02
januari
2024
|
10:20
Europe/Amsterdam

Ruim 40% van de Nederlanders heeft goede voornemens - Gen Z leidt met 64%

Nederlanders streven naar meer fysiek, mentaal en financieel welzijn in 2024

Den Haag,  2 januari 2024 - Met de start van het nieuwe jaar geeft maar liefst 43% van de Nederlanders aan goede voornemens te hebben voor 2024. Dit blijkt uit nieuw onderzoek* van Motivaction, in opdracht van Nationale-Nederlanden. Het enthousiasme is bij de jongere generatie (Gen Z) het grootst; van hen is 64% voornemens om positieve veranderingen door te voeren. 

Goede voornemens worden niet alleen gemaakt, Nederlanders zijn ook optimistisch over het volhouden hiervan. 78% gelooft dat ze hun voornemens met succes zullen volbrengen. Support speelt hierbij een belangrijke rol: meer dan de helft geeft aan ondersteuning van derden belangrijk te vinden.

Gezondheid voorop: meer beweging en gezonder eten
Het onderzoek laat zien dat verbetering in fysieke gezondheid prioriteit heeft onder Nederlanders met goede voornemens: 64% wil hiermee aan de slag. Binnen deze groep geeft driekwart aan in 2024 meer te willen bewegen en sporten, gevolgd door gezonder eten (59%) en minder willen zitten (25%). Onder de mensen die meer willen bewegen en sporten zijn wandelen (73%), fietsen (49%) en de sportschool bezoeken (30%) het meest populair.

Minder volle agenda’s, meer sociaal contact
De goede voornemens op het gebied van mentale gezondheid (38%) richten zich met name op beter slapen (49%). Verder willen Nederlanders meer leuke dingen doen en meer aandacht besteden aan ontstressen en ontspannen. Dit laatste geldt met name voor Gen Z (63%). Zij streven naar minder volle agenda’s, meer sociaal contact en minder tijd achter het scherm.

1 op de 5 neemt zich voor verbeteringen aan te brengen in hun werk. Ze willen het anders aanpakken en minder hard werken. Verder geeft 17% aan een goed voornemen te hebben op het gebied van duurzaamheid. Verrassend genoeg ligt dit percentage hoger bij mensen die geboren zijn vóór 1980 (21%) dan bij Gen Z en Millennials (beiden 12%). De voornemens hebben met name betrekking op minder energie verbruiken, minder vlees eten en minder plastic kopen/verbruiken. 

Bouwen aan een financieel sterke toekomst
Het onderzoek toont verder aan dat er opvallend veel aandacht is voor financiën. 1 op de 3 Nederlanders geeft namelijk aan goede financiële voornemens te hebben, bij Gen Z is dit zelfs 1 op de 2. Deze voornemens hebben vooral betrekking op meer geld sparen (58%), minder geld uitgeven (47%) en meer financieel overzicht en inzicht krijgen (28%). Bijna een kwart (23%) is voornemens om extra pensioen op te bouwen.

Mariëlle Krouwel, CMO NN Group: ‘We zien dat fysiek, mentaal en financieel welzijn in 2024 belangrijke thema’s zijn voor Nederlanders en dat hier massaal goede voornemens op worden gemaakt. Binnen het huidige sociaal-economische klimaat streven mensen naar het verbeteren van hun eigen weerbaarheid. Nationale-Nederlanden biedt hierbij graag ondersteuning. Uiteraard met financiële producten en diensten, maar ook in vorm van sponsoring op het gebied van sport, cultuur & entertainment en met onze maatschappelijke bijdrage.’

* Onderzoek door onderzoeksbureau Motivaction in samenwerking met Nationale-Nederlanden. N=1152, kwantitatief online onderzoek uitgevoerd van 12-11-2023 tot 17-12-2023, Nederlands publiek 18+­­.

Deel dit nieuws op

Gerelateerde onderwerpen

Boilerplate

Over Nationale-Nederlanden
Nationale-Nederlanden is een financiële dienstverlener die producten en diensten aanbiedt op het gebied van verzekeringen, pensioenen en bankactiviteiten aan ruim 6 miljoen particuliere en zakelijke klanten in Nederland. Al meer dan 175 jaar helpen onze medewerkers mensen zorgen voor wat zij écht belangrijk vinden. Nationale-Nederlanden is onderdeel van NN Group, een internationale financiële dienstverlener actief in 11 landen en toonaangevend in een aantal Europese landen en Japan. NN Group N.V. is genoteerd aan Euronext Amsterdam (NN).

Contact

Bas Kuik
Woordvoerder
+31 (0)6 20 89 39 66