Luchtkwaliteit in huis heeft grote invloed op onze gezondheid

We hebben steeds meer aandacht voor klimaatverandering, maar we staan nog onvoldoende stil bij de invloed van het binnenklimaat op onze gezondheid. Uit een kwalitatief onderzoek van Nationale-Nederlanden onder klanten blijkt dat bijna de helft nog nooit heeft nagedacht over de luchtkwaliteit in hun huis. Reden genoeg voor Nationale-Nederlanden Bank om actie te ondernemen.

Nationale-Nederlanden start samenwerking met TNO

Sitske Mauritsz, directeur Hypotheken en Consumptief Krediet: ‘Wij willen onze klanten helpen hun woonwensen te realiseren. Een thuis is een plek waar je je goed voelt en gezond kunt leven. Het binnenklimaat in je woning heeft daar grote invloed op. Nationale-Nederlanden vindt het belangrijk om het bewustzijn hierover bij klanten te vergroten en is daarom een samenwerking met TNO gestart.’

Schadelijke invloed van fijnstof

Het binnenklimaat wordt beïnvloed door de hoeveelheid fijnstof in de lucht. Fijnstof bestaat uit hele kleine deeltjes. Soms kun je die zien, maar heel vaak niet. Koken, het branden van kaarsjes en daarnaast fijnstof uit de buitenlucht kunnen binnen tot een grote toename van fijnstof leiden, blijkt uit onderzoek van TNO.

Piet Jacobs, binnenlucht-onderzoeker van TNO: ‘1 op de 7 door ons onderzochte woningen voldeed niet aan de WHO-adviesnorm voor fijnstof. Koken op gas, roken in huis, maar ook het branden van kaarsen hebben een sterk effect op de luchtkwaliteit.’ Blootstelling aan fijnstof kan volgens het RIVM hart- en vaatziekten veroorzaken, en ziektes aan luchtwegen en longen.

Bewustzijn over gezond binnenklimaat vergroten

Uit het onderzoek van Nationale-Nederlanden onder consumenten blijkt dat 80% graag wil weten hoe het gesteld is met het binnenklimaat, maar slechts een minderheid zegt te weten hoe je kunt zorgen voor gezonde lucht in huis.

‘Als financiële dienstverlener vinden we het belangrijk dat onze klanten prettig én gezond kunnen wonen, werken en leven. De luchtkwaliteit binnenshuis is van invloed op onze gezondheid. Zeker nu we meer thuiswerken, is het nog belangrijker geworden dat de lucht die je binnen inademt gezond is’, aldus Mauritsz. ‘Nationale-Nederlanden wil het bewustzijn over gezond wonen vergroten. Zo zijn we een pilot met slimme sensoren gestart die de luchtkwaliteit in huis monitoren. Daarmee willen we meer te weten komen over wat consumenten denken en doen wanneer ze inzicht krijgen in de luchtkwaliteit in hun woning. Ook voeren we een representatief onderzoek uit naar de kennis en het gedrag van Nederlanders over dit onderwerp. Daarnaast gaan we samen met TNO inzicht en informatie bieden waarmee je het binnenklimaat kan verbeteren. En zijn we met hypotheekadviseurs in gesprek over hoe we samen onze klanten kunnen helpen om hun huis zo gezond mogelijk te maken.‘

Over Nationale-Nederlanden Bank

Nationale-Nederlanden Bank N.V. (NN Bank) biedt ongeveer één miljoen voornamelijk Nederlandse klanten financiële diensten op het gebied van sparen, banksparen, beleggen, hypotheken en kredietverlening. NN Bank is een dochtervennootschap van NN Group N.V., een internationale financiële dienstverlener, actief in 20 landen, met een sterke aanwezigheid in een aantal Europese landen en Japan. NN Group N.V. is genoteerd aan Euronext Amsterdam (NN).