Helft Nederlanders wil betere bescherming tegen cybercriminaliteit
Iets meer dan de helft van alle Nederlanders wil zich beter beschermen tegen cybercriminaliteit. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek dat Nationale-Nederlanden vandaag bekend maakt.
Iets meer dan de helft van alle Nederlanders wil zich beter beschermen tegen cybercriminaliteit. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek dat Nationale-Nederlanden vandaag bekend maakt. Ondanks de breed gedeelde wens voor betere bescherming is slechts 4,8 procent verzekerd tegen schade door cybercriminaliteit. Nationale-Nederlanden wil dat meer mensen de mogelijkheid krijgen om zich tegen deze vorm van criminaliteit te beschermen en voegt vanaf vandaag cybercriminaliteit en de diensten van haar Cyberservice standaard toe aan de inboedelverzekering.
Door de wereldwijde digitalisering worden steeds meer Nederlanders het slachtoffer van cybercriminaliteit. De kans dat we ermee te maken krijgen is groot. Uit een online enquête die Nationale-Nederlanden recentelijk door onafhankelijk onderzoeksbureau PanelWizard onder ruim 1000 Nederlanders liet afnemen, blijkt dat zo’n 40,9 procent zelf wel eens getroffen is door cybercriminaliteit en/of iemand kent uit de directe omgeving bij wie dit het geval is. Ook geeft een groot deel van de respondenten (86,8) aan bezorgd te zijn om door cybercriminaliteit te worden getroffen en wil een meerderheid (53,8%) van de respondenten zich (nog) beter beschermen tegen cybercriminaliteit. In de praktijk geeft slechts 4,8 procent aan hier daadwerkelijk voor verzekerd te zijn. Een opvallend laag cijfer tegenover het aantal huishoudens – ruim 8 miljoen van de 8,1 miljoen particuliere huishoudens - dat via de inboedelverzekering verzekerd is tegen andere vormen van criminaliteit, zoals diefstal en woninginbraak (Kerncijfers Verzekeringsmarkt Editie 2022 Q2).
“Met de verzekering tegen cybercriminaliteit willen wij meer mensen tegen deze relatief nieuwe, maar snel groeiende vorm van criminaliteit beschermen. We zien dat mensen zich namelijk meer zorgen maken om getroffen te worden door cybercriminaliteit dan door andere vormen van criminaliteit, zoals diefstal en woninginbraak. Door de verzekering standaard onderdeel te maken van de inboedelverzekering willen we deze bezorgdheid bij mensen verminderen”, aldus Joeri Jedeloo, Manager productmanagement, Pricing & Expertise Schade Intermediair bij Nationale-Nederlanden.
Van gehackte social media accounts tot identiteitsfraude
Van de mensen die slachtoffer werden van cybercriminaliteit, gaat het in meer dan een derde van de gevallen (35,4%) om financiële schade, terwijl in ongeveer 20 procent van de gevallen foto’s, video’s en/of persoonlijke gegevens zijn gestolen en/of de toegang tot een account of apparaat (tijdelijk) is vergrendeld. “De hulp die wij slachtoffers van cybercriminaliteit kunnen bieden gaat verder dan het uitkeren van schadevergoedingen”, zegt Jedeloo. “Drie jaar geleden introduceerden we voor het MKB de zogenoemde Cyberwacht. Deze dienst bestaat uit een team van specialisten die assisteren bij het oplossen van een cyberincident of het nemen van preventiemaatregelen. Denk hierbij aan hulp bij het instellen van een tweestapsverificatie, het maken van een back-up of het installeren van een virusscanner en passwordmanager. Nu is het tijd om ook onze particuliere klanten hierin bij te staan.” Zo is deze maand de Cyberservice, een verzekering tegen cybercriminaliteit, in het intermediaire kanaal van Nationale-Nederlanden onderdeel geworden van de inboedelverzekeringen. De Cyberservice bestaat uit het onbeperkt kunnen raadplegen van de Cyberwacht én dekking wanneer klanten financieel getroffen zijn door een cyberincident. Zo zijn mensen onder meer beschermd tegen dataverlies en identiteitsdiefstal.
Infographic onderzoek Cybercriminaliteit
Over Nationale-Nederlanden
Nationale-Nederlanden is een financiële dienstverlener die producten en diensten aanbiedt op het gebied van verzekeringen, pensioenen en bankactiviteiten aan ruim 6 miljoen particuliere en zakelijke klanten in Nederland. Al meer dan 175 jaar helpen onze medewerkers mensen zorgen voor wat zij écht belangrijk vinden. Nationale-Nederlanden is onderdeel van NN Group, een internationale financiële dienstverlener actief in 11 landen en toonaangevend in een aantal Europese landen en Japan. NN Group N.V. is genoteerd aan Euronext Amsterdam (NN).
Certain of the statements contained herein are not historical facts, including, without limitation, certain statements made of future expectations and other forward-looking statements that are based on management’s current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation: (1) changes in general economic conditions, in particular economic conditions in NN Group’s core markets, (2) the effects of the Covid-19 pandemic and related response measures, including lockdowns and travel restrictions, on economic conditions in countries in which NN Group operates, on NN Group’s business and operations and on NN Group’s employees, customers and counterparties (3) changes in performance of financial markets, including developing markets, (4) consequences of a potential (partial) break-up of the euro or European Union countries leaving the European Union, (5) changes in the availability of, and costs associated with, sources of liquidity as well as conditions in the credit markets generally, (6) the frequency and severity of insured loss events, (7) changes affecting mortality and morbidity levels and trends, (8) changes affecting persistency levels, (9) changes affecting interest rate levels, (10) changes affecting currency exchange rates, (11) changes in investor, customer and policyholder behaviour, (12) changes in general competitive factors, (13) changes in laws and regulations and the interpretation and application thereof, (14) changes in the policies and actions of governments and/or regulatory authorities, (15) conclusions with regard to accounting assumptions and methodologies, (16) changes in ownership that could affect the future availability to NN Group of net operating loss, net capital and built-in loss carry forwards, (17) changes in credit and financial strength ratings, (18) NN Group’s ability to achieve projected operational synergies, (19) catastrophes and terrorist-related events, (20) adverse developments in legal and other proceedings and (21) the other risks and uncertainties contained in recent public disclosures made by NN Group.