15
juni
2021
|
07:30
Europe/Amsterdam

Vraag “Hoe gaat het?” maakt Nederland vitaal en veerkrachtig

Samenvatting

Nationale-Nederlanden roept op om deze drie woorden weer belangrijk te maken.

Nationale-Nederlanden roept op om deze drie woorden weer belangrijk te maken

Hoe gaat het? We vragen het allemaal weleens aan elkaar. Ruim de helft (57%) van de Nederlanders ziet deze vraag als een beleefdheidsvraag en niet als een oprechte vraag naar hoe iemand zich voelt. Dit blijkt uit een onderzoek van Nationale-Nederlanden uitgevoerd door Kantar. Dezelfde vraag stellen bijna alle ondervraagde managers (95%) ook, maar hun werknemers herkennen en beleven dit (56%) een stuk minder. Werkgevers hebben nog de nodige stappen te zetten en Nationale-Nederlanden helpt hierbij. Vanuit de gedachte “voorkomen is beter dan genezen”, verhoogt NN het bewustzijn rondom verzuim en arbeidsongeschiktheid en reikt werkgevers en werknemers praktische tips en tools aan. Maurice Koopman, CEO Nationale-Nederlanden Schade & Inkomen: ‘Wij willen de vraag nieuw leven inblazen. Een goed gesprek over hoe het gaat, blijkt de sleutel tot minder ziekteverzuim en uiteindelijk tot een vitaler en veerkrachtiger Nederland.’ De financiële dienstverlener lanceert daarom vandaag het “hoe gaat het?” platform, dat werkgevers en werknemers activeert en faciliteert in het voeren van (meer) goede gesprekken.

Ziekteverzuim heeft vaak mentaal component

Het ziekteverzuim was afgelopen jaar met 4,9% het hoogste in achttien jaar*. Ondanks dat bij veel bedrijven de vitaliteit van medewerkers hoog op de agenda staat, ligt de nadruk vaak op het faciliteren van thuiswerken en het stimuleren van wandelen, gezond eten of sporten. Daar kunnen, en moeten, de nodige stappen nog worden gezet richting aandacht voor mentale vitaliteit. In ongeveer de helft van het langdurige ziekteverzuim speelt een mentale oorzaak mee. Een goede eerste stap voor de werkgever? Oprecht vragen hoe het met iemand gaat. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen hun manager in de top 3 zetten als het gaat om personen die als eerste geraadpleegd worden als er een disbalans is tussen werk en privé of als ze niet lekker in hun vel zitten op hun werk. Opvallend is dat een op de tien Nederlanders (11%) aangeeft wel met anderen te willen praten over hoe het met ze gaat, maar dit niet durft. ‘We zien dat er veel behoefte is aan échte aandacht vanuit de werkgever, maar men weet vaak niet waar te beginnen. Nationale-Nederlanden wil daarom oplossingen bieden die passen bij de huidige werkcultuur’, aldus Maurice Koopman.

* Bron: CBS

Hoe gaat het met Nederland?

  • Gemiddeld geeft Nederland het eigen welzijn op dit moment een 7,0.
  • 3 op de 10 Nederlanders voelen zich (veel) slechter dan voor het uitbreken van corona (31%).
  • Een op de drie Nederlanders praat wel eens over hoe het met hun gaat (33%). Bij slechts 21% vragen anderen wel eens door na het stellen van deze vraag. Drie op de vijf hebben het gevoel eerlijk te kunnen zijn (59%).
  • Bijna een kwart (23%) zegt vaak dat het goed gaat, terwijl dit niet zo is.

 

 

 

 

Echte interesse opmaat voor gezonde werkcultuur

Op het gloednieuwe “hoe gaat het” platform biedt Nationale-Nederlanden managers en werknemers de handvatten om het gesprek over (mentale) vitaliteit aan te gaan, met video’s, artikelen en een podcast. Elke Wiss, praktisch filosoof en schrijver van “Socrates op sneakers”, deelt concrete tips voor het voeren van een goed gesprek. Ook is in beeld gebracht wat het oprecht stellen van de vraag teweeg kan brengen. Zo wil de financiële dienstverlener zichtbaar maken dat “hoe gaat het?” geen holle begroeting hoeft te zijn, maar een vraag die tijd verdient en oprecht gesteld kan worden. Een vraag met veel potentie.   


 

Tips en tools voor een goed gesprek van Elke Wiss:

  • Stiltes laten vallen | Aandachtig luisteren betekent dat je volledig focust op wat je gesprekspartner vertelt. Probeer de ander dus niet te onderbreken en wacht rustig tot het verhaal verder gaat. 
  • Uitnodigen om meer te vertellen | een ‘Oh ja? Vertel!’ is vaak al genoeg. 
  • Bescheiden opstellen | Geef geen ongevraagd advies. Wees ervan overtuigd dat je niet alles weet. En zelfs al zou je alle feiten kennen, dan nóg ken je de ervaring, de beleving van de ander niet. Die is namelijk een ander mens dan jij. Met andere gewoontes, een ander karakter en andere behoeften. 
  • Vat samen | Een goede remedie om te zorgen dat je echt bij de ander blijft en zijn standpunt probeert te begrijpen is: samenvatten. Check of je de ander hebt begrepen 

nn.nl/hoegaathet

Campagnevideo of meer tips en tools voor een goed gesprek? Kijk op www.nn.nl/hoegaathet.

Over de onderzoeken

Het eerste onderzoek naar verzuim en vitaliteit bij werknemers in loondienst, heeft plaatsgevonden onder 351 respondenten in januari 2021. Het tweede, kwantitatieve, onderzoek naar ‘hoe gaat het met Nederland?’ heeft plaatsgevonden onder 1.004 Nederlanders van 18 jaar en ouder in de periode van 27 mei t/m 2 juni 2021. Er is gebruikgemaakt van Kantar’s onderzoekspanel NIPObase.
 

Over Nationale-Nederlanden
Nationale-Nederlanden is een financiële dienstverlener die producten en diensten aanbiedt op het gebied van verzekeringen, pensioenen en bankactiviteiten aan ruim 6 miljoen particuliere en zakelijke klanten in Nederland. Al meer dan 175 jaar helpen onze medewerkers mensen zorgen voor wat zij écht belangrijk vinden. Nationale-Nederlanden is onderdeel van NN Group, een internationale financiële dienstverlener actief in 18 landen en toonaangevend in een aantal Europese landen en Japan. NN Group N.V. is genoteerd aan Euronext Amsterdam (NN).
Important legal information
Certain of the statements contained herein are not historical facts, including, without limitation, certain statements made of future expectations and other forward-looking statements that are based on management’s current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation: (1) changes in general economic conditions, in particular economic conditions in NN Group’s core markets, (2) the effects of the Covid-19 pandemic and related response measures, including lockdowns and travel restrictions, on economic conditions in countries in which NN Group operates, on NN Group’s business and operations and on NN Group’s employees, customers and counterparties (3) changes in performance of financial markets, including developing markets, (4) consequences of a potential (partial) break-up of the euro or European Union countries leaving the European Union, (5) changes in the availability of, and costs associated with, sources of liquidity as well as conditions in the credit markets generally, (6) the frequency and severity of insured loss events, (7) changes affecting mortality and morbidity levels and trends, (8) changes affecting persistency levels, (9) changes affecting interest rate levels, (10) changes affecting currency exchange rates, (11) changes in investor, customer and policyholder behavior, (12) changes in general competitive factors, (13) changes in laws and regulations and the interpretation and application thereof, (14) changes in the policies and actions of governments and/or regulatory authorities, (15) conclusions with regard to accounting assumptions and methodologies, (16) changes in ownership that could affect the future availability to NN Group of net operating loss, net capital and built-in loss carry forwards, (17) changes in credit and financial strength ratings, (18) NN Group’s ability to achieve projected operational synergies, (19) catastrophes and terrorist-related events, (20) adverse developments in legal and other proceedings and (21) the other risks and uncertainties contained in recent public disclosures made by NN Group.