Ga direct naar inhoud

'Luchtkastelen zijn snel gebouwd bij eenmalig bedrag pensioen'

Nationale-Nederlanden Bedrag Ineens Barometer

14 juli 2021

Maximaal 10% van je pensioen in één keer opnemen: bijna driekwart van de werknemers heeft er belangstelling voor. Ruim een op de vijf werknemers is ook echt van plan voor een ‘bedrag ineens’ te kiezen. Met dit geld willen ze het liefst een mooie reis maken of een deel van hun hypotheek aflossen. Dit blijkt uit de eerste editie van de Nationale-Nederlanden Bedrag Ineens Barometer, een periodiek onderzoek onder werkende Nederlanders van 21 t/m 67 jaar.*

Het bedrag ineens betekent dat werknemers aan het begin van hun pensioen maximaal 10% van hun totale ouderdomspensioen in één keer laten uitkeren. Ze bepalen zelf waar ze het geld aan besteden. Wel wordt hun maandelijkse uitkering dan lager. Deze regeling gaat in op 1 januari 2023 en maakt onderdeel uit van het pensioenakkoord. Annemieke Visser-Brons, directeur Pensioen bij Nationale-Nederlanden: 'Het bedrag ineens geeft pensioendeelnemers meer keuzevrijheid. Dit is positief, maar die keuze moet wel bewust worden genomen.'

Complexiteit leidt tot uitstel

'Wij merken dat de complexiteit van ons pensioenstelsel leidt tot desinteresse en uitstelgedrag. hierdoor maken werknemers keuzes niet bewust of helemaal niet. De onbekendheid met de nieuwe regels versterkt dit. Uit het onderzoek blijkt dat 43% van de werkenden wel heeft gehoord van het pensioenakkoord, maar weinig tot niets weet van de inhoud. Een vijfde van de werkenden heeft er zelfs nog nooit van gehoord. Hier valt voor pensioenuitvoerders en adviseurs nog een slag te maken', aldus Visser-Brons. 

Aantrekkelijk maar risicovol

Uit de Bedrag Ineens Barometer blijkt dat maar liefst 73% van de respondenten direct of na het zien van mogelijke bestedingsdoelen interesse heeft in een bedrag ineens. Toch is op dit moment slechts 22% van plan écht te kiezen voor de eenmalige uitkering. Anderen hebben bijvoorbeeld het bedrag ineens niet nodig, of vinden de nadelen uiteindelijk te groot.

De meest genoemde nadelen? De maandelijkse pensioenuitkering wordt lager en je betaalt mogelijk meer belasting. 'Luchtkastelen zijn snel gebouwd bij eenmalig bedrag pensioen”, merkt Visser-Brons op. “Maar als de realiteit dichterbij komt, hebben werknemers toch vooral oog voor de bezwaren.'

Reizen bovenaan bij bestedingsdoelen

De werknemers die wél willen kiezen voor een bedrag ineens aan het begin van hun pensioen, zien als belangrijk voordeel dat je eerder over je eigen geld kunt beschikken. Bij deze groep staat reizen als bestedingsdoel bovenaan (43%). Daarna komt extra aflossen op de hypotheek (39%) en eerder (deels) stoppen met werken (24%). Bij de 60-plussers staat ook schenken aan (klein)kinderen (22%) en aanpassen van de woning (16%) op de wensenlijst.

Opvallend is dat slechts 13% van de werkende 60-plussers gebruik wil maken van het bedrag ineens. 'We zien duidelijk dat 60-plussers een beter beeld hebben van hun toekomstige inkomsten en uitgaven', constateert Visser-Brons.

Weinig kennis over pensioenkeuzes

Met pensioen gaan roept vooral positieve associaties op. Bij 60% van de werkende Nederlanders staat ‘lekker leven en genieten’ in de top 3 van belangrijkste zaken na hun pensioen. Tegelijk blijkt dat de meeste werkende Nederlanders zich niet of nauwelijks in hun pensioen verdiepen. Zo is 56% van de 60-plussers van plan pas vanaf vijf jaar voor het ingaan van hun pensioen serieus te kijken naar de keuzes voor later.

Goede keuzebegeleiding is cruciaal

Het onderzoek toont aan dat het pensioenbewustzijn van werkende Nederlanders meer aandacht verdient, vindt Visser-Brons. 'Straks kunnen deelnemers hun pensioen beter afstemmen op hun eigen situatie en wensen. Maar dan moeten ze de voors en tegens van hun pensioenkeuzes wel kunnen afwegen. We zien nu dat veel deelnemers de keuzes niet kennen of snappen. En dan ondernemen ze meestal ook geen actie. Daarom is een goede keuzebegeleiding door pensioenuitvoerders en adviseurs cruciaal. Dat geldt zeker voor het bedrag ineens.'

* Over de Bedrag Ineens Barometer

De Bedrag Ineens Barometer is een doorlopend onderzoek naar kennis over en interesse in ‘bedrag ineens’ onder werknemers. Dit eerste onderzoek is begin 2021 uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van Nationale-Nederlanden.

Aan deze editie deden 1.096 Nederlanders mee, die representatief zijn voor ‘werkend Nederland’. Hiermee bedoelen we mensen (16-67 jaar) die nu in loondienst zijn, minimaal 16 uur per week werken en pensioen opbouwen via hun werkgever. Daarnaast hebben 168 extra 60-plussers meegedaan, voor extra inzicht in deze doelgroep.


Over Nationale-Nederlanden

Nationale-Nederlanden is een financiële dienstverlener die producten en diensten aanbiedt op het gebied van verzekeringen, pensioenen en bankactiviteiten aan ruim 6 miljoen particuliere en zakelijke klanten in Nederland. Al meer dan 175 jaar helpen onze medewerkers mensen zorgen voor wat zij écht belangrijk vinden. Nationale-Nederlanden is onderdeel van NN Group, een internationale financiële dienstverlener actief in 18 landen en toonaangevend in een aantal Europese landen en Japan. NN Group N.V. is genoteerd aan Euronext Amsterdam (NN).  

Important legal information
Certain of the statements contained herein are not historical facts, including, without limitation, certain statements made of future expectations and other forward-looking statements that are based on management’s current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation: (1) changes in general economic conditions, in particular economic conditions in NN Group’s core markets, (2) the effects of the Covid-19 pandemic and related response measures, including lockdowns and travel restrictions, on economic conditions in countries in which NN Group operates, on NN Group’s business and operations and on NN Group’s employees, customers and counterparties (3) changes in performance of financial markets, including developing markets, (4) consequences of a potential (partial) break-up of the euro or European Union countries leaving the European Union, (5) changes in the availability of, and costs associated with, sources of liquidity as well as conditions in the credit markets generally, (6) the frequency and severity of insured loss events, (7) changes affecting mortality and morbidity levels and trends, (8) changes affecting persistency levels, (9) changes affecting interest rate levels, (10) changes affecting currency exchange rates, (11) changes in investor, customer and policyholder behavior, (12) changes in general competitive factors, (13) changes in laws and regulations and the interpretation and application thereof, (14) changes in the policies and actions of governments and/or regulatory authorities, (15) conclusions with regard to accounting assumptions and methodologies, (16) changes in ownership that could affect the future availability to NN Group of net operating loss, net capital and built-in loss carry forwards, (17) changes in credit and financial strength ratings, (18) NN Group’s ability to achieve projected operational synergies, (19) catastrophes and terrorist-related events, (20) adverse developments in legal and other proceedings and (21) the other risks and uncertainties contained in recent public disclosures made by NN Group.