combinatie van: cijfers, kleine letters, hoofdletters en leestekens.
Veilig bankieren en inloggen op mijn.nn

Veilig inloggen op nn.nl

Jouw inloggegevens zijn uniek en geven alleen jou toegang tot je persoonlijke gegevens. Wij nemen nooit contact met je op om te vragen naar je inloggegevens. Alleen als je ons zelf belt met vragen over mijn.nn kunnen we je om je gebruikersnaam vragen. Wij vragen nooit naar je wachtwoord.

Zo log je veilig in:

  • Ga naar je browser. Typ www.nn.nl en druk op enter.
  • Je komt dan terecht op https://www.nn.nl. Controleer of je dit ziet in de adresbalk.
  • Controleer of nn.nl beveiligd is. Dat zie je aan ‘https’ en het hangslotje in de adresbalk.
  • Kies ‘mijn.nn’ rechts bovenaan onze website. Voeg de inlogpagina toe aan je favorieten. Zo ga je altijd naar de juiste pagina.

Jouw persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord

Als je een account aanvraagt voor mijn.nn, krijg je een activatienummer. Gebruik dit activatienummer om jouw mijn.nn account te activeren. Je verzint een gebruikersnaam tijdens het activeren van jouw mijn.nn account. Met deze gebruikersnaam activeer je mijn.nn door zelf een tijdelijk wachtwoord op te vragen. Als je de eerste keer inlogt, vragen wij je je wachtwoord aan te passen. Het wachtwoord in de e-mail is vanaf nu onbruikbaar.

Identificatie via iDIN

Voor het aanmaken van een mijn.nn-account moet je je identificeren. Je kunt hiervoor eerst een activatienummer aanvragen. Je kunt je ook identificeren met iDIN. Dan heb je binnen enkele minuten toegang tot mijn.nn!

Zo zorg je voor veilige inloggegevens:

  • Schrijf je inloggegevens nooit op en deel ze met niemand. Je kunt veilig inloggen op mijn.nn zonder je inloggegevens te hoeven onthouden. Hoe? Dat lees je hieronder bij ‘Veiliger inloggen met de NN App’.
  • Belt iemand je namens Nationale-Nederlanden? Geef jouw gegevens niet door. Wij vragen alleen naar je gebruikersnaam als je zelf contact op neemt.
  • Verander regelmatig je wachtwoorden en gebruik je wachtwoord nooit voor meer dan één website.
  • Gebruik een sterk wachtwoord dat niet voor de hand ligt. Met een combinatie van: cijfers, kleine letters, hoofdletters en leestekens.

Veiliger inloggen met de NN App

Wil je je gegevens beter beschermen? Zet Veiliger inloggen aan. Met Veiliger Inloggen gebruik je de NN App om in te loggen op mijn.nn. Om in te loggen scan je met de NN App een QR-code op je computer. Je kan dan niet meer inloggen met je gebruikersnaam of wachtwoord. Hierdoor komen cybercriminelen moeilijker bij je gegevens. Lees meer over inloggen met de NN App.

Veilig bankieren

In mijn.nn kun je veilig internetbankieren. Zo zorgen wij daarvoor:

  • Op nn.nl heb je een veilige verbinding. Hierdoor zijn je gegevens beschermd.
  • Aan je Nationale-Nederlanden internetspaar- of beleggingsrekening is een vaste tegenrekening gekoppeld. Neem je geld op? Dan komt het geld automatisch terecht op je tegenrekening. Krijgt iemand toch toegang tot jouw rekening bij Nationale-Nederlanden? Dan hoef je je dus geen zorgen te maken. Hij of zij kan het geld alleen overboeken naar jouw vaste tegenrekening.
  • In mijn.nn kun je je vaste tegenrekening alleen wijzigen als de nieuwe tegenrekening op jouw naam staat. Iemand die kwaad wil, schiet er dus niks mee op als hij of zij jouw tegenrekening aanpast. Wijzig je je tegenrekening? Dan moet je vanaf de nieuwe tegenrekening een storting doen. Tot die tijd blokkeren wij de spaarrekening.

Uitloggen

Sluit je mijn.nn af? Log dan uit via de knop rechts boven in het scherm.

Zo beveiligen wij onze website

Nn.nl wordt continu bijgewerkt. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn dan passen wij onze website direct aan. Ook laten wij de beveiliging van onze site regelmatig testen door gespecialiseerde bedrijven. Als zij verbeteringen zien voor onze site, voeren wij dit direct door.

Veilig bankieren campagne

Om fraude te voorkomen geven we veel voorlichting over veilig bankieren. Daarvoor werken we samen met andere banken en de Betaalvereniging Nederland aan nationale campagnes. Zoals ‘Hang op, klik weg, bel uw bank’.

Lees meer over veiligheidsregels op Veiligbankieren.nl

uniqueid

Service en Contact

Heb je een vraag?

Bel ons als je hulp nodig hebt met inloggen op nn.nl of het installeren van de app. Wij helpen je graag.

088 663 01 12

Bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.30 uur.