U sluit een verzekering af om financiële risico’s die u zelf niet kunt of wilt dragen zeker te stellen. Met heel veel anderen betaalt u premie. Zo dragen al onze klanten met elkaar de financiële risico’s wanneer er bij iemand iets misgaat. Dit ‘collectiviteitsbeginsel’ is het principe achter verzekeren.
Óf u sluit een lening af, om een doel na te streven of om een woning te kunnen kopen. In de kosten die u betaalt zit een risico-opslag.
Wanneer mensen hier misbruik van maken, schaden ze niet alleen de verzekeringsmaatschappij of de bank. Ze benadelen vooral alle mensen die ook premie en die risico opslag betalen. Iedereen betaalt eigenlijk mee aan die onterechte claims of die frauduleus afgesloten leningen. Zo lijden eerlijke klanten onder frauderende klanten.
Nationale-Nederlanden wil voorkomen dat mensen frauderen. Daarom hebben we een anti-fraudebeleid. Dit beleid geldt voor al onze producten en diensten.
Nationale-Nederlanden tolereert geen fraude. Om fraude te voorkomen screenen wij onze klanten, medewerkers en de bedrijven waarmee wij zaken doen. We starten een onderzoek als we vermoeden dat iemand ons opzettelijk en doelbewust onjuist of onvolledig informeert. Bij elke bewuste overtreding nemen we gepaste maatregelen.
Iemand die fraude pleegt, misleidt de financiële dienstverlener. U pleegt bijvoorbeeld fraude als u:
We verwachten dat u ons altijd juiste en volledige informatie geeft, als u bijvoorbeeld een schadeclaim indient of een nieuwe verzekering of bankproduct aanvraagt.
We nemen verschillende maatregelen als we fraude constateren:
Mensen die frauderen, proberen onterecht geld of diensten te krijgen van de verzekeraar of bank. Als dit te vaak gebeurt moeten verzekeraars de premie verhogen en banken de risico opslagen verhogen. Dit benadeelt alle verzekerden en bancaire relaties. We kunnen dit voorkomen door fraude tegen te gaan. Fraudebestrijding is dus ook in uw belang.
Heeft u vragen over fraude of wilt u fraude (anoniem) melden? Neem dan contact op met een van onderstaande telefoonnummers. Let op! Deze telefoonnummers zijn niet bedoeld voor het melden van phishing e-mails.
Voor schade- en inkomensverzekeringen:
Antifraude NN Schade en Inkomen
Telefoonnummer: 070 513 45 66
E-mail: anti.fraud@nn.nl
Voor levensverzekeringen en pensioenen:
Antifraude NN Leven
Telefoonnummer: 06 1527 64 15 / 06 2301 85 32
E-mail: nnl.anti.fraude@nn.nl
Voor bankproducten:
E-mail: veiligheidszaken.bank@nn.nl
Voor zorgverzekeringen:
U kunt declaraties van zorgverleners eenvoudig controleren via Mijn NN Zorgverzekering. Vermoedt u fraude? Dan kunt u dit in vertrouwen melden. Bel onze klantenservice op 026 353 53 53.
Óf via het landelijke platform Meld Misdaad Anoniem via telefoonnummer 0800 7000.