NN verlaagt hypotheekrente automatisch bij aflossing

Den Haag, 25 mei 2018

Nationale-Nederlanden Bank gaat de hypotheekrente automatisch verlagen wanneer een klant, door aflossingen, in aanmerking komt voor een lagere risico-opslag. Daarnaast wordt het aantal tariefklassen uitgebreid en kan de klant ook een lagere rente krijgen bij een hogere spaar- of woningwaarde. Volgens Erik Muetstege, CEO van NN Bank ‘bieden we klanten hiermee de mogelijkheid om door aflossingen op hun hypotheek automatisch de maandlasten te verlagen en daarmee geld te besparen.’

Automatische renteverlaging

Na de overname van Delta Lloyd door NN Group in april 2017 is NN Bank begonnen met het samenvoegen van de banken van Nationale-Nederlanden, Delta Lloyd en OHRA. Ook de hypotheekbedrijven zijn samengevoegd en werken aan verdere verbetering van het hypotheekbeleid. Dit leidt er toe dat NN Bank vanaf eind 2018 tijdens de rentevaste periode automatisch de risico-opslag verlaagt, als klanten door aflossing hiervoor in aanmerking komen. De rente van de hypotheek wordt dan lager. Klanten hoeven hier zelf geen actie voor te ondernemen.

Spaarhypotheken

Voor klanten met een (bank)spaarhypotheek past NN Bank de risico-opslag niet automatisch aan. Door aflossingen of een hogere spaarwaarde kunnen ook deze klanten een lagere risico-opslag krijgen, maar voor hen is het niet altijd gunstig wanneer hun hypotheekrente daalt. Zij kunnen hierover het beste advies inwinnen bij hun adviseur.

Woningwaarde

Verder kunnen klanten vanaf eind 2018 tijdens de rentevaste periode ook een lagere risico-opslag krijgen als hun woning meer waard is geworden. De klant kan de waardestijging aantonen met een taxatierapport of de actuele WOZ-waarde. Nationale-Nederlanden gaat tevens het aantal tariefklassen uitbreiden.

Invoering eind 2018

NN Bank voert het nieuwe beleid eind dit jaar in voor alle lopende en nieuwe hypotheken. Klanten met een Delta Lloyd hypotheek worden eerst toegevoegd aan de systemen van Nationale-Nederlanden. In de loop van 2019 gaat ook voor deze klanten gelden dat tijdens de rentevaste periode de risico-opslag automatisch verlaagd wordt, als ze hiervoor door aflossing in aanmerking komen. Ook kunnen zij dan een lagere rente krijgen bij een hogere spaar- of woningwaarde.

Mediarelaties Nationale-Nederlanden

Bas Kuik
Telefoon: +31 (0)6 20 89 39 66
Email: bas.kuik@nn.nl

Investor enquiries NN Group

Telefoon: +31 88 663 5464
E-mail: investor.relations@nn-group.com

Over Nationale-Nederlanden Bank

Nationale-Nederlanden Bank N.V. (NN Bank) biedt ongeveer 1 miljoen voornamelijk Nederlandse klanten financiële diensten op het gebied van sparen, banksparen, beleggen, hypotheken en kredietverlening. NN Bank is actief onder de merknamen NN, Nationale-Nederlanden, Delta Lloyd Bank en OHRA Bank. NN Bank is onderdeel van NN Group, een internationale financiële dienstverlener, actief in 18 landen, met een sterke aanwezigheid in een aantal Europese landen en Japan. NN Group is genoteerd aan Euronext Amsterdam (NN).

Important legal information

NN Bank’s  Consolidated Annual Accounts are prepared in accordance with International Financial Reporting Standards as adopted by the European Union (“IFRS-EU”) and with Part 9 of Book 2 of the Dutch Civil Code.

Certain of the statements contained herein are not historical facts, including, without limitation, certain statements made of future expectations and other forward-looking statements that are based on management’s current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation: (1) changes in general economic conditions, in particular economic conditions in NN Bank’s core markets, (2) changes in performance of financial markets, including developing markets, (3) consequences of a potential (partial) break-up of the euro or European Union countries leaving the European Union , (4) changes in the availability of, and costs associated with, sources of liquidity as well as conditions in the credit and capital markets generally, (5) changes affecting interest rate levels, (6) changes affecting currency exchange rates, (7) changes in investor and customer behaviour, (8) changes in general competitive factors, (9) changes in laws and regulations and the interpretation and application thereof, (10) changes in the policies and actions of governments and/or regulatory authorities, (11) conclusions with regard to accounting assumptions and methodologies, (12) changes in ownership that could affect the future availability to NN Bank  of net operating loss, net capital and built-in loss carry forwards, (13) changes in credit and financial strength ratings, (14) NN Bank’s ability to achieve its strategy, including projected operational synergies, 15) operational risks, such as system disruptions or failures, breaches of security, cyber-attacks, human error, or inadequate controls including in respect of third parties with which we do business, (16) the inability to retain key personnel, (17) catastrophes and terrorist-related events, (18) adverse developments in legal and other proceedings and (19) the other risks and uncertainties contained in recent public disclosures made by NN Bank.

Any forward-looking statements made by or on behalf of NN Bank speak only as of the date they are made, and, NN Bank assumes no obligation to publicly update or revise any forward-looking statements, whether as a result of new information or for any other reason.

This document does not constitute an offer to sell, or a solicitation of an offer to purchase, any securities.