21
november
2022
|
08:30
Europe/Amsterdam

Nationale-Nederlanden Bank start compensatie variabele rente doorlopend krediet

Samenvatting

Nationale-Nederlanden Bank start met de compensatie variabele rente doorlopend krediet. Vanaf november ontvangen de eerste klanten een brief waarna ze online de berekening van hun compensatie kunnen bekijken.

Nationale-Nederlanden Bank start met de compensatie variabele rente doorlopend krediet. Vanaf november ontvangen de eerste klanten een brief waarna ze online de berekening van hun compensatie kunnen bekijken. Nationale-Nederlanden Bank heeft in december 2021 aangekondigd klanten te compenseren die te veel variabele rente hebben betaald over hun doorlopend krediet. Het gaat daarbij om klanten van Nationale-Nederlanden Bank en van voorheen Delta Lloyd en OHRA. De bank heeft een compensatieregeling uitgewerkt in lijn met Kifid uitspraken over consumptieve kredieten met variabele rente.

De compensatieregeling geldt vanaf 1 december 2001. Vanaf deze datum berekent Nationale-Nederlanden Bank het bedrag dat de klant daadwerkelijk aan rente heeft betaald. Vervolgens wordt dit vergeleken met het bedrag dat de klant had betaald als het krediet de marktrente had gevolgd. De compensatieregeling van Nationale-Nederlanden Bank houdt ook rekening met rente op rente. Deze regeling is in lijn met de uitspraken van het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening). Klanten bij wie het verschil meer dan € 50,- is, hebben recht op compensatie. De compensatieregeling geldt zowel voor huidige klanten als voor klanten van wie het contract al is afgelopen. Ook klanten van rechtsvoorgangers van Nationale-Nederlanden, waaronder Delta Lloyd en OHRA, kunnen in aanmerking komen voor compensatie.

Nationale-Nederlanden Bank heeft een online omgeving gemaakt waar klanten de berekening van hun compensatie kunnen bekijken. Iedere klant van wie de actuele adresgegevens bekend zijn, krijgt een brief zodra de berekening klaar staat. Nadat de klant akkoord heeft gegeven op de compensatie, wordt het geld uitgekeerd of verrekenend met het nog uitstaande saldo.

Deze maand ontvangen de eerste klanten bericht dat de berekening van hun compensatie voor hen klaar staat. Nationale-Nederlanden Bank verwacht dat aan het einde van het tweede kwartaal van 2023 alle klanten zijn benaderd van wie actuele contactgegevens bekend zijn. In het eerste kwartaal van 2023 start een campagne om oud-klanten, van wie de gegevens niet meer voorkomen in de administratie, uit te nodigen om een aanvraag van de compensatie te starten.

Voor meer informatie: nn.nl/compensatiedoorlopendkrediet


 

Over Nationale-Nederlanden

Nationale-Nederlanden is een financiële dienstverlener die producten en diensten aanbiedt op het gebied van verzekeringen, pensioenen en bankactiviteiten aan ruim 6 miljoen particuliere en zakelijke klanten in Nederland. Al meer dan 175 jaar helpen onze medewerkers mensen zorgen voor wat zij écht belangrijk vinden. Nationale-Nederlanden is onderdeel van NN Group, een internationale financiële dienstverlener actief in 11 landen en toonaangevend in een aantal Europese landen en Japan. NN Group N.V. is genoteerd aan Euronext Amsterdam (NN).  

 

Important legal information
Certain of the statements contained herein are not historical facts, including, without limitation, certain statements made of future expectations and other forward-looking statements that are based on management’s current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation: (1) changes in general economic conditions, in particular economic conditions in NN Group’s core markets, (2) the effects of the Covid-19 pandemic and related response measures, including lockdowns and travel restrictions, on economic conditions in countries in which NN Group operates, on NN Group’s business and operations and on NN Group’s employees, customers and counterparties (3) changes in performance of financial markets, including developing markets, (4) consequences of a potential (partial) break-up of the euro or European Union countries leaving the European Union, (5) changes in the availability of, and costs associated with, sources of liquidity as well as conditions in the credit markets generally, (6) the frequency and severity of insured loss events, (7) changes affecting mortality and morbidity levels and trends, (8) changes affecting persistency levels, (9) changes affecting interest rate levels, (10) changes affecting currency exchange rates, (11) changes in investor, customer and policyholder behavior, (12) changes in general competitive factors, (13) changes in laws and regulations and the interpretation and application thereof, (14) changes in the policies and actions of governments and/or regulatory authorities, (15) conclusions with regard to accounting assumptions and methodologies, (16) changes in ownership that could affect the future availability to NN Group of net operating loss, net capital and built-in loss carry forwards, (17) changes in credit and financial strength ratings, (18) NN Group’s ability to achieve projected operational synergies, (19) catastrophes and terrorist-related events, (20) adverse developments in legal and other proceedings and (21) the other risks and uncertainties contained in recent public disclosures made by NN Group.