NN Group Art Award 2019 voor Katja Mater

Vandaag is tijdens kunstbeurs Art Rotterdam de NN Group Art Award voor de derde keer uitgereikt. Deze kunstprijs voor uitzonderlijk talent is gewonnen door Katja Mater. Lard Friese, CEO van NN Group, maakte dit bekend tijdens de officiële opening van Art Rotterdam.

NN Group Art Award

NN Group Art Award is de kunstprijs voor uitzonderlijk talent geïntroduceerd in 2017. De winnaar ontvangt een stimuleringsbedrag van EUR 10.000,- te besteden aan verdere professionele ontwikkeling. Zowel jong talent, als kunstenaars die al verder zijn in hun carrière komen in aanmerking voor de prijs. De prijs zet de uitzonderlijke kwaliteit van kunstopleidingen in Nederland in de schijnwerpers. Vanuit de hele wereld weten jonge kunstenaars de Nederlandse academies en post-doc opleidingen te vinden. Zij krijgen er de kans om het beste uit zichzelf te halen en om kennis te maken met andere kunstenaars en andere culturen. NN Group koopt daarnaast werk uit het oeuvre van een van de genomineerden voor de bedrijfscollectie. Dit werk wordt tentoongesteld in het hoofdkantoor in Den Haag.

Jury over Katja Mater

De jaarlijks wisselende jury voor dit jaar bestond uit Eelco van der Lingen (conservator Fries Museum en aankomend directeur Mondriaan Fonds), Liesbeth Willems (curator KRC kunstcollectie), Lieneke Hulshof (hoofdredacteur mister Motley magazine), Marcel van Eeden (beeldend kunstenaar) en Els Drummen (conservator NN Group kunstcollectie).

De jury waardeert de recente stappen in het werk van Katja Mater (Hoorn, 1979) die in 2005 afstudeerde aan De Ateliers in Amsterdam. Zij onderzoekt de parameters van fotografie en film waarbij tijd, ruimte en perceptie centraal staan. De jury vind haar werk intelligent en met onvoorspelbare resultaten. Wat kijkers zien is niet hetzelfde als wat er voor hun ogen afspeelt. Katja Mater creëert een andere dimensie waarbij diepte en beweging op een verrassende wijze worden verbeeld. Daarnaast zit haar werk vol met dualiteiten: speels en strikt, geïmproviseerd en tegelijkertijd wel overwogen. Het werk laat een volwassen kunstenaar zien die het spelen niet verleerd is. De jury heeft bewondering voor hoe Katja Mater er in geslaagd is een nieuw hoofdstuk toe te voegen aan een oeuvre dat steeds meer een sterke eigen identiteit binnen het Nederlands kunstenlandschap laat zien.

Inzendingen en criteria

In totaal zijn er door de galeriehouders, die vertegenwoordigd zijn op de beurs, 32 verschillende kunstenaars met werk ingezonden. Hieruit zijn door de jury vier genomineerden gekozen:

• Matea Bakula - Lumen Travo Gallery
  • Harm van den Dorpel – Upstream Gallery
  • Katja Mater – Galerie Martin van Zomeren
  • Femmy Otten – Galerie Fons Welters

De belangrijkste criteria waar de jury rekening mee heeft gehouden zijn het afronden van een kunstopleiding aan een Nederlandse academie, kwalitatief hoogstaand werk en een authentieke en  innovatieve beeldtaal met nieuwe invalshoeken.

Kunstbeurs Art Rotterdam

Art Rotterdam vindt dit jaar plaats van 7 t/m 10 februari in Rotterdam. Art Rotterdam is de spil van de Art Rotterdam Week en viert deze editie haar 20-jarig bestaan. Vier dagen lang vormt de Van Nellefabriek het decor voor de laatste ontwikkelingen in de beeldende kunst. NN Group is sinds 2017 partner van de kunstbeurs.

Cultuursponsoring

NN Group wil een positieve bijdrage leveren aan de samenleving, door mensen te helpen hun financiële toekomst veilig te stellen en door maatschappelijk betrokken te zijn. Op het gebied van cultuursponsoring hebben we een lange geschiedenis, met als doel kunst en cultuur toegankelijk te maken voor een breed publiek. Zo investeert NN Group in culturele samenwerkingsprojecten met Nederlandse musea en kunstenaars. Dit komt tot uiting via de ondersteuning van een uiteenlopend aantal tentoonstellingen en door het aankopen van kunstwerken voor de eigen bedrijfscollectie. NN Group is onder andere corporate partner van het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam en van het Mauritshuis in Den Haag.

Vragen NN Group

Mediarelaties

Gedi Schrijver

Telefoon: +31 (0)6 11 15 72 76

Email: gedi.schrijver@nn-group.com

Vragen Art Rotterdam

Pers en Publiciteit

Arabella Coebergh

Telefoon: 020 470 87 87

Email: arabella@coebergh.nl

Over NN Group

NN Group is een internationale financiële dienstverlener, actief in 18 landen, met een sterke aanwezigheid in een aantal Europese landen en Japan. De groep biedt, met haar medewerkers, producten en diensten aan op het gebied van pensioenen, verzekeringen, vermogensbeheer en bankactiviteiten aan circa 17 miljoen klanten. De merken van NN Group zijn Nationale-Nederlanden, NN, Delta Lloyd, NN Investment Partners, ABN AMRO Verzekeringen, Movir, AZL, BeFrank en OHRA. NN Group is genoteerd aan Euronext Amsterdam (NN).

Over Art Rotterdam

Art Rotterdam is een gerenommeerde en verrassend gevarieerde kunstbeurs die dit jaar haar 20e editie beleeft. Locatie is opnieuw de Van Nellefabriek. In dit historische kader toont Art Rotterdam 2019 van donderdag 7 tot en met zondag 10 februari de nieuwste ontwikkelingen in de beeldende kunst. De focus op jonge kunst, de variëteit van de verschillende secties, de verbinding met de stad Rotterdam en de fascinerende locatie bezorgen Art Rotterdam een unieke uitstraling. Art Rotterdam is voor steeds meer kunstliefhebbers het aantrekkelijke alternatief binnen het internationale veld van kunstbeurzen en trekt ieder jaar meer bezoekers uit binnen- en buitenland.

Important legal information

Certain of the statements contained herein are not historical facts, including, without limitation, certain statements made of future expectations and other forward-looking statements that are based on management’s current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation: (1) changes in general economic conditions, in particular economic conditions in NN Group’s core markets, (2) changes in performance of financial markets, including developing markets, (3) consequences of a potential (partial) break-up of the euro, (4) changes in the availability of, and costs associated with, sources of liquidity as well as conditions in the credit markets generally, (5) the frequency and severity of insured loss events, (6) changes affecting mortality and morbidity levels and trends, (7) changes affecting persistency levels, (8) changes affecting interest rate levels, (9) changes affecting currency exchange rates, (10) changes in investor, customer and policyholder behaviour, (11) changes in general competitive factors, (12) changes in laws and regulations, (13) changes in the policies of governments and/or regulatory authorities, (14) conclusions with regard to accounting assumptions and methodologies, (15) changes in ownership that could affect the future availability to us of net operating loss, net capital and built-in loss carry forwards, (16) changes in credit and financial strength ratings, (17) NN Group’s ability to achieve projected operational synergies and (18) the other risks and uncertainties contained in recent public disclosures made by NN Group.

Any forward-looking statements made by or on behalf of NN Group speak only as of the date they are made, and, NN Group assumes no obligation to publicly update or revise any forward-looking statements, whether as a result of new information or for any other reason.

This document does not constitute an offer to sell, or a solicitation of an offer to buy any securities.