Ga direct naar inhoud

Nederlander onbewust van luchtkwaliteit in huis

12 oktober 2021

Nationale-Nederlanden vraagt aandacht voor een gezond binnenklimaat

Moe, geen concentratie en problemen met ademen? Dat kan liggen aan een ongezond binnenklimaat. Een slechte luchtkwaliteit in huis kan negatieve invloed hebben op onze gezondheid. Toch is dat nog niet zo bekend, ook niet in coronatijd. Dit blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek van Nationale-Nederlanden. Waar er veel aandacht is voor de luchtkwaliteit buiten, is het bewustzijn over het binnenklimaat beperkt. 40% van de Nederlanders heeft zich zelfs nog nooit verdiept in het onderwerp. De financiële dienstverlener wil het belang van een gezonde woning onderstrepen en lanceert daarom vandaag het platform Gezond Wonen. Inclusief een speciale check om de kwaliteit van het klimaat in huis in kaart te brengen.

“Wij willen voor iedereen een thuis mogelijk maken waarin je gezond kunt leven. En dat begint bij bewustwording over wat een gezond huis is", legt Sitske Mauritsz, directeur Hypotheken & Consumptief Krediet, uit. “Sinds de vierde coronamaatregel – voldoende ventileren – zijn we allemaal gewezen op het belang van een goed binnenklimaat. Maar wat doen we ermee? Nationale-Nederlanden wil mensen helpen met wat echt belangrijk voor ze is. Daar hoort fijn, betaalbaar en gezond wonen bij.”

Eigen kennis over schone lucht in huis overschat

Veel Nederlanders zijn bezig met hun vitaliteit, bijvoorbeeld door voldoende te bewegen en gezond te eten. De pandemie heeft dat extra op scherp gezet. Toch lijkt het verbeteren van het binnenklimaat nog niet bovenaan de prioriteitenlijst te staan. Zo blijkt uit het onderzoek dat de kennis over de gezondheidseffecten van bijvoorbeeld koken op gas en de CO2-concentratie in de slaapkamer beperkt is. Slechts 12% van de ondervraagden weet dat kinderen een 20% hoger risico lopen op longklachten in woningen waar op gas wordt gekookt ten opzichte van elektrisch koken. En ruim de helft (58%) is zich er niet van bewust dat de concentratie fijnstof in huis direct na het bakken en braden vier keer zo hoog kan zijn als tijdens een dag met smog in Beijing. Maar een meerderheid (54%) geeft aan wél te weten wat er nodig is om een gezond binnenklimaat te creëren.

Over het algemeen zijn we ook best tevreden over het binnenklimaat: de respondenten geven het gemiddeld een 7. Tegelijkertijd voldoet 1 op de 7 woningen niet aan de WHO-adviesnorm (2005) voor een gezond binnenklimaat, aldus onderzoek van TNO. Dit geldt dus voor ongeveer 500.000 woningen in Nederland.  “Het kennisniveau is nog niet op peil en toch zijn Nederlanders best tevreden over de lucht in huis. Dat is wel reden tot zorg. Onbekend maakt wellicht onbemind. Hoewel kleine aanpassingen in huis heel veel kunnen doen voor onze gezondheid”, licht Piet Jacobs, senior onderzoeker bij TNO, toe.

Weet hoe gezond je huis is

Gezonde lucht in huis begint met bewustzijn, ontdekken wat er beter kan. Meer kennis leidt bovendien tot meer actie. De actiebereidheid van respondenten nam na confrontatie met verschillende feiten met maar liefst 52% toe. Mauritsz: “We willen graag helpen om op een makkelijke manier de luchtkwaliteit te verbeteren. Het hoeft niet meteen ingrijpend of kostbaar te zijn. Je afzuigkap goed gebruiken, extra ventileren tijdens het slapen of betere filters in het ventilatiesysteem: de optelsom van die kleine verbeteringen helpt al.” In samenwerking met TNO biedt Nationale-Nederlanden daarom de Gezond Wonen Check aan, op een speciale pagina met inzichten en tips. Ondertussen werkt de financiële dienstverlener ook in de eigen kantoorpanden aan een gezonder klimaat. Om werkplekken voor de medewerkers beter te maken, worden deze grondig heringericht, voorzien van genoeg groen en betere ventilatie.

Woning met Gezond Wonen-keurmerk

Nationale-Nederlanden is daarnaast sinds kort partner van Gezond Binnen. Dit is een samenwerkingsverband van Binnenklimaat Nederland, ISIAQ.nl, Heijmans, Longfonds, Philips, TNO en Velux. Samen zetten zij zich in voor een gezond binnenklimaat. “We denken bijvoorbeeld mee met de ontwikkeling van een Gezond Wonen-keurmerk. Dat is vergelijkbaar met een energielabel, maar dan voor de luchtkwaliteit in huis. Als het aan ons ligt, komt er bij de aankoop van een huis ook een checklist voor een gezond klimaat”, aldus Mauritsz. "Met de kennis van nu had ik er tijdens mijn eigen verbouwing dankbaar gebruik van gemaakt!”

Benieuwd hoe gezond jouw huis is? Doe de Gezond Wonen Check op nn.nl/gezondwonen.

Over het onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd door flowresulting, in opdracht van Nationale-Nederlanden. In totaal werden 1.086 Nederlanders ondervraagd over hoe bewust zij zijn van een gezond binnenklimaat in hun huis. De belangrijkste inzichten uit het onderzoek:

  • Een meerderheid van de Nederlanders (54%) zegt te weten wat er nodig is om een gezond binnenklimaat te creëren.
  • Gemiddeld krijgt het binnenklimaat een ruime voldoende (7).
  • Slechts 12% van de ondervraagden weet dat kinderen een 20% hoger risico lopen op longklachten in woningen waar op gas wordt gekookt ten opzichte van elektrisch koken.
  • Ruim de helft (58%) is zich er niet van bewust dat de concentratie fijnstof in huis direct na bakken en braden vier maal zo hoog kan zijn als tijdens een dag met smog in Beijing.
  • 1 op de 4 Nederlanders gaat niet binnen een jaar over tot actie om het binnenklimaat te verbeteren.
  • Van deze groep denkt 40% dat het al gezond genoeg binnenshuis is. De tweede belangrijkste reden om geen frisse wind door het huis te laten waaien is omdat het mogelijk te veel zou kosten (22%).
  • 43% wil binnen een jaar iets doen om de luchtkwaliteit in huis te verbeteren. Voor het zien van de gezondheidseffecten was dit nog maar 28%.
  • De belangrijkste redenen om het binnenklimaat te verbeteren zijn: voorkomen van luchtwegklachten en benauwdheid, kinderen gezonder later opgroeien en verbeteren van de algehele gezondheid.
  • De gemiddelde Nederlander is bereid tussen de € 5,- en € 15,- per maand uit te geven aan oplossingen die zorgen voor schonere lucht in huis.

Over Nationale-Nederlanden
Nationale-Nederlanden Bank N.V. (NN Bank) biedt ongeveer één miljoen voornamelijk Nederlandse klanten financiële diensten op het gebied van sparen, banksparen, beleggen, hypotheken en kredietverlening. NN Bank is een dochtervennootschap van NN Group N.V., een internationale financiële dienstverlener, actief in 19 landen, met een sterke aanwezigheid in een aantal Europese landen en Japan. NN Group N.V. is genoteerd aan Euronext Amsterdam (NN).  
Important legal information
Certain of the statements contained herein are not historical facts, including, without limitation, certain statements made of future expectations and other forward-looking statements that are based on management’s current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation: (1) changes in general economic conditions, in particular economic conditions in NN Group’s core markets, (2) the effects of the Covid-19 pandemic and related response measures, including lockdowns and travel restrictions, on economic conditions in countries in which NN Group operates, on NN Group’s business and operations and on NN Group’s employees, customers and counterparties (3) changes in performance of financial markets, including developing markets, (4) consequences of a potential (partial) break-up of the euro or European Union countries leaving the European Union, (5) changes in the availability of, and costs associated with, sources of liquidity as well as conditions in the credit markets generally, (6) the frequency and severity of insured loss events, (7) changes affecting mortality and morbidity levels and trends, (8) changes affecting persistency levels, (9) changes affecting interest rate levels, (10) changes affecting currency exchange rates, (11) changes in investor, customer and policyholder behaviour, (12) changes in general competitive factors, (13) changes in laws and regulations and the interpretation and application thereof, (14) changes in the policies and actions of governments and/or regulatory authorities, (15) conclusions with regard to accounting assumptions and methodologies, (16) changes in ownership that could affect the future availability to NN Group of net operating loss, net capital and built-in loss carry forwards, (17) changes in credit and financial strength ratings, (18) NN Group’s ability to achieve projected operational synergies, (19) catastrophes and terrorist-related events, (20) adverse developments in legal and other proceedings and (21) the other risks and uncertainties contained in recent public disclosures made by NN Group.