Ga direct naar inhoud

Recordaantal ziekmeldingen eerste kwartaal 2022 Werkgevers verwachten minder ziekteverzuim

7 april 2022

Nationale-Nederlanden ziet in het eerste kwartaal van 2022 een recordaantal ziekmeldingen. De eerste drie maanden lag het ziekteverzuim ruim 75% hoger dan in 2021. Dit was aanleiding voor Nationale-Nederlanden om met werkgevers terug te kijken op de afgelopen twee coronajaren en hoe zij omgaan met de inzetbaarheid van werknemers in de huidige krappe arbeidsmarkt. Wat blijkt? Werkgevers verwachten dit niet. Zij geven bijna allemaal (88%) aan op minder ziekteverzuim te rekenen sinds de versoepelingen van de coronamaatregelen. Volgens Igno Schings, directeur collectieve inkomensverzekeringen “is de krapte op de arbeidsmarkt een uitdaging voor werkgevers, het hoge ziekteverzuim vergroot dit. Werkgevers vinden goed werkgeverschap in deze tijden een uitdaging, maar ze staan er niet alleen voor.”

Nationale-Nederlanden gaf onderzoeksbureau Kantar recent opdracht tot een onderzoek onder ruim duizend leidinggevenden. Hieruit blijkt dat bij 86% van de werkgevers die te maken kreeg met ziekteverzuim, corona de oorzaak was. Meer dan de helft van de werkgevers (53%) gaf aan dat er sprake was van meer indirect verzuim, door bijvoorbeeld een toename van de werkdruk bij collega’s. Werkgevers die aangeven meer aandacht te willen besteden aan het voorkomen van ziekteverzuim, doen dat graag samen met de arbodienst (43%) en de adviseurs (35%).

“Natuurlijk realiseren we ons dat de stijging van het aantal ziekmeldingen een forse impact heeft op de bedrijven en organisaties in Nederland. Tegelijkertijd zien wij als verzuimverzekeraar dat het record aantal ziekmeldingen voornamelijk kortdurend ziekteverzuim is. Wel zien we verschillen tussen sectoren. Zo volgt de gezondheidszorg de landelijke trend met steeds meer nieuwe meldingen, terwijl uit het onderzoek blijkt dat werkgevers op korte termijn minder verzuim verwachten. We maken werkgevers bewust van de aanhoudende stijging van het ziekteverzuim, zodat zij proactief hun werknemers aandacht kunnen geven en ze inzetbaar kunnen houden”, aldus Schings.

Corona en psychische klachten belangrijkste oorzaken van ziekteverzuim

Uit het onderzoek, dat het verlengde is van eerdere onderzoeken nn.nl/hoegaathet en nn.nl/hoegaathetals, blijkt dat de meest aangewezen reden voor de toename van indirect verzuim de hogere werkdruk is bij collega’s (44%), gevolgd door de disbalans werk-privé. Van de werkgevers met werknemers die langer dan een jaar verzuimden, had bijna een kwart (23%) corona als verzuimoorzaak. In 31% was de verzuimoorzaak ‘psychische verzuim door werkdruk of stress’. En werkgevers geven aan dat 87% van deze werknemers die langer dan een jaar verzuimden, nog steeds klachten hebben. “Natuurlijk kunnen we ziekteverzuim niet altijd voorkomen. Belangrijk is dat werkgevers weten dat er specialisten zijn die zowel de werkgever als de werknemer helpen het verzuim te verkorten. Voor die dienstverlening wordt op advies van de arboarts een passend plan gemaakt waarbij terugkeer naar werk haalbaar wordt,” zegt Schings.

Uitdagingen voor de toekomst

Corona bracht bedrijven ook positieve ontwikkelingen, gaven werkgevers (44%) aan. Twee derde van de werkgevers die positieve ontwikkelingen ziet (67%) noemt het thuiswerken of hybride werken een verbetering. Werkgevers (56%) zien daarmee de tevredenheid van werknemers verhogen. Naast flexibelere werktijden (40%), wordt ook autonomie over invulling van de werkzaamheden (22%) als positief ervaren door werknemers. Maar er zijn ook uitdagingen. Een belangrijke uitdaging is het krijgen en behouden van goed personeel. Werkgevers geven het tekort van werknemers in de sector (72%) en de grote vraag naar werknemers (52%) als grootste oorzaken aan. Van de werkgevers die aangeven ondersteuning te willen om een nog aantrekkelijkere werkgever te worden, staat meer dan de helft (55%) open voor kansen om secundaire arbeidsvoorwaarden te verbeteren. Ongeveer een kwart van de werkgevers wenst ondersteuning van specialisten (26%) bij het vitaal en inzetbaar houden van werknemers of bij leeftijdsbewust personeelsbeleid (24%).

Over het onderzoek

Dit onderzoek, rapport 25 maart 2022, werd uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Kantar, in opdracht van Nationale-Nederlanden. In totaal werden 1291 werkgevers,  in maart 2022, uit verschillende sectoren, waaronder detailhandel non-food, horeca, zakelijke dienstverlening, gezondheids- en welzijnszorg en bouw, ondervraagd over hoe zij terugkijken op twee jaar na corona. Welke ervaringen zij hadden met ziekteverzuim van werknemers en welke uitdagingen er liggen voor de toekomst.


Over Nationale-Nederlanden

Nationale-Nederlanden is een financiële dienstverlener die producten en diensten aanbiedt op het gebied van verzekeringen, pensioenen en bankactiviteiten aan ruim 6 miljoen particuliere en zakelijke klanten in Nederland. Al meer dan 175 jaar helpen onze medewerkers mensen zorgen voor wat zij écht belangrijk vinden. Nationale-Nederlanden is onderdeel van NN Group, een internationale financiële dienstverlener actief in 19 landen en toonaangevend in een aantal Europese landen en Japan. NN Group N.V. is genoteerd aan Euronext Amsterdam (NN).  

Important legal information
Certain of the statements contained herein are not historical facts, including, without limitation, certain statements made of future expectations and other forward-looking statements that are based on management’s current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation: (1) changes in general economic conditions, in particular economic conditions in NN Group’s core markets, (2) the effects of the Covid-19 pandemic and related response measures, including lockdowns and travel restrictions, on economic conditions in countries in which NN Group operates, on NN Group’s business and operations and on NN Group’s employees, customers and counterparties (3) changes in performance of financial markets, including developing markets, (4) consequences of a potential (partial) break-up of the euro or European Union countries leaving the European Union, (5) changes in the availability of, and costs associated with, sources of liquidity as well as conditions in the credit markets generally, (6) the frequency and severity of insured loss events, (7) changes affecting mortality and morbidity levels and trends, (8) changes affecting persistency levels, (9) changes affecting interest rate levels, (10) changes affecting currency exchange rates, (11) changes in investor, customer and policyholder behavior, (12) changes in general competitive factors, (13) changes in laws and regulations and the interpretation and application thereof, (14) changes in the policies and actions of governments and/or regulatory authorities, (15) conclusions with regard to accounting assumptions and methodologies, (16) changes in ownership that could affect the future availability to NN Group of net operating loss, net capital and built-in loss carry forwards, (17) changes in credit and financial strength ratings, (18) NN Group’s ability to achieve projected operational synergies, (19) catastrophes and terrorist-related events, (20) adverse developments in legal and other proceedings and (21) the other risks and uncertainties contained in recent public disclosures made by NN Group.