NN Group en Goldman Sachs bereiken overeenstemming over verkoop NN IP

DIT IS EEN VERTALING VAN HET ENGELSTALIG PERSBERICHT. DE ENGELSE TEKST IS LEIDEND.

NN Group en Goldman Sachs Asset Management gaan een lange termijn strategisch partnerschap aan

NN Group maakt vandaag bekend dat het overeenstemming heeft bereikt over de verkoop van haar vermogensbeheerder NN Investment Partners (NN IP) aan Goldman Sachs Group, Inc. voor een totale opbrengst van EUR 1,7 miljard, bestaande uit een basisaankoopprijs van EUR 1.515 miljoen, een ticking fee en overtollig kapitaal, uit te keren in de vorm van een dividend voorafgaande aan voltooiing van de transactie. Als onderdeel van de overeenkomst gaan NN Group en Goldman Sachs Asset Management een strategisch partnerschap van tien jaar aan, waarbij het gecombineerde bedrijf vermogensbeheerdiensten zal blijven leveren aan NN Group.

Het combineren van de elkaar aanvullende investeringsmogelijkheden van NN IP en Goldman Sachs zal een volledige reeks aan vermogensbeheerproducten creëren, die aan klanten kan worden aangeboden via de distributienetwerken van beide partijen. Tegelijkertijd zal de leidende positie van NN IP op het gebied van verantwoord beleggen Goldman Sachs Asset Management ’s duurzame beleggingsstrategie, het -productaanbod alsmede de klantoplossingen versterken. Nederland wordt een belangrijke continentale Europese vestigingsplaats voor Goldman Sachs Asset Management. De combinatie met Goldman Sachs geeft NN IP een breder platform om haar groei te versnellen en het aanbod en de service aan haar klanten verder te verbeteren. Het stelt NN Group ook in staat om de succesvolle samenwerking met NN IP voort te zetten en te profiteren van de sterke punten en aanvullende productproposities van Goldman Sachs.

David Knibbe, CEO van NN Group: ‘NN Group en NN IP hebben een langdurige en succesvolle gedeelde geschiedenis. We waarderen de sterke en constructieve relatie die we hebben en we kijken ernaar uit om deze in een nieuwe vorm uit te bouwen. Deze transactie brengt twee internationale vermogensbeheerders samen, elk met vele decennia aan beleggingservaring. We hebben een sterke en professionele partner gevonden in Goldman Sachs, die een omgeving biedt waarin onze NN IP-collega's kunnen blijven bloeien, ondertussen zullen de gecombineerde beleggingsexpertise en schaal het serviceaanbod aan de klanten van NN IP, waaronder NN Group, verbeteren. Deze transactie geeft NN Group ook meer mogelijkheden om een breder scala aan vermogensbeheerproposities voor onze klanten te ontwikkelen. Onze ESG aanpak en ambities blijven ongewijzigd en Goldman Sachs deelt onze inzet voor verantwoord beleggen. Namens de Raad van Bestuur van NN Group wil ik onze collega's bij NN IP bedanken voor hun gedrevenheid, betrokkenheid en voortdurende focus op klanten.'

David Solomon, voorzitter en CEO van Goldman Sachs: ‘Deze overname stelt ons in staat om onze groeistrategie te versnellen en ons vermogensbeheerplatform te verbreden. NN Investment Partners biedt een toonaangevende Europese klantenfranchise en een uitbreiding van onze kracht in verzekeringsvermogensbeheer. In het aanbod van NN Investment Partners zijn ze erin geslaagd duurzaamheid te integreren, wat overeenkomt met ons eigen ambitieniveau om verantwoord beleggen en rentmeesterschap centraal te stellen in ons bedrijf. We kijken ernaar uit om samen te werken met het team van NN Investment Partners terwijl we ons richten op het leveren van waarde op de lange termijn aan onze klanten en onze aandeelhouders.'

Satish Bapat zal per heden terugtreden als lid van de Raad van Bestuur van NN Group. Satish blijft leiding geven aan NN IP in zijn rol als CEO.

Bij afronding zal de transactie naar verwachting een positief effect hebben op de NN Group Solvency II-ratio van ongeveer 17%-punten. Na de afronding van deze transactie verwacht NN Group overtollig kapitaal te hebben dat in de loop van de tijd beschikbaar zal zijn voor extra rendement aan aandeelhouders, tenzij het wordt gebruikt voor waarde creërende kansen, in overeenstemming met het kapitaalraamwerk van NN Group. We verwachten bij de publicatie van de resultaten over het tweede halfjaar van 2021 mededelingen te doen over het extra rendement aan aandeelhouders. Gezien deze transactie, de eerder dit jaar aangekondigde acquisities alsmede de sterke financiële en commerciële prestaties van de bedrijfsonderdelen, blijft de doelstelling voor het gegenereerd operationeel kapitaal (OCG) van NN Group onveranderd op EUR 1,5 miljard in 2023.

De afronding van de transactie is onderworpen aan de gebruikelijke voorwaarden, waaronder het verkrijgen van de benodigde goedkeuringen van toezichthouders, mededingingsverklaringen alsmede overleg met de ondernemingsraad van NN IP in Nederland, en zal naar verwachting plaatsvinden in het eerste kwartaal van 2022.

Over NN Group

NN Group (NN) is een internationale financiële dienstverlener, actief in 19 landen, met een sterke aanwezigheid in een aantal Europese landen en Japan. Met al haar medewerkers biedt de Groep pensioendiensten, pensioenen, verzekeringen, beleggingen en bankzaken aan ongeveer 18 miljoen klanten. NN Group omvat Nationale-Nederlanden, NN, NN Investment Partners, ABN AMRO Verzekeringen, Movir, AZL, BeFrank en OHRA. NN Group is genoteerd aan Euronext Amsterdam (NN).

Important legal information
Certain of the statements contained herein are not historical facts, including, without limitation, certain statements made of future expectations and other forward-looking statements that are based on management’s current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation: (1) changes in general economic conditions, in particular economic conditions in NN Group’s core markets, (2) the effects of the Covid-19 pandemic and related response measures, including lockdowns and travel restrictions, on economic conditions in countries in which NN Group operates, on NN Group’s business and operations and on NN Group’s employees, customers and counterparties (3) changes in performance of financial markets, including developing markets, (4) consequences of a potential (partial) break-up of the euro or European Union countries leaving the European Union, (5) changes in the availability of, and costs associated with, sources of liquidity as well as conditions in the credit markets generally, (6) the frequency and severity of insured loss events, (7) changes affecting mortality and morbidity levels and trends, (8) changes affecting persistency levels, (9) changes affecting interest rate levels, (10) changes affecting currency exchange rates, (11) changes in investor, customer and policyholder behavior, (12) changes in general competitive factors, (13) changes in laws and regulations and the interpretation and application thereof, (14) changes in the policies and actions of governments and/or regulatory authorities, (15) conclusions with regard to accounting assumptions and methodologies, (16) changes in ownership that could affect the future availability to NN Group of net operating loss, net capital and built-in loss carry forwards, (17) changes in credit and financial strength ratings, (18) NN Group’s ability to achieve projected operational synergies, (19) catastrophes and terrorist-related events, (20) adverse developments in legal and other proceedings and (21) the other risks and uncertainties contained in recent public disclosures made by NN Group.